یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 204749

تنگی نفس بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری است که در پی آن احساس تنگی در سینه به وجود می آید.

8 علت شایع تنگی نفس

سلامت نیوز: تنگی نفس بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری است که در پی آن احساس تنگی در سینه  به وجود می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، البته مشکلات خفیف تنفسی که هنگام انجام دادن ورزش‌های ایروبیک  به وجود می‌آید، نگران کننده نیست و به طور کلی مشکل محسوب نمی‌شود. به نقل از سایت نیوزویک ، تنگی نفس می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد ازجمله مشکلات تنفسی و سیستم قلبی عروقی. حملات مکرر و  ناگهانی تنگی نفس می‌تواند نشانه مشکل جدی باشد که به درمان نیاز دارد ازجمله تغییر شیوه زندگی و کاهش استرس .
 
آمفیزم :
این مشکل (گشاد شدن کیسه های هوایی و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی) در افراد سیگاری و افرادی که به ‌طور مکرر در معرض ماده محرک قرار می‌گیرند مشاهده می‌شود.
با از بین رفتن کیسه هوایی کوچک در ریه ، میزان اکسیژن در جریان خون کاهش پیدا می‌کند.


برونشیت مزمن:
همانند آمفیزم، برونشیت مزمن ( التهاب دیواره برونش یا نایژه ها) یک بیماری مزمن انسدادی ریه است که علاوه بر تنگی نفس،  فرد دچار خس‌خس سینه، سرفه و درد سینه (به دلیل التهاب و تنگی لوله برونش که هوا را به ریه‌ها می برد) می شود. یکی از شایع‌ترین علل این بیماری عفونت ویروسی لوله تنفسی فوقانی است.

پنوموتوراکس:
پنوموتوراکس، به معنی روی هم افتادگی قسمتی از ریه یا نفوذ هوا بین دولایه پرده جنب است که مانع از باز شدن کامل ریه می‌شود. این مشکل می تواند بر اثر تروما یا بیماری  سیستم تنفسی به وجود بیاید. درمان نیز برحسب شدت بیماری انجام می‌گیرد.

ادم ریوی:
ادم ریوی  به علت  تجمع مایع غیرطبیعی در داخل کیسه هوایی ریه و بافت بینابینی ریه‌ها به وجود می آید، به ‌طورمعمول بیماری قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی یا کاردیومیوپاتی، ذات‌الریه، سندروم حاد تنفسی و استنشاق دود نیز می‌تواندباعث ادم ریوی شود.

 سرطان ریه:
مهم ترین عامل خطر این بیماری کشنده استعمال دخانیات است. مسئله مهم در مورد این بیماری این است که  به راحتی ردیابی نمی‌شود. عمل جراحی ، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی از رایج ‌ترین درمان های این بیماری است.

 ذات‌الریه:
این بیماری عفونت دریک یا هر دوریه براثرباکتری، ویروس‌ها یا قارچ است. ذات‌الریه باعث التهاب و پر شدن کیسه های هوایی در ریه همراه با  چرک می‌شود  درنتیجه نفس کشیدن را برای بیمار دشوار می‌کند. درمان این بیماری به نوع و شدت آن بستگی دارد.

 آمبولی ریوی:
هنگامی ‌که خون دریکی از رگ‌های خونی ریه لخته شود، انسداد ریوی یا همان آمبولی  ریوی رخ می‌دهد.

نارسایی احتقانی قلب:
این بیماری مزمن، یک سندروم بالینی شامل کاهش قدرت پمپاژ خون به قسمت‌های مختلف بدن است. علل نارسایی احتقانی قلبی متعدد است ازجمله فشارخون بالا و مشکلات دریچه قلب. علاوه بر کمبود هوا، علایم دیگر این بیماری، خستگی مفرط، بالا رفتن وزن و تکرر ادرار هنگام شب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha