دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 204861

همزمان با اعلام آمار بیکاری ۵۰ درصدی پزشکان عمومی، به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ماموریت داده شده تاطرح جامعی را درخصوص پذیرش دستیار پزشک خانواده در سال تحصیلی ۹۷-۹۶تدوین و با تثبیت شورای تخصصی اجرا کند.

آیا پزشک خانواده از اولویت خارج شده است؟

سلامت نیوز: همزمان با اعلام آمار بیکاری ۵۰ درصدی پزشکان عمومی، به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ماموریت داده شده تاطرح جامعی را درخصوص پذیرش دستیار پزشک خانواده در سال تحصیلی ۹۷-۹۶تدوین و با تثبیت شورای تخصصی اجرا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این خصوص گفت: «سوابق كاری افراد در نظام سلامت و به‌طور خاص در حوزه پزشك خانواده همچنین طی دوره MPH پزشك خانواده از مواردی است كه در گزینش افراد برای دوره تخصصی پزشك خانواده مدنظر قرار می‌گیرد.»

    خروج پزشك خانواده از اولویت‌ها

كرم توانی، رئیس پزشك خانواده استان فارس در مورد آموزش پزشك خانواده به‌عنوان یك رشته تخصصی گفت: حدود 70هزار پزشك عمومی در جامعه وجود دارد و این افراد بهترین گزینه برای تبدیل‌شدن به پزشك خانواده هستند. همه پزشكان عمومی بر این امر متفق‌القول‌اند كه تخصص پزشك خانواده باید حین انجام كار به‌دست بیاید. توانمندسازی این افراد با گذراندن دوره‌های پودمانی یا هر گزینه دیگری باعث می‌شود خیلی زودتر نیاز متخصصین پزشك خانواده تأمین شود. پزشك عمومی طی ۷سال آموزش روند درمان اكثر بیماری‌ها را یاد گرفته است. الان در استان فارس با به‌كارگیری پزشكان عمومی كمبود پزشك خانواده نداریم.

وی درباره مشكلات پزشك خانواده پس از 4.5سال اجرا گفت: پزشك خانواده مصوب نمایندگان مجلس در برنامه‌‌های چهارم، پنجم و ششم است، ولی به‌نظر می‌رسد با وجود اسناد بالادستی مبنی بر اجرایی‌شدن آن در سراسر كشور، هنوز هیچ علاقه‌مندی برای گسترش آن در وزارت بهداشت وجود ندارد. در تمام این سال‌ها عدم‌گسترش پزشك خانواده عدول از قانون بوده، ولی كسی در این سال‌ها از نمایندگان پیگیر این نشده‌است كه چرا این برنامه اجرایی نمی‌شود. گذشت حدود ۵سال از اجرای آزمایشی آن در 2استان كفایت می‌كند.

وی با اعتراض به كاهش بودجه پزشك خانواده گفت: متولیان بگویند كه براساس كدام مستندات قانونی بودجه پزشك خانواده كم‌شده است. مهم‌ترین مشكلی كه اجرای پزشك خانواده در استان فارس دارد این است كه به‌نظر می‌رسد این برنامه از اولویت‌های وزارت بهداشت خارج شده است. اگر قرار است پزشك خانواده را گسترش دهید الان زمان مناسبی است كه اصلاحیه‌های لازم را تدوین و استان‌های دیگر را به برنامه اضافه كنید. اگر معتقدید پزشك خانواده خوب است و با دیگر كشور‌های پیشرفته مقایسه می‌كنید چرا بودجه آن را كاهش می‌دهید. آخرین دریافتی پزشكان خانواده در استان فارس مرداد‌ماه بوده است.

    بیكاری 50 درصدی پزشكان عمومی

رئیس انجمن پزشكان عمومی ایران با اشاره به بیكاری ۵۰درصد از پزشكان عمومی گفت: نظام ارجاع یكی از مؤلفه‌های تقسیم‌بندی نظام سلامت است و در این زمینه از كشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه تا حدودی عقب هستیم.

عباس كامیابی افزود: اجرای پزشك خانواده و ارجاع نظام سلامت پشتوانه قانونی دارد و ما مدعی هستیم كه حتماً باید اجرایی شود. خواست پزشكان عمومی یكصدا اجرای قانون پزشك خانواده است و باید این موضوع تحقق یابد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم بودجه پزشك خانواده در حوزه‌های دیگری مثل درمان، دانشجویی و رفاه هزینه شده و این در حالی است كه اجرای پزشك خانواده ضرورت دارد. اكنون نظام سلامت در جایگاهی است كه همه تنش میان وزارت رفاه، بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را شاهدیم. ‌اگر طرح تحول سلامت با پزشك خانواده گره نخورد، قطعاً این طرح شكست خواهد خورد.

پشتوانه قانونی پزشك خانواده چندی پیش آنچنان كه در برنامه پنجم توسعه تضمین شده بود، بار دیگر در برنامه ششم نیز گنجانده شد. اما این برنامه در این سال‌ها فقط در چند شهر به‌صورت محدود اجرایی شد. چندی پیش وزارت بهداشت مكلف شد تا با اجرای نظام خدمات جامع و همگانی سلامت با اولویت بهداشت و پیشگیری بر درمان و مبتنی بر مراقبت‌های اولیه سلامت، با محوریت نظام ارجاع مبتنی بر پزشك خانواده و با به‌كارگیری پزشكان عمومی و خانواده و به‌كارگیری گروه پرستاری برای ارائه مراقبت‌های پرستاری در سطح جامعه و منزل، سطح‌بندی خدمات، پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان، واگذاری امور تصدی گری با رعایت ماده13قانون مدیریت خدمات كشوری و پرداخت مبتنی بر عملكرد مطابق با قوانین مربوطه و احتساب حقوق آنها اقدام كند.

    كاهش 700 میلیاردی بودجه پزشك خانواده در لایحه بودجه 96

اگرچه طرح پزشك خانواده قانون مصوب و بلندمدتی دارد اما در آستانه تعیین بودجه سال آینده، مسئولان در وزارت بهداشت به‌دنبال رایزنی برای اختصاص بودجه طرح تحول هستند؛ طرحی كه تا‌كنون تنها برخی از مشكلات حوزه سلامت را كاهش داده است. در لایحه بودجه96 كل كشور، بودجه مصوب برای اجرای پزشك خانواده 700میلیارد تومان در مقایسه با سال گذشته كاهش یافته و به عدد هزار و 300میلیارد تومان رسیده است. حال باید دید با روند پیش رو، قانون پزشك خانواده در سال آینده گسترش می‌یابد یا همچنان پس از ۵ سال در فاز آزمایشی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha