اعتیاد تزریقی، خالكوبی و رفتارهای پرخطر جنسی مهمترین عوامل افزایش هپاتیت B هستند.ایران در حال گذار اپیدمیولوژی هپاتیت است .

كودكان شمال تهران 3 برابر بیشتر در معرض خطر هپاتیت «آ» قرار دارند
سلامت نیوز: وزیر سابق بهداشت گفت: نتایج یك تحقیق نشان داد، افراد 10 ساله در منطقه یك تهران 30 درصد نسبت به بیماری هپاتیت A ایمنی دارند در حالی كه این ایمنی در بین همین افراد در منطقه 18 حدود 95 درصد است.

به گزارش فارس كامران باقری لنكرانی امروز در حاشیه سومین كنگره بین‌المللی سالانه هپاتیت تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران جزء كشورهایی است كه مدل‌های خوبی از درمان هپاتیت را عملیاتی كرده است و در حال حاضر در كشور ما 17 سال است كه واكسیناسیون هپاتیت B در نوزادان را با پوشش بالای 95 درصد انجام می‌دهد كه موجب شده شیوع این عارضه در كشور در كودكان زیر 18 سال بسیار كاهش یابد.

وی اضافه كرد: همچنین واكسیناسیون 17 ساله‌ها نیز در حال انجام است و گروه‌های پرخطر مانند بیماران مبتلا به نارسایی كلیوی نیز واكسن هپاتیت B را دریافت می‌كنند كه این موضوع موجب كاهش مخزن این بیماری‌ می‌شود.

باقری لنكرانی تصریح كرد: در حال حاضر چرخه درمان هپاتیت در كشور چه درمان‌ دارویی و چه قسمت نهایی چرخه درمان یعنی پیوند كبد در كشور به خوبی انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه امیدواریم امسال شاهد جشن هزارمین پیوند كبد ایران در دانشگاه علوم پزشكی شیراز باشیم تصریح كرد: تاكنون 900 پیوند كبد در این دانگشاه انجام شده است كه بسیاری از آن پیوندشدگان پس از پیوند به زندگی عادی برگشته‌اند و میزان موفقیت این عمل بالای 90 درصد است.

باقری لنكرانی گفت: شیوع هپاتیت B در كشور كاهش یافته است و از 2 درصد به 1.3 درصد رسیده است.

* ایران در حال گذار اپیدمیولوژی هپاتیت است

یك فوق تخصص گوارش با بیان اینكه ایران در حال حاضر در حال گذار اپیدمیولوژی هپاتیت است، افزود: به عنوان مثال در مورد هپاتیت A مطالعات نشان می‌دهد. بیشتر افراد قبل از 10 سالگی به این عارضه مبتلا می‌شوند و خود به خود خوب می‌شوند اما افرادی هم هستند كه قبل از این سن به این عارضه مبتلا نمی‌شوند و در سنین بالاتر این بیماری را می‌گیرند. نكته مهم اینجاست اگر پس از 25 سالگی فردی به هپاتیت A مبتلا شود شانس ابتلای وی به نارسایی كبد بیشتر است.

باقری لنكرانی گفت: در تهران در خصوص میزان شیوع هپاتیت A بین منطقه یك تا 18 تفاوت چشمگیری وجود دارد به طوری كه در منطقه 18 ،95 درصد 10 ساله‌ها در برابر به هپاتیت A‌ ایمن هستند در حالی كه این میزان در منطقه یك تهران 30 درصد است.

* اعتیاد تزریقی، خالكوبی و رفتارهای پرخطر جنسی مهمترین عوامل افزایش هپاتیت B هستند

رئیس مركز تحقیقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه با بیان اینكه هنوز با وجود دستاوردهای خوب در زمینه هپاتیت خطر ابتلا به هپاتیت B احساس می‌شود، گفت: بیشترین عوامل انتقال هپاتیت B از طریق اعتیاد تزریقی، خالكوبی، برخی حجامت‌ها، نحوه ناصحیح آرایشگری در برخی آرایشگاه در رفتارهای ناهنجار جنسی است.

وی افزود: متأسفانه دیده شده است خالكوبی در برخی افراد جامعه به خصوص جوانان رو به افزایش است كه باید در این زمینه آگاهی‌رسانی به جوانان را افزایش دهیم.

*‌ دانشگاه علوم پزشكی شیراز سال گذشته 3 برابر دانشگاه هاروارد پیوند كبد انجام داد

وزیر سابق بهداشت گفت: وزارت بهداشت در سال 85 مصوبه‌ای برای افرادی كه نیازمند به پیوند كبد هستند داشت كه بر اساس آن كل هزینه پیوند توسط وزارتخانه پرداخت شود. در حال حاضر مشكل پیوند كبد داروها است كه برخی از آنها تحت پوشش بیمه نیستند و در گذشته از محل برخی منابع كمك می‌شد كه امیدواریم كه این كمك‌ها ادامه یابد.

وی افزود: سال گذشته 200 پیوند كبد در شیراز انجام شد و در حال حاضر تعداد بیماران در انتظار پیوند كبد در شیراز 800 نفر هستند كه در این زمینه با محدودیت تخت مواجه هستیم.

باقری لنكرانی گفت: سایر مراكزی كه در كشور پیوند كبد انجام می‌دهند باید به صورت واقعی وارد عمل شوند چرا كه برخی مراكز به صورت موردی این كار را انجام می‌دهند. همچنین سال گذشته دانشگاه هاروارد آمریكا 62 عمل پیوند كبد داشت كه این میزان در دانشگاه علوم‌پزشكی شیراز 200 مورد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha