چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 20478

عدم ارتباط شفاف بین این اركان خصوصاً بیمه و سازمان‌های مراقبت بهداشتی، ما را در طی مسیر سلامت افراد و اجرای صحیح پزشك خانواده با مشكل روبه‌رو می‌كند.

ضرورت ایجاد شبكه ملی اطلاعات سلامت
سلامت نیوز: صاحبنظران عرصه سلامت در آخرین كارگروه سلامت در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر ضرورت ایجاد شبكه ملی اطلاعات سلامت و كاهش هزینه های درمان مردم از طریق اجرای كامل طرح پزشك خانواده تأكید كردند.

به گزارش  فارس، هفتمین كارگروه تخصصی بیمه سلامت با محوریت پزشك خانواده با موضوع "گردش اطلاعات در نظام ارجاع " به همت مركز هم‌اندیشی استادان و نخبگان‌دانشگاهی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و با حضور تعدادی از استادان دانشگاه و مسئولان ذی ربط در حوزه سلامت برگزار شد.

رضا صفدری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و دبیر علمی نشست، با اشاره به موضوع جلسه، بیمه سلامت را دارای اولویت بالایی در وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: طبیعتاً این پروژه بسیار مهم تشكیلات مربوط به خود را می طلبد.

وی با اعتقاد به اینكه بخش اصلی بیمه سلامت جریان اطلاعات و مدیریت آن بوده است اظهار داشت: جریان بیمه سلامت در كشور ما فراز و فرودهایی را طی كرده است كه اتفاقاً نبود دسترسی به اطلاعات كامل و صحیح از جمله مهمترین عوامل فرود آن محسوب می‌شود.

مدیرگروه آموزشی مدارك پزشكی، طرح عظیم بیمه سلامت را نیازمند مدیریت صحیح در زمینه‌های برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، آموزش و پژوهش دانست.

حمید مقدسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در این نشست به 3 ركن سازمان‌های بهداشتی یعنی سازمان‌های مراقبتی بهداشتی، بیمه (پشتیبانی كننده) و بیماران اشاره كرد و گفت: عدم ارتباط شفاف بین این اركان خصوصاً بیمه و سازمان‌های مراقبت بهداشتی، ما را در طی مسیر سلامت افراد و اجرای صحیح پزشك خانواده با مشكل روبه‌رو می‌كند.

دبیر هیئت ممتحنه و ارزشیابی مدیریت اطلاعات بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به نظام ارجاع و انتقال طبیعی اطلاعات بیمار در مسیر خانه تا درمانگاه و بیمارستان گفت: با توجه به این مراحل لازم است پرونده اطلاعات بیمار باید كاملاً مشخص باشد و اگر نتوانیم این حلقه‌ها را درست به هم متصل كنیم در واقع پرونده اطلاعات بیمار باید كنارگذاشته شود.

وی همچنین بر ضرورت ایجاد شبكه ملی اطلاعات سلامت در كشور تأكید كرد.

محمدعلی چراغی، مشاور وزیر بهداشت در امور پرستاری نیز طی اظهاراتی به تعریف سلامت و ابعاد تربیتی، روانی، اجتماعی، معنوی و فرهنگی آن پرداخت و عنوان كرد: اگر بخواهیم سلامت را با این مختصات در كشور ایجاد كرده و توسعه دهیم باید به این ویژگی‌ها به طور صحیح و اصولی پرداخته و در عین حال تعادل بین آنها ایجاد كنیم.

سرپرست دانشكده پرستاری دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به طرح بیمه سلامت و پزشك خانواده و تأكید بر لزوم ورود صحیح به این طرح گفت: اگر قرار است پزشك خانواده موظف به پیگیری سلامت همه‌جانبه مجموعه زیر پوشش خود باشد باید به طرق مختلف از جمله آموزش، نگرش او را به این طرح نگرش صحیح قرار داد.

محمد شریفی مقدم، معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پرستاری به موضوع هزینه‌های درمان در كشور و بالا بودن آن اشاره كرد و گفت: با توجه به وجود این هزینه‌های هنگفت و غیر قابل پرداخت بودن آن برای بسیاری از بیماران و اقشار كم درآمد، طرح پزشك خانواده باید به سمتی پیش رود كه كاهش هزینه‌ها را به دنبال داشته باشد.

معاون پشتیبانی و رفاهی سازمان نظام پرستاری در این زمینه "آموزش خود مراقبتی " به مردم را یادآور شد و تصریح كرد: تحقق این امر در كاهش بسیار زیاد هزینه های درمانی بیماران موثر خواهد بود.

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری با بیان اینكه برخورداری از سلامت از حقوق اساسی شهروندان و تأمین آن را جزء وظایف مهم و اصلی حكومت دانست.

این كارشناس حوزه بهداشت و درمان، وجود مدیران ناكارآمد را یكی از موانع مهم در حوزه بهداشت و سلامت دانست و گفت: بسیاری از مدیران متولی حوزه بهداشت، متأسفانه دانش لازم برای مدیریت مجموعه تحت پوشش خود را ندارند، ضمن اینكه نیروی انسانی نامناسب نیز در كندی حركت این مسیر بی‌تأثیر نیست.

دبیر كل خانه پرستار به ایجاد پرونده‌های الكترونیك اطلاعات بیماران اشاره كرد و افزود: وجود این پرونده‌ها مفید است به شرطی كه مسیر سلامت را در تمام اجزاء آن از جمله استراتژی، برنامه و اهداف درست طی كرده باشیم.

سیدحسین واثق، قائم مقام معاون مركز تحقیق و توسعه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم به طرح سپاس (پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان) پرداخت و گفت: این طرح با ابعاد مختلف خود از چند سال قبل در وزارت بهداشت شروع شد و هم‌اكنون ادامه دارد.

وی زیرساخت‌های سخت‌افزاری، IT و استانداردهای علمی را از ابعاد مهم این طرح دانست و گفت: در صورتی كه نگاه بیمارستانی در این طرح محقق شود، بسیاری از هزینه‌های بیمارستانی بیماران كاهش خواهد یافت.

واثق در عین حال‌ یكپارچه نبودن بیمه‌ها و ناشناخته ماندن نظام اطلاعات را از موانع مهم در طرح سپاس عنوان كرد.

این كارشناس مركز تحقیق و توسعه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، با بیان اینكه طرح سپاس در واقع بستری برای استانداردسازی برنامه‌هاست، گفت: براساس این طرح هر اداره‌ای موظف به تعریف و ارائه برنامه‌‌های خود به شبكه است و پس از آن شبكه با توجه به اولویت‌های خود شرایط و الزامات برنامه مذكور را فراهم می‌كند.

در ادامه نشست، لیلا شاهمرادی، عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران به اهمیت گردش اطلاعات ‌در طرح پزشك خانواده اشاره كرد و گفت: استفاده از فناوری IT در این طرح، گردش اطلاعات بسیار خوب و با سرعت را در پی دارد ‌و لازم است در فراهم آوردن ابزا‌رهایی كه در این زمینه موثر است، سرمایه‌گذاری شود.

وی با تأكید بر لزوم تبادل اطلاعات در یك فضای امن، حریم شخصی را نیز در این میان بسیار مهم دانست و گفت: می‌بایست تمام نیا‌زهای امنیتی این حریم برای ارائه دهنده‌گان سلامت تعریف و اولویت‌بندی شود.

این استاد دانشگاه همچنین بر لزوم تعیین سیاست‌ها و استانداردهای تولید دانش در نظام اطلاعات تاكید كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha