یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان آنکه 74 درصد از عوامل کاهنده عمر مربوط به سبک زندگی و مسائل محیطی است گفت: طی تحقیقات جهانی که صورت گرفته و کشور ایران نیز کم و بیش با آن مطابقت دارد، 53 درصد از علل مرگ و میر به سبک زندگی، 21 درصد عوامل محیطی، 16 درصد عوامل وراثتی و 10 درصد مسائل بهداشتی مربوط می‌شود.

زنان تنها در معرض ناامنی روانی

سلامت نیوز:وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان آنکه 74 درصد از عوامل کاهنده عمر مربوط به سبک زندگی و مسائل محیطی است گفت: طی تحقیقات جهانی که صورت گرفته و کشور ایران نیز کم و بیش با آن مطابقت دارد، 53 درصد از علل مرگ و میر به سبک زندگی، 21 درصد عوامل محیطی، 16 درصد عوامل وراثتی و 10 درصد مسائل بهداشتی مربوط می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علی ربیعی در آیین افتتاح مرکز جامع خدمات مشاوره گفت: در احکام دائمی و همچنین در برنامه ششم توسعه مسائل سلامت اجتماعی به خوبی دیده شده و گمان می‌کنم حقوق بهزیستی در ایفای نقش خود در برنامه ششم توسعه در حوزه‌های رفاه اجتماعی و سلامت اجتماعی در نظر گرفته شده و با ابلاغ احکام دائمی ابهامات قانونی این حوزه در راستای انجام وظایف بهزیستی نیز برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: با رفع این اقدامات قانونی و ابلاغ احکام هم مسئولیت ما سنگین تر خواهد شد و هم امکان قانونی برای انجام اقدامات موثرتر را خواهیم داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن بیان آنکه «صدای بهزیستی رسا نیست» گفت: نظریه‌ای در دنیا وجود دارد که به رابطه میان شغل و شاغل می‌پردازد و در راستای همین نظریه بهزیستی نیز همانند گروه‌های هدف خود بوده و صدایش کم است.

ربیعی ادامه داد: بچه‌های بهزیستی صدایشان شنیده نمی‌شود تا جایی که حتی پزشکان حاضر در بهزیستی نسبت به سایر پزشکان تا 7 برابر کمتر حقوق دریافت می‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به گزارش عملکرد بهزیستی در آخرین ملاقات با مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: در آخرین ملاقات با مقام معظم رهبری در خصوص آسیب‌ها، بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور گزارش عملکرد خوبی را ارائه کرد و با این گزارش توانستیم خدمات بهزیستی را بیش از پیش به منظر همگان بیاوریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تقاضا از رئیس بهزیستی به منظور برگزاری جلساتی با متخصصان حوزه‌های اجتماعی به منظور طرح و اجرای احکام دائمی و همچنین وظایف بهزیستی در برنامه ششم توسعه و نقش‌های پیش روی آن گفت: با ابلاغ این احکام دائمی و همچنین آغاز اجرای برنامه ششم توسعه پوست اندازی اساسی در بهزیستی ایجاد خواهد شد.

ربیعی در ادامه به خدمات مشاوره و روانشناسی نیز اشاره کرد و گفت: امروزه مشاوره و روانشناسی مسئله اجتناب ناپذیر زندگی اجتماعی است و انسان‌های امروز نیازمندند که در دوراهی‌ها و نادانسته‌هایشان پرسش کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه در فرهنگ سنتی ایران نیز مراجعه به ادبیات و اشعار بزرگان برای نجات یافتن از دوراهی‌ها مطرح بوده است گفت: در جوامع جدید مشاوره گرفتن از جهات بسیار زیادی پیچیدگی‌هایی را پیدا کرده و انسان‌ها در تعاملات خود با هزاران مسئله متعدد مواجه شده‌اند و سرعت تغییر متغیرها به شدت افزایش و کنترل آنها نیز به شدت کاهش یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: انسان امروز در هر لحظه با هزاران هزار دیتا مواجه است به همین دلیل جوامع جدید بیش از گذشته نیاز به مشاوره و تکیه گاه روانی دارند؛ صحیح است که علم رشد و افزایش پیدا کرده اما نادانسته‌های بشر نیز نسبت به گذشته افزوده شده است و همین نادانسته‌ها باعث تغییر مسیر زندگی شخصی و حتی گرایش به آسیب‌ها دارد و همین جا نقش نهادهای مشاوره‌ای بیش از پیش هویدا می‌شود.

ربیعی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر تنش‌های اجتماعی بیش از پیش انسان را احاطه کرده است گفت: در حال حاضر در جوامعی مانند ایران دوران تحول نسلی را طی می‌کنیم به طوریکه نسل امروز با گذشته تغییر کرده و هر نسل خصوصیات خاص خود را دارد همانطور که نسل حاضر نیز در سبک همسرگزینی، خواستگاری، تعامل با همسر، فرزندپروری، انتخاب شغل و تعامل با همکار و ... تغییرات زیادی کرده تا جایی که در سبک مسئولیت پذیری در قبال جامعه، تفاوت لذت و بهجت در جامعه نیز با نسل‌های قبلی متفاوت است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد سرگشتگی روز افزون جوامع و افزایش نیاز به نقش مشاوران و ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به افراد هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: نیاز داریم که برای مردم هزینه کنیم تا با امنیت بیشتری زندگی کنند و باید کیفیت زندگی افراد را افزایش دهیم.

ربیعی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که 23.4 درصد از افراد 15 تا 64 سال در طیفی از ناامنی روانی قرار دارند؛ اگر این آمار صحیح باشد یعنی از هر پنج نفر یک نفر در طیف ناامنی روانی قرار دارد و وظیفه بهزیستی آن است که به این افراد خدمات دهد زیرا برخی حتی هزینه یک مشاوره هم ندارند.

وی همچنین عنوان کرد: متاسفانه زنان به ویژه زنان تنها بیش از دیگران در معرض ناامنی روانی قرار دارند این در حالیست که در شهرهای بزرگ همچون تهران و کرج و پس از آن سایر کلانشهرها نیز افراد بیش از شهرهای کوچک در معرض ناامنی‌های روانی هستند.

ربیعی همچنین گفت: کودکانی که مادران معتاد دارند هفت برابر بیشتر معتاد می‌شوند و این نشان دهنده فراگیری از مادر است، این حالیست که اکنون جوامع پیچیده‌تر و نیاز به مشاوره بیشتر شده است. 

وی افزود: با وجود آنکه کشور ایران به لحاظ GDP و سایر شاخص‌های رشدی در شرایط مشابهی با کشورهای توسعه یافته قرار ندارد اما در حال حاضر ارتباطات شرایطی را فراهم کرده که سبک زندگی در ایران به سمت سبک زندگی در کشورهای توسعه یافته رفته و این مسئله شکاف بین منزلت و موقعیت است.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن اشاره به مطالعاتی که بر روی منطقه خاورمیانه صورت گرفته است گفت: بر اساس مطالعاتی که در منطقه خاورمیانه صورت گرفته انسان‌ها از لحاظ ذهنی به نوعی به دگر خویش پنداری رسیده‌اند و میان خود واقعی و خود انتظاری‌شان فاصله افتاده که همین شکاف ناامنی روانی ایجاد می‌کند.

ربیعی ادامه داد: افرادی که توانایی مالی ندارند می‌توانند با این مرکز جامع خدمات مشاوره 1480 تماس بگیرند و امیدواریم این مرکز مشاوره تلفنی تبدیل به سمبل و برندی در مشاوره کشور شود و هر کس با هر طبقه اجتماعی بتواند از این مرکز خدمات مشاوره بگیرد، این در حالیست که تاکید می‌کنم که در این مراکز، گمنامی افراد حفظ می‌شود و با افزایش ظرفیت مرکز، افراد نیز پشت نوبت نمی‌مانند.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه در حال حاضر برخی از افراد نسبت به مراجعه به مشاور و دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره جبهه می‌گیرند گفت: زمانی خود من به علت مصیبتی که داشتم به شدت نیازمند دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی بودم اما خجالت می‌کشیدم نزد مشاور بروم، اما اگر در آن زمان خط تلفنی را می‌شناختم که می‌توانستم به صورت گمنام از آن خدمات مشاوره دریافت کنم حتما استفاده می‌کردم؛ در حال حاضر این امکان را برای مردم ایجاد کرده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر بهزیستی با 187 مرکز مشاوره غیر دولتی حضوری طرف قرارداد شده و همچنین پنج مرکز مشاوره حضوری دولتی نیز در کشور فعال است، افرادی که توانایی مالی پرداخت خدمات مشاوره را نداشته باشند به این مراکز مراجعه و بهزیستی هزینه آنها را متقبل خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: خوشحالم که در حال حاضر شماره 1480 توانایی پاسخگویی به بیش از 520 هزار تماس در کل کشور را دارد و امیدواریم بتوانیم میزان پاسخگویی را به بیش از یک میلیون نفر برسانیم.

وی در ادامه ضمن بیان آنکه باید فرم‌های مشاوره در این مرکز تبدیل به مخزنی از دانش برای سلامت اجتماعی شود گفت: برای راحت زندگی کردن ایرانیان باید تلاش کنیم. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به کمک به یکدیگر داریم به همین دلیل باید نهادهایی به وجود آوریم که به کاستن آلام و رنج‌های مردم کمک کنند، این نهادها مادی نیستند بلکه آلام و رنج‌های روحی مردم را کاسته و گره‌های روانی را باز خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha