دلیل انتخاب این طرح این است كه وضع موجود مطلوب نیست و اگر این طرح شكست بخورد یا به دلیل باور نداشتن آن زمین بخورد با توجه به اینكه بیش از هزار نفر ساعت برای آن وقت صرف شده است باید در نظر داشت كه آیندگان چگونه در مورد ما قضاوت خواهند كرد.

هزینه‌های پنهان درمان مردم با طرح پزشك خانواده از بین می‌رود
سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با اجرای طرح پزشك خانواده هزینه‌های پنهانی درمانی مردم از بین می‌رود و دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی عادلانه می‌شود.

به گزارش  فارس، حسن امامی رضوی امروز در نشست مسئولان صندوق‌های بیمه‌ای كشور و دانشگاه‌های علوم پزشكی استانی كه طرح پایلوت پزشك خانواده را اجرا می‌كنند اظهار داشت: برای نوشتن دستورالعمل اجرایی طرح پزشك خانواده در سال 88 جلسات زیادی را برگزار كردیم كه این جلسات به استان‌ها نیز تسری یافت.

وی افزود: وزیر بهداشت بازدیدی در ابتدای شیوع اجرای شدن این طرح در استان خوزستان داشت كه با تیم 30 نفره خود زمینه و بستر اجرای طرح پزشك خانواده را و مشكلات موجود را ارزیابی و به مسئولان گوشزد كرد. از جمله مهمترین نیازها هماهنگی بین مسئولان اجرایی دانشگاه‌های علوم پزشكی و مسئولان بیمه‌ای استان‌ها بود.

وی با اشاره به فلسفه پزشك خانواده اضافه كرد: در حال حاضر چالش‌های زیادی در ارائه خدمات در بهداشت و درمان داریم. همچنین بحث بیمه سلامت و نگاه كلی كه سلامت مردم در سطح كشور به عنوان تكلیف در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه آمده است نیز با مشكلاتی مواجه است.

امامی‌رضوی با بیان اینكه در حال حاضر پراكندگی ارائه خدمات را نیز داریم تصریح كرد: دیده می‌شود كه بیمه‌ها درمان مستقیم دارند. همچنین بیمه‌هایی تأمین اجتماعی، خدمات درمانی نیروهای مسلح هزینه‌های بالایی را برای درمان پرداخت می‌كنند كه این موارد موجب موازی كاری می‌شود و یكی از نتایج آن این است كه افرادی در كشور هستند كه چند دفترچه بیمه دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر یك بیمه شده یا بیمه نشده در دورترین نقطه كشور وقتی به مشكل درمانی بر می‌خورد به راحتی اختیار دارد كه به یك یا چند فوق تخصص در تهران مراجعه كند كه این موضوع موجب می‌شود هزینه‌های درمان و تشخیص بالا رود و نابسامانی در مراجعات پزشكان ایجاد شود و علی‌رغم آن سردرگمی برای مردم نیز وجود دارد زیرا مردم كسی را به عنوان فرد مورد اطمینان برای راهنمایی آنها پیدا نمی‌كنند.

امامی‌رضوی یادآور شد: همچنین پوشش‌های ارائه خدمات بیمه‌ای هم ناقص است و همه خدمات مورد نیاز مردم تحت پوشش قرار نمی‌گیرد. از طرفی تنوع داروها و خدمات درمانی و ابزارهای تشخیصی جدید نیازهای مردم را به این سه حوزه افزایش داده كه به علت عدم پوشش بیمه‌ای آنها با وجود هزینه‌های بالا نارضایتی مردم را در پی داشته است.

وی گفت: مهمتر از همه موضوع تأكید و تأمل در بحث پیشگیری است كه اگر در پیشگیری و غربالگری در بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و سرطانی سرمایه گذاری كنیم قطعاً هزینه‌های درمان پایین می‌آید.

امامی رضوی افزود: با اجرای طرح پزشك خانواده ساماندهی خوبی در حل این مشكلات خواهیم داشت همچنین بحث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز یكی از مزایای این طرح است.

وی گفت: مهمتر از آن هزینه‌های پنهانی است كه مردم برای درمان پرداخت می‌كنند و برای دسترسی به بسیاری از خدماتی كه برخی به طور زیاد از آن بهرمند و برخی از آن محروم هستند و به این خدمات دسترسی ندارند رفع می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: از نكات مهم این برنامه ایجاد و اجرای بسته پرونده الكترونیكی سلامت است كه توافق شد اجرای طرح پزشك خانواده حتماً با بستر پرونده الكترونیكی سلامت باشد تا هم خدمات روان شود و هم اصطلاحات خوبی از میزان مراجعات مردم به سطوح مختلف پزشكی به دست آید.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد: در سال دوم برنامه پنجم توسعه طرح پزشك خانواده به كل كشور تسری یابد.

در ادامه این مراسم صمد‌الله فیروزی، معاون امور اجتماعی وزارت رفاه اظهار داشت: در حال حاضر 15 سال است موضوع پزشك خانواده به اشكال مختلف در قوانین اجرایی كشور مطرح می‌شود و به این نتیجه‌ رسیده‌ایم كه پزشك خانواده محور نظام ارجاع است.

وی افزود: پزشكان خانواده اولین آن امانتداران صندوق بیمه‌ای و پزشك خانواده هستند و علاوه بر اینكه مشاور امینی برای بیمه‌ شده است امانتدار صندوق‌های بیمه‌ای نیز هست.

فیروزی تصریح كرد: دلیل انتخاب این طرح این است كه وضع موجود مطلوب نیست و اگر این طرح شكست بخورد یا به دلیل باور نداشتن آن زمین بخورد با توجه به اینكه بیش از هزار نفر ساعت برای آن وقت صرف شده است باید در نظر داشت كه آیندگان چگونه در مورد ما قضاوت خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha