مدیر برنامه‌های سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر تغذیه ناسالم و فعالیت فیزیکی کم و در بروز سرطان گفت: غربالگری تنها برای سرطان‌های شایع ممکن است.

غربالگری تنها برای سرطان‌های شایع ممکن است

سلامت نیوز:مدیر برنامه‌های سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر تغذیه ناسالم و فعالیت فیزیکی کم و در بروز سرطان گفت: غربالگری تنها برای سرطان‌های شایع ممکن است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ناهید جعفری با اشاره به هزینه‌های سرطان برای نظام سلامت کشورها، افزود: مجموعه سرطان‌ها به عنوان یکی از شایع‌ترین اختلالات و بیماری‌های غیرواگیر که می‌تواند سلامت جامعه را در معرض خطر قرار بدهد، همواره مورد توجه مسئولین وزارت بهداشت قرار گرفته است.

آن‌چه سرطان را مهم می‌کند، گران بودن خدمات تشخیصی و درمانی است. در نتیجه هر نظام سلامتی ترجیح می‌دهد به سمت پیشگیری و درمان زودرس سرطان حرکت کند تا تبعات گران‌قیمت آن را متحمل نشود.

وی افزود: وقتی یک بیماری تظاهر پیدا می‌کند و بیمار مجبور می‌شود پروسه درمان را طی کند، بار زیادی به اعضای جامعه و خانواده نیز وارد می‌شود.

جعفری با اشاره انجام غربالگری برای سرطان‌ها، اظهار کرد: شاید برای همه سرطان‌ها نتوانیم برنامه غربال‌گری یا تشخیص زودرس فراهم کنیم، اما برای سرطان‌های شایع این امکان وجود دارد.

مدیر برنامه‌های سلامت وزارت بهداشت در شبکه رادیویی سلامت با اشاره به عوامل خطر مشترک برای مجموعه بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، گفت: عواملی همانند تغذیه ناسالم، فعالیت فیزیکی کم، مصرف دخانیات و الکل، اضافه وزن و چاقی، در معرض نور خورشید قرار گرفتن بدون محافظ  می‌تواند سبب بروز سرطان شود که برای این مجموعه عوامل خطر، برنامه‌هایی داریم.

جعفری ادامه داد: اگر مردم به پایگاه‌های سلامت در سطح شهرها یا خانه‌های بهداشت در روستاها مراجعه کنند، می‌بینند که همکاران ما اصرار می‌کنند همه افراد خانواده برای ارزیابی سلامت مراجعه کنند. این ارزیابی سلامت شامل بررسی وضعیت تغذیه‌ای، سلامت روان، رفتارهای پرخطر و حتی سابقه ابتلا به بیماری‌ها را شامل می‌شود. به ازای نتیجه هر کدام از ارزیابی‌ها، مسیر خاصی تعریف شده است. اگر فرد چاق، بیماری خاصی داشته باشد روی آن تمرکز می‌شود و در غیر این‌صورت روی اصلاح وزن و چاقی توسط کارشناس تغذیه متمرکز می‌شوند.

مدیر برنامه‌های سلامت وزارت بهداشت درباره مراحل بعد از بررسی عوامل خطر اظهار داشت: بعد از اینکه فرد از بررسی عوامل خطر عبور کرد، برای افرادی که از نظر سنی و جنسی در مرحله‌ای قرار دارند که غربال‌گری سرطان برای آنها معنی دارد، این غربال‌گری‌ها انجام می‌شود. یعنی غربال‌گری‌ها برای سن و جنس خاصی انجام می‌شود؛ زیرا همه خانم‌ها کاندید سرطان رحم یا سرطان سینه نیستند. در واقع باید به فراوانی سرطان در آن محدوده سنی توجه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha