تمام ایرانیان ساکن خارج از ایران را اگر کنار بگذاریم و تنها ایرانیان ساکن آمریکا را در نظر بگیریم، باز هم با رقم بزرگی مواجه خواهیم شد. با این حال، باز هم اگر تنها ایرانی‌های موفق ساکن این کشور را در نظر بگریم، و از میان آنها تاجران، مهندسان، مخترعان، کارآفرینان، مدیران ارشد و اجرایی، ادیبان و هنرمندان و دانشمندان کیهان‌شناس و علوم پایه را کنار بگذاریم و تنها تمرکزمان روی پزشکان حاذق و مشهور ساکن در این کشور باشد باز با لیست بلندبالایی مواجه خواهیم بود که ارائه نام تمامی آنها در یک پرونده امکان‌پذیر نیست.

این پزشکان ایرانی هزاران آمریکایی را نجات داده اند

سلامت نیوز: تمام ایرانیان ساکن خارج از ایران را اگر کنار بگذاریم و تنها ایرانیان ساکن آمریکا را در نظر بگیریم، باز هم با رقم بزرگی مواجه خواهیم شد. با این حال، باز هم اگر تنها ایرانی‌های موفق ساکن این کشور را در نظر بگریم، و از میان آنها تاجران، مهندسان، مخترعان، کارآفرینان، مدیران ارشد و اجرایی، ادیبان و هنرمندان و دانشمندان کیهان‌شناس و علوم پایه را کنار بگذاریم و تنها تمرکزمان روی پزشکان حاذق و مشهور ساکن در این کشور باشد باز با لیست بلندبالایی مواجه خواهیم بود که ارائه نام تمامی آنها در یک پرونده امکان‌پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در  ادامه می نویسد: چنین حقیقتی باعث بروز حسی افتخارآمیز توام با غم به انسان می‌شود. چرا که اگرچه نام ایرانیان موفق در هر کشوری می‌درخشد، اما صد حیف که در کشور مادری خود نیستند و ارتباطی نیز با آن ندارند.


آنچه رفتار رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ نشان می دهد؛ ادعای او مضر بودن ایرانیان برای کشورش است. چنین ادعایی باعث موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی شد و آماری نیز دست به دست چرخید که نشان می‌داد تحصیلات، درآمد و میزان فعالیت اجتماعی ایرانیان ساکن آمریکا از میانگین باقی مردم این کشور بیشتر و بالاتر است. سپید نیز در پی این ادعا به بررسی فعالیت تعدادی از پزشکان ایرانی مطرح ساکن آمریکا می‌پردازد که خلاصه‌ای ‌از آن را در ادامه می‌بینید.


متخصص بی نظیر احیا
سام پرنیا، محققی ایرانی‌الاصل است که در لندن متولد شده و همانجا هم دوره‌های آموزشی خود را طی کرده است. وی در حال حاضر استادیار دانشگاه علوم پزشکی استونی بروک است و ریاست دپارتمان تحقیقاتی احیای قلبی ریوی را نیز به عهده دارد. پرنیا به مطالعات علمی‌اش در مورد مرگ و تجربه‌های نزدیک مرگ شهرت دارد و در برنامه‌های تلویزیونی و مستندهای زیادی شرکت کرده است. دانشگاه سوت‌همپتون در آمریکا، بودجه زیادی در اختیار وی قرار داده تا به تحقیقاتش در این مسئله ادامه دهد. تحقیقات وی به دو بخش مرگ و احیا تقسیم بندی می‌شود که مطالعاتش در زمینه احیای قلبی با استقبال زیادی روبه‌رو شده و جوایز و تقدیرنامه‌های زیادی را به خودش اختصاص داده است. اطلاعات و یافته‌های وی در مورد مرگ و تجارب نزدیک به مرگ نیز مورد توجه متخصصان اخلاق پزشکی و فیلسوفان پزشکی آمریکا قرار گرفته و در تحقیقات بسیاری به یافته‌های وی استناد می‌شود.


مرجع پزشکی هسته ای دنیا
عباس علوی، متولد تبریز است و اکنون ساکن ایالت پنسیلوانیای امریکا است. وی یکی از مراجع اصلی پزشکی هسته‌ای در دنیا است و بسیاری از روش‌های نوین تصویربرداری هسته‌ای، اعتبار خود را از علوی دارند. علوی در سال 1964 دکترای پزشکی عمومی خودش را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرد و دو سال بعد دوره دستیاری خودش را در رشته هماتولوژی و آنکولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا آغاز کرد که تاکنون نیز در آنجا ساکن است و عضو هیئت علمی و رئیس بخش پزشکی هسته‌ای همین دانشگاه است. وی همچنین ریاست مشترک مرکز مطالعات کهنسالی دانشگاه پنسیلوانیا را بر عهده دارد. علوی در دهه ۷۰ میلادی شاگرد و یکی از اعضای تیم دیوید کوهل (ابداع‌کننده سیستم‌های اسپکت) بود و نام وی به همراه دکتر کوهل جزو مبدعین این سیستم‌ها دیده می‌شود. در سال ۲۰۰۴، جامعه پزشکی هسته‌ای آمریکا بخاطر خدمات علمی ارزنده وی در سیستم‌های پت اسکن، به وی بالاترین جایزه خود را اهدا کرد. علوی و همسرش، جِین علوی (سرطان شناس در دانشگاه پنسیلوانیا) سالها است که در زمینه تامین هزینه‌های دانشجویان دانشجویان پزشکی هسته‌ای تلاش کرده‌اند و هزینه‌های آنها را از طریق جذب کمک هزینه‌های تحصیلی فراهم کرده‌اند.


مخترع نخستین قلب مصنوعی داخلی
توفیق موسیوند، مخترع نخستین قلب مصنوعی داخل بدن انسان زاده یکی از روستاهای همدان است و هم اکنون استاد تمام بخش جراحی و مهندسی در دانشگاه اوتاوا و شارلتون است. وی ریاست دپارتمان تحقیقاتی دستگاههای قلبی و عروقی اوتاوا را به عهده دارد و عضو افتخاری آکادمی ایرانیان آمریکایی علوم پزشکی نیز هست.
موسیوند فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد خودش را نیز در رشته مهندسی مکانیک از کانادا و دکترای پزشکی و فوق‌تخصص‌اش در زمینه جراحی قلب در همین کشور دریافت کرده است. او صاحب اختراعاتی چون بای‌پس قلبی ریوی، امکان تشخیص پزشکی از راه دور و تنظیم و معالجه قلب، تعیین DNA انسان توسط اثر انگشت و ۱۴ اختراع پزشکی دیگر است و عالی‌ترین مقام علمی جهان را از انجمن سلطنتی کانادا و بریتانیا دریافت کرده است.
موسیوند بعد از ۳۷ سال، در سال ۱۳۸۱ و همایش بین‌المللی بوعلی سینا به زادگاهش بازگشت و از روستایی که در آن متولد شده بود دیدن کرد. دستگاه بای‌پس قلب مصنوعی به صورت موقت عملکرد قلب یعنی پمپاژ خون و تنفس اعضا را به عهده می‌گیرد تا به افرادی که قلب آنها دیگر توانمندی این کار را ندارند، کمک کرده باشد. این دستگاه جان بسیاری از افراد را که در صف انتظار پیوند عضو بوده‌اند یا مشکلات حاد قلبی داشته‌اند، را نجات داده است. موسیوند تاکنون تغییرات زیادی بر روی دستگاهش به وجود آورده و آن را از پیش کارآمدتر کرده است که می‌تواند بیشتر در بدن بیمار بماند و موثرتر از همیشه عمل کند.


پدر تغذیه درمانی کودکان
رضا حکاک، متخصص تغذیه‌ای است که مدیرگروه بخش تغذیه دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس را به عهده دارد و از سال 1990 در بیمارستان کودکان آرکانزاس مشغول فعالیت است. وی سخنرانی حاذق در بخش تغذیه است و جدا از اینکه در برنامه‌های تلوزیونی زیادی در این ایالت شرکت کرده، در کنگره‌های پزشکی دنیا نیز به عنوان سخنران حضور داشته است. تحقیقات وی در دو زمینه متمرکز شده است: تغذیه درمانی و تغذیه عمومی کودکان. حکاک در تحقیقات خود به دستورالعملی نزدیک شده است که می‌تواند تعیین کند هر بیمار با مشخصات مخصوص به خودش و بیماری مبتلا به آن چه مواد غذایی باید برای بهبود سلامت خود مصرف کند. این کار می‌تواند برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آسایشگاه‌ها به شدت کارساز باشد. وی همچنین سالها بر روی مواد غذایی مورد نیاز کودکان تحقیق کرده است که هم‌اکنون بسیاری از مدارس و مهدکودک‌ها از دستاوردهای مطالعاتی وی استفاده می‌کنند.


محقق عصب و عضله
محمد کیان سلاجقه، متخصص مغز و اعصابی است که فوق‌تخصص عصب و عضله خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است و در حال حاضر استاد نورولوژی بخش پزشکی این دانشگاه نیز هست. سلاجقه همچنین از سال 2007رئیس بخش نورولوژی بیمارستان زنان برایمن است و آنجا را مدیریت می‌کند. سلاجقه متولد ایران است و در دانشگاه علوم پزشکی تهران دوره پزشکی عمومی خودش را گذارنیده. وی برای گذارندن دوره دستیاری به آمریکا مهاجرت کرد و پس از اتمام دوره در همان شهر ماساچوست ماندگار شد. تحقیقات وی بیشتر در مورد اعصاب و عضله‌ها است و سالها بر روی فعالیت‌های ورزشکاران مطالعه کرده است. نتایج تحقیقات وی اکنون به بسیاری از ورزشکاران و پزشکان ورزشی کمک می‌کند تا از بروز آسیب به اعصاب خود جلوگیری کنند و با استفاده بهتر از آنها کارایی بیشتری داشته باشند. آکادمی پزشکان ورزشی امریکا از سلاجقه در سال 2011 به خاطر تلاش‌هایش در زمینه اعصاب عضلات تقدیر کرد و سلاجقه اکنون عضوی افتخاری در این آکادمی است. تحقیقات وی در مورد بیماری‌های مخصوص اعصاب برای زنان و همچنین بیماری‌های اعصاب ناشی شده از بیماری‌های زنان نیز در مجلات علمی معتبر دنیا منتشر شده است و مرجع بسیاری از تحقیقات مرتبط با اعصاب است.


مرد دانشمند رادیوتراپی
بهمن امامی ریاست دپارتمان رادیوتراپی آنکولوژی دانشگاه لویولا در ایالت ایلینوی آمریکا را به عهده دارد. وی زاده تهران است و دوره پزشکی عمومی خودش را نیز در دانشگاه تهران با نمرات بسیار بالا گذرانده است. دوره دستیاری‌اش را در بیمارستان سنت‌وینسنت و بیمارستان علوم پزشکی نیوانگلند در دوره‌های پاتولوژی و رادیوتراپی بوده اکنون نیز در زمینه سرطان‌ها سر و گردن، ریه، ناحیه گلو، لارینکس، سینوس و دهان تخصص دارد. وی هر ساله حداقل یک بار برای شرکت در گردهمایی‌های پزشکی به ایران می‌آید و سخنرانی‌های مفیدی ارائه می‌کند. تحقیقات وی در زمینه رادیوتراپی در مجلات و فصلنامه‌های علمی بسیاری در ایران و خارج از کشور به چاپ رسیده و از چند مورد آن هم تقدیر به عمل آمده است.


مخترع دستگاه لیزیک چشم
غلام‌علی پیمان، زاده شیراز است و دارنده مدال ملی فناوری، بالاترین نشان افتخاری دستاوردهای تکنولوژیک. نام وی در تالار مشاهیر آمریکا در کنار باقی دانشمندان مانند انیشتین به چشم می‌خورد. پیمان متخصص چشم پزشکی و مبدع دستگاه لیزیک است که در بیشتری از کشورها شامل ایران و آمریکا طرفداران زیادی دارد و میلیون‌ها نفر را از داشتن عینک و دردسرهای آن نجات داده است. پیمان در 19 سالگی به آلمان مهاجرت کرد و دوره پزشکی عمومی خود را با بالاترین مدارج و نمرات در دانشگاه فریبرگ در سال 1962 به پایان رساند. وی پس از گذراندن دوره دستیاری خودش در بیمارستان جوهاناس در دیسبرگ، وارد حوزه چشم‌پزشکی شد و در سال 1971 نیز به آمریکا مهاجرت کرد و از همان سال تا سال 87 در دانشگاه ایلینوی شیکاگو به تدریس پرداخته است. او با ثبت رسمی اختراعش، دستگاه جراحی لیزیک در سال 1989، انقلاب بزرگی در چشم‌پزشکی جهان ایجاد کرد. از وی بیش از ۱۳۵ عنوان اختراع به ثبت رسیده است.


یکی از هشت نابغه دنیای امروز
پردیس ثابتی متولد ۱۳۵۴ در تهران است که اکنون به عنوان زیست‌شناس در ماساچوست ساکن است و در دانشگاه هاروارد تدریس می‌کند. ثابتی سومین زن در تاریخ است که با معدل ۱۰۰ و مدارج کامل (Summa Cum Laude) از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ‌التحصیل شده است. وی به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریا، از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بالغ بر دو میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است. پردیس ثابتی همچنین، اخیراً نیز به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره نابغه جهان از سوی گروه بین‌المللی Creators scientistمعرفی شده است. شبکه خبری CNN نیز در سال ۲۰۰۷، ثابتی را به عنوان «یکی از ۸ نابغه‌ای که دنیای ما را متحول خواهند ساخت» معرفی کرده است. تحقیقات وی در خصوص تکامل انسانی در طیف وسیعی از نشریات معتبر علمی و تحقیقاتی جهان نظیر نیچر و ساینس منتشر شده است و تاکنون بالغ بر ۲۰ اثر علمی و تحقیقاتی را به رشته تالیف درآورده است. وی همچنین عضو هیئت ناظرین متخصص در گردهمایی سال ۲۰۰۸ مجمع جهانی اقتصاد بود.


متخصص سلامت قشرهای فرودست
روشن باستانی، رئیس دپارتمان پژوهشی دانشکده بهداشت دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس است. وی در زمینه پیشگیری از سرطان، نابرابری‌های عرصه سلامت و مداخلات پزشکی نیز تحقیقات و فعالیت‌های بسیار زیادی داشته، از سال 1988 تمرکز اصلی خودش را بر روی مطالعاتی گذاشته که در مورد سلامت و بهداشت قشر کم درآمد جامعه، اقلیت‌های قومی و نژادهای مختلف مهاجران آمریکا هستند. وی همچنین یک مرکز تحقیقاتی در مورد بهداشت زنان دارد که در‌ آن بر روی غربالگری‌های سرطان دهانه رحم و سینه کار می‌شود. تحقیقات وی به این زمینه ختم نمی‌شود و مدیریت یک رشته تحقیقات در رابطه با بیماری‌های خانوادگی و ارثی را نیز در دست دارد. باستانی در حال حاضر مدیر سه موسسه تحقیقاتی است و چندین جایزه از بنیادهای علمی و خیریه به پاس خدماتش در راه بهداشت و سلامت عمومی دریافت کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha