پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2046

یك مطالعه جامع نشان می‌دهد باز كردن عروق از طریق انژیوپلاستی كه سالیان سال به عنوان راه‌حلی سریع برای رفع درد قفسه سینه به كار گرفته شده است، در موارد غیر اضطراری مانع از مرگ یا باعث پیشگیری از حملات قلبی نمی‌شود و انتشار این مطالعه بحث داغی را در محافل پزشكی آمریكا به راه انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری اسوشیتدپرس از نیواورلئان در گزارشی نوشت نتایج شگفت‌آور یك مطالعه جامع ثابت می‌كند كه آنژیوپلاستی نه تنها مانع حمله قلبی نمی‌شود، بلكه تسكین درد قفسه سینه كه از این كار حاصل می‌شود، موقتی است.

دكتر "ویلیام بودن" از بیمارستان عمومی بافالوی نیویورك گفت پس از پنج سال، عملا هیچ تفاوت قابل توجهی بین افرادی كه عمل آنژیوپلاستی انجام داده بودند با كسانی كه این عمل را انجام نداده بودند، وجود نداشت.

او نتایج مطالعه‌ای را كه خود هدایت آن را برعهده داشت، در همایش كالج آمریكایی قلب ارایه كرد. این نتایج در انتشار اینترنتی مجله معتبر پزشكی "نیوانگلند جورنال آو مدیسین" نیز پخش شده و در شماره ‪ ۱۲‬آوریل این مجله انتشار خواهد یافت.

به دنبال انتشار این گزارش، كالج كاردیولوژی با انتشار بیانیه‌ای از انتشار زودهنگام نتایج مطالعه " به شدت ابراز تاسف كرد" و اعلام كرد كه این كار به مثابه خیانت به اصل محرمانه نگاه داشتن فرآیند علمی و سلامت اخلاق حرفه‌ای جامعه علمی است.

طبق این بیانیه، این كالج برای فرد یا افرادی كه در انتشار زودهنگام این گزارش دخالت داشته‌اند، مجازاتهای سنگین در نظر خواهد گرفت.

مطالعه جدید نشان می‌دهد برای افرادی كه دچار حمله قلبی شده و یا به دلیل وخیم‌تر شدن شرایط قلبی‌شان در بیمارستان بستری شده‌اند، آنژیوپلاستی همچنان درمان نخست محسوب می‌شود، اما مساله این است كه اكثر آنژیوپلاستی ها در شرایط غیراضطراری و به منظور تسكین درد قفسه سینه كه از بسته شدن شریان‌های قلب ناشی می‌شود، انجام می‌گیرد.

اكنون متخصصان می‌گویند كه این بیماران باید نخست، دارو را امتحان كنند و چنانچه مصرف دارو مفید و موثر نبود، به فكر آنژیوپلاستی و یا جراحی "بای‌پس" بیفتند. جراحی بای‌پس قلب برخلاف آنژیوپلاستی، باعث جلوگیری از مرگ، پیشگیری از حمله قلبی و تسكین بلندمدت و ماندنی درد قفسه سینه می‌شود.

این مطالعه نشان داد تنها یك سوم افرادی كه بخاطر درد قفسه سینه تحت دارو درمانی قرار گرفته بودند، نهایتا به آنژیوپلاستی یا بای‌پس نیاز پیدا كردند.

دكتر "استیون نیسن"، متخصص قلب از كلینیك كلیولند و رییس كالج كاردیولوژی با اشاره به خطرات احتمالی استفاده از استنت‌های قلب برای باز نگاه‌داشتن شریان ها، گفت عاقلانه است كه بیماران برای آنژیوپلاستی صبر كنند و اضافه كرد"آنان با این كار خود را در خطر مرگ قرار نمی‌دهند." چرا اثر آنژیوپلاستی محدود است؟ كارشناسان در پاسخ به این سوال می‌گویند این كار تنها یك نقطه مسدود در شریان را باز می‌كند در حالی كه دارو روی تمامی شریانها اثر می‌گذارد. نكته دوم این است كه انسدادی كه با آنژیوپلاستی باز می‌شود، در واقع از نوع خطرناك نیست.

دكتر دیوید مارون، متخصص قلب و یكی دیگر از دست اندركاران این مطالعه از دانشگاه واندربیلت گفت " برخلاف هرچند باوركردنی به نظر نمی‌رسد، اما در واقع بخشهایی از شریان كه انسداد شدید ندارند، بیشتر از انسدادهایی كه در ناحیه قفسه سینه درد ایجاد می‌كنند، منجر به سكته قلبی می‌شوند.

هر سال در آمریكا حدود ‪ ۱/۲‬میلیون آنژیوپلاستی انجام می‌شود. در این كار پزشكان از طریق كشاله ران لوله‌ای زا به شریان مسدود شده قلب می‌فرستند، یك بالون كوچك در این محل باد می‌شود تا انسداد را باز كند و معمولا یك استنت فنری در محل قرار داده می‌شود.

این فرآیند از مدتی قبل تا حدودی محبوبیت خود را از دست داده است زیرا به مرور زمان مدارك و شواهدی مطرح شده است كه نشان می‌دهد استنت هایی كه پوششی از دارو دارند، می‌توانند چند ماه بعد خطر ایجاد لخته خون را افزایش دهند. در مطالعه جدید، بحث اصلی بر سر استفاده از آنژیوپلاستی است نه نوع و جنس استنتی كه در این فرآیند در شریان بیمار جای داده می‌شود.

در این آزمایش، ‪ ۲۲۸۷‬بیمار از سراسر آمریكا و كانادا شركت داشتند كه دچار انسدادهای قابل توجه عمدتا در دو شریان بودند اما از لحاظ پزشكی در شرایط ثابت به سر می‌بردند. آنان بطور متوسط در هفته ده بار دچار درد قفسه سینه در حد نسبتا شدید، می‌شدند و حدود ‪ ۴۰‬درصد آنان سابقه یك سكته قلبی داشتند.

دكتر "بودن" گفت "ما عمدا گروه نمونه بیمارتر و پر عارضه تری را در نظر گرفتیم تا آنژیوپلاستی بتواند به خوبی اثر خود را نشان دهد." همه بیماران با داروهایی كه درد سینه را تسكین می‌دهند و برای قلب و شریانها مفید هستند، مداوا شدند داروهایی از قبیل آسپرین، استاتین ها برای كاهش كلسترول، بازدارنده‌های ‪ ، ACE‬مسدودكننده‌های بتاو مسدودكننده‌های كانال كلسیم. در ضمن به همه آنان توصیه‌هایی در مورد زندگی سالم شامل رژیم غذایی مناسب، ورزش و ترك سیگار ارایه شد.

نیمی از بیماران تحت آنژیوپلاستی قرار گرفتند.

پس از ‪ ۴/۵‬سال، میزان مرگ و میر و موارد حمله قلبی هر دو گروه مشابه بود: در گروه انژیوپلاستی ‪ ۲۱۱‬و در گروه دارودرمانی ‪ ۲۰۲‬نفر دچار این عواقب شدند كه نسبت هر دو به كل بیماران هر گروه ‪ ۱۹‬درصد بود.

در آغاز مطالعه، ‪ ۸۰‬درصد بیماران دچار درد قفسه سینه بودند اما پس از پنج سال، ‪ ۷۴‬درصد گروه آنژیوپلاستی و ‪ ۷۲‬درصد گروه دارودرمانی فارغ از این درد بودند و تفاوت چندانی بین آنها وجود نداشت.

هزینه این مطالعه توسط وزارت امور كهنه‌سربازان آمریكا، شورای تحقیقات پزشكی كانادا و چندین شركت دارویی تامین شد. اما به گفته دانشمندانی كه این تحقیق را انجام دادند، سازندگان استنت پولی برای انجام این مطالعه نپرداختند.

عمل آنژیوپلاستی حدود ‪ ۴۰‬هزار دلار برای بیمار هزینه دارد اما تقربیا تمامی داروهایی كه در مطالعه یاد شده مورد استفاده قرار گرفت، به صورت ژنریك در دسترس هستند.

دكتر مارون كه یكی از هدایت‌كنندگان این مطالعه بود، گفت " اكثر اوقات فكر می‌كنم بیماران معتقدند آنژیوپلاستی بهترین درمانی است كه می‌توانند دریافت كنند و اگر این كار را انجام ندهند، خطر سكته قلبی و مرگ آنها بیشتر می‌شود.

دكتر ریموند گیبنز، متخصص قلب در مایو كلینیك و رییس انجمن قلب آمریكا ضمن تایید این موضوع گفت " این مطالعه به گونه‌ای متقاعدكننده نشان می‌دهد كه این فرض نادرست است."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha