شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 204663

پزشکان معتقدند که نداشتن فعالیت بدنیِ کافی می‌تواند همچون داشتن پیش‌زمینه ژنتیکیِ ابتلا به زوال عقل، در بروز این بیماری موثر باشد.

ورزش نکردن موجب زوال عقل می‌شود

سلامت نیوز:پزشکان معتقدند که نداشتن فعالیت بدنیِ کافی می‌تواند همچون داشتن پیش‌زمینه ژنتیکیِ ابتلا به زوال عقل، در بروز این بیماری موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مطالعه اخیر روی بیش از ۱۶۰۰ فرد بزرگسال ۶۵ سال به بالا نشان داد افرادی که زندگی کم تحرکی دارند همچون دارندگان جهش ژنی "آپولیپوپروتئین E" که احتمال ابتلا به زوال عقلی را افزایش می‌دهد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

محققان کانادایی دریافتد افرادی که ورزش می‌کنند نسبت به افراد دیگر کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

جنیفر هیس، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه مک مستر در انتاریو کانادا گفت: نداشتن تحرک جسمی می‌تواند به طور کامل تاثیرات حفاظتی ژن‌های سالم را از بین ببرد.

هرچند این مطالعه تایید نکرده که نداشتن فعالیت جسمی موجب می‌شود خطر زوال عقل افزایش یابد و فقط مشخص شده که بین این دو فاکتور ارتباط وجود دارد.

محققان معتقدند جهش آپولیپوپروتئین E جدی‌ترین فاکتور خطرزای ژنتیکی برای زوال عقل (دمانس) عروقی، بیماری پارکینسون و آلزایمر است. همچنین افرادی که دچار این جهش ژنتیکی هستند سه تا چهار برابر بیش از افراد دیگر در معرض خطر زوال عقل قرار دادند.

به گزارش هلث دی نیوز، با این حال در این مطالعه چگونگی تاثیرگذاری ورزش کردن بر کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مشخص نشده   بی تحرکی
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha