چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 205026

طرح هدفمندی یارانه در دولت قبل کلید خورد و پس از آن مقرر شد، ۱۰درصد بودجه صرفه جویی شده از محل اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۲ در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب کردند که ۴۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و پنج هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت اختصاص یابد، اما به گفته وزیر بهداشت، تاکنون یک ریال از ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را دریافت نشده است.

سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها به کجا رسید؟

سلامت نیوز: طرح هدفمندی یارانه در دولت قبل کلید خورد و پس از آن مقرر شد، ۱۰درصد بودجه صرفه جویی شده از محل اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۲ در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب کردند که ۴۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و پنج هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت اختصاص یابد، اما به گفته وزیر بهداشت، تاکنون یک ریال از ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها را دریافت نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۲ در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب کردند که ۴۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، پنج هزار میلیارد تومان برای بخش سلامت و چهار هزار میلیارد تومان برای سهم دولت و بخش تولید اختصاص یابد. غلامرضا کاتب که این پیشنهاد را مطرح کرده بود با اشاره به پیش‌بینی ۹ هزار میلیارد تومان برای تولید، سلامت و سهم دولت در مصوبه کمیسیون تلفیق گفت: در این مصوبه بهداشت و درمان مغفول مانده است، در حالی که انسان سالم محور توسعه است و اگر ما به سلامت جامعه فکر نکنیم، نمی‌توانیم به توسعه هم فکر کنیم. او با اشاره به تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اختصاص ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی به بخش سلامت خاطرنشان کرد: اگر فردی پایش به بیمارستان کشیده شود، قبل از دغدغه درمان، دغدغه تامین پول برای درمان دارد. البته ما پزشکان ارزشمندی داریم، اما بیماران پولی برای درمان ندارند. بنابراین ما پیشنهاد کردیم پنج هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی به بخش بهداشت اختصاص یابد.

کاتب همچنین یادآور شد: در سال ۹۱ مجلس مصوب کرد شش هزار میلیارد تومان برای بخش بهداشت اختصاص یابد اما دولت هیچ مبلغی را به این بخش پرداخت نکرد. این طرح موافقان و مخالفانی زیادی داشت. ‌هادی قوامی در مخالفت با پیشنهاد کاتب اظهار کرد: اگر ما بخواهیم بر مبنای قانون هدفمندی، درآمد را توزیع کنیم باید ۱۰ درصد به بخش بهداشت، ۳۰ درصد به بخش تولید، ۲۰ درصد به دولت و ۵۰ درصد به سهم خانوار اختصاص یابد. او افزود: روی قبر خالی گریه نکنیم، ما اینجا توقعی ایجاد می‌کنیم که محقق نمی‌شود، هیچ دولتی ۴۰ درصد قیمت‌ها را اصلاح نمی‌کند، بدون اینکه چیزی در جیب مردم بگذارد، قطعا آنچه ما در بخش هدفمندی آورده‌ایم اجرایی نمی‌شود و این درآمد هم یک سراب است. تنها عددی گذاشته شده که تحقق نمی‌یابد و ما گرفتار آن می‌شویم. قوامی که نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بود، تصریح کرد: چطور می‌شود قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد در حالی که سهم خانوارها تغییری پیدا نکند، اگر ما می‌خواستیم سهم همه بخش‌ها را بر مبنای قانون پرداخت کنیم باید امسال به خانوارها ۱۵ هزار تومان پرداخت می‌شد.

اما محمدرضا پورابراهیمی در موافقت با پیشنهاد کاتب اظهار کرد: دولت در سال ۹۱، ۴۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی پرداخت کرده و ما برای اینکه آن را ادامه دهیم، ناچاریم ۴۲ هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی هزینه کنیم. او ادامه داد: دولت در سال ۹۱ مبلغ زیادی برای یارانه‌ها پرداخت می‌کرد که نباید این کار را انجام می‌داد، اما به هر حال مردم با این رقم خو گرفته‌اند و ما نمی‌توانیم آن را تغییر بدهیم. پس از اظهارات موافقان و مخالفان، پیشنهاد غلامرضا کاتب مبنی بر پرداخت ۴۱ هزار میلیارد تومان از درآمد پنجاه هزار میلیاردی هدفمندی برای یارانه نقدی به تصویب مجلس رسید و براین اساس پنج هزار میلیارد تومان به عنوان سهم حوزه سلامت اختصاص یافت.

کاهش ۱۰درصدی هزینه‌های درمان با اجرای فاز دوم هدفمندی

سال ۹۳ بود که یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هم اکنون سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان بیش از دولت است و با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، حدود هفت هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص می‌یابد. رسول خضری در مورد اینکه آیا با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، هزینه‌های بهداشت و درمان کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: کاهش هزینه‌های درمان از آرزوهای مردم و برنامه‌های پنج ساله توسعه و سند چشم انداز و دولت است که متاسفانه موجب نارضایتی مردم از حوزه سلامت و بهداشت کشور شده است. او با بیان اینکه با این میزان بودجه در بخش سلامت حدود ۱۰ درصد از هزینه‌ها توسط مردم، کمتر پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: اینکه چرا با این میزان بودجه هزینه‌های درمان کاهش پیدا می‌کنند، باید آسیب شناسی شود. عدم اجرای صحیح قانون توسط دولت‌های مختلف و سهم ناچیز بخش سلامت از تولید ناخالص ملی از جمله عواملی بوده که این حوزه با مشکل مواجه شده است. خضری در پایان تاکید کرد: پوشش همگانی بیمه و تجمیع شدن صندوق‌های بیمه‌ای کشور می‌تواند از اولویت‌های دولت باشد تا بتواند بهداشت و درمان کشور را بهبود ببخشد و همچنین سهم پرداخت هزینه‌ها توسط مردم کاهش یابد.

سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها محقق می‌شود؟

پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه که سلامت است مورد مباحثه قرار گرفت که آیا اعتبار مصوب به این حوزه اختصاص می‌یابد تا بتواند بخشی از مشکلات درمانی کشور را برطرف کند یا خیر. اینکه چرا قانون به درستی در دولت قبل اجرا نشد، ‌چرا ۱۰ درصد هدفمندی که باید به سلامت اختصاص داده می‌شد، تحقق نیافت، چرا جلو سوءاستفاده‌ها گرفته نشد و چرا موضوعی با این میزان اهمیت با سیاسی‌کاری در تعارض و مواجهه قرار گرفت، از جمله چراهایی است که پاسخ روشنی به آن داده نشده است. در آن سال و پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مسعود پزشکیان در ارزیابی خود از اختصاص سهمی از هدفمندی به حوزه سلامت بر اجرای صحیح این قانون تاکید کرد و گفت: اگر قانون درست اجرا شده بود، باید ۱۰ درصد خالص هدفمندی به صندوق سلامت اختصاص می‌یافت و بعد از آن اگر ۹۰ درصد باقیمانده، صد در صد در نظر گرفته می‌شد، براساس آن باید، ۵۰ درصد به تامین اجتماعی،‌ ۳۰ درصد به صنعت و کشاورزی و ۲۰ درصد به افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی تعلق می‌گرفت و در این صورت مشکلی برای ارائه خدمت به وجود نمی‌آمد. او با تاکید براینکه قانون باید اجرایی شود، خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت این است که ۱۰ درصد خالص هدفمندی را به بهداشت و درمان اختصاص دهد، البته امید می‌رفت که کسانی نیاز ندارند از دریافت یارانه انصراف دهند تا حداقل از این راه بتوان قانون را اجرا کرده و آن را مدیریت کرد. این نماینده مجلس بیان کرد: اگر همین روند فعلی را ادامه دهیم، دیر یا زود خواهیم افتاد و هر چقدر هم در این زمینه عمیق‌تر پیش رویم، تعداد کسانی که با خود به ته دره کشانده می‌شوند، خیلی بیشتر خواهد بود.

یک ریال از ۱۰درصد هدفمندی یارانه‌ها را دریافت نکردیم

با گذشت چند سال از قانون اختصاص ۱۰ درصد از هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت و درمان کشور، مهر سال جاری، وزیر بهداشت با بیان اینکه بخشی از اقداماتی که مدنظر داشتم،‌ به دلیل شرایط اعتباری، روی زمین مانده است، افزود: متاسفانه هرچه ما در این زمینه توضیح می‌دهیم، برای برخی بی‌فایده است. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی اظهار کرد: تا به امروز باوجود اغواگری‌هایی که برخی انجام می‌دهند، یک ریال هم از ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها دریافت نکردیم. او در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از اعتباراتی که قرار بود برای اجرای طرح تحول نظام سلامت تزریق شود، تا امروز محقق نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha