«رسانه‌ها بعد از فاجعه «پلاسکو» با اطلاع‌رسانی شفاف می‌توانند مردم را به آرامش برسانند و همدردی با مردم نیز باعث کاهش نگرانی‌ها می‌شود.»

با اطلاع‌رسانی شفاف از پلاسکو مردم را به آرامش برسانید

سلامت نیوز:«رسانه‌ها بعد از فاجعه «پلاسکو» با اطلاع‌رسانی شفاف می‌توانند مردم را به آرامش برسانند و همدردی با مردم نیز باعث کاهش نگرانی‌ها می‌شود.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،عطاءالله محمدی- روانشناس،- درباره‌ی نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی گفت: در جامعه‌ای که گردش اطلاعات شفاف نباشد، شایعه به راحتی به وجود می‌آید و حتی برخی از مردم هم آن را دنبال می‌کنند. روش درست اطلاع‌رسانی به مردم در رسانه‌های ما با مشکل روبه‌رو است و به نظر می‌رسد می‌خواهند مردم را از برخی اخبار دور نگه دارند تا نقاط ضعف خودشان پوشیده شود و در واقع به فکر نگرانی مردم هم نیستند.

این روانشناس با اشاره به نقش رسانه‌ها در آرامش مردم بیان کرد: به نظر من اطلاع‌رسانی شفاف می‌تواند مردم را به آرامش برساند و همدردی با مردم نیز باعث کاهش نگرانی‌شان می‌شود. حادثه «پلاسکو» به شکلی بود که نمی‌توان به مردم گفت اتفاقی نیافتاده است بلکه اتفاق بدی افتاده است و مردم حق دارند نگران باشند، ما باید بعد از حادثه «پلاسکو» نسبت به چنین حوادثی آمادگی بیشتری داشته باشیم و مردم نیز باید در این راستا کمک کنند و راهکارهایی ارائه دهند و مشارکت مردم هم باعث کاهش نگرانی می‌شود.

او در ادامه گفت: افراد بسیاری در حادثه «پلاسکو» همدردی کردند و برای اهدای خون به بیمارستان‌ها رفتند و این اقدام به مردم و داغدیدگان حادثه نوعی آرامش داد. رسانه‌ها با انعکاس چنین اخباری که نشان می‌دهد مردم همدلی می‌کنند، باعث آرامش مردم می‌شوند نه اینکه حادثه را کوچک یا بزرگ جلوه دهند.

عطاءالله محمدی با اشاره به این که چرا تعدادی از مردم به ثبت این رویدادها با گوشی تلفن همراه می‌پردازند؟ گفت: در تمام دنیا ابزاری وجود دارد که به ثبت سریع وقایع کمک می‌کند. زمانی که واقعه بزرگی اتفاق می‌افتد، تعدادی از مردم برای اینکه نشان دهند در این اتفاق حضور داشته‌اند آن را ثبت می‌کنند و از این طریق یک احساس هویت‌یابی به دست می‌آورند که خود را با آن تعریف می‌کنند. در برخی از برنامه‌های تلویزیونی مشاهده می‌کنیم، زمانی که دوربین بین مردم حرکت می‌کند، عده‌ای برای این که هویت خود را نشان دهند، حتی اگر برنامه سیاسی نباشد دو انگشت خود را نشان می‌دهند تا بگویند من هم هستم. مردم از طریق آموزش می‌توانند استفاده درست از ابزار را یاد بگیرند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha