طرح تحول سلامت با بدهی سنگین بیمه‌ها به عنوان پاشنه آشیل این طرح روزگار سختی را می‌گذراند و بدهی 12 میلیارد تومانی بیمه‌ها به نظام سلامت با اجرای طرح تحول و هزینه‌های تحمیلی این طرح قرار است با فروش 8 هزار میلیارد اوراق قرضه صاف شود.

دولت پول سلامت را بدهد

سلامت نیوز: طرح تحول سلامت با بدهی سنگین بیمه‌ها به عنوان پاشنه آشیل این طرح روزگار سختی را می‌گذراند و بدهی 12 میلیارد تومانی بیمه‌ها به نظام سلامت با اجرای طرح تحول و هزینه‌های تحمیلی این طرح قرار است با فروش 8 هزار میلیارد اوراق قرضه صاف شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: طرح تحول سلامت با بدهی سنگین بیمه‌ها به عنوان پاشنه آشیل این طرح روزگار سختی را می‌گذراند و بدهی 12 میلیارد تومانی بیمه‌ها به نظام سلامت با اجرای طرح تحول و هزینه‌های تحمیلی این طرح قرار است با فروش 8 هزار میلیارد اوراق قرضه صاف شود. كار به جایی رسیده كه برخی دانشگاه‌ها بیمه شدگان تأمین اجتماعی را به نپذیرفتن دفترچه‌هایشان تهدید می‌كنند با تمام این مشكلات اما رئیس سازمان نظام پزشكی بسته پیشنهادی‌اش را برای مزد درمان سال آینده به وزارت رفاه فرستاده است. این در حالی است كه حتی برخی از نمایندگان مجلس هم معتقدند با توجه به شرایط بحرانی بیمه‌ها افزایش تعرفه‌های درمان برای سال آینده شرایط را بحرانی‌تر خواهد كرد.

«اجرای طرح تحول سلامت غیر قانونی است»‌این سخن تازه‌ای از مسعود پزشكیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیست. وی در ماه‌های پایانی دولت یازدهم و در دوران بحران طرح تحول همچنان بر این بی‌قانونی تأكید دارد و می‌گوید: آنچه در برنامه پنجم توسعه كشور مصوب شده بود، خرید راهبردی، پرداخت عملكردی، سطح بندی، نظام ارجاع و پزشك خانواده بود. متأسفانه در نظام سلامت، برای خواندن عكس رادیولوژی پول می‌دهند اما برای درس دادن عكس رادیولوژی پول نمی‌دهند.
 
مردم پول ندارند دكتر بروند
علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشكی هم اذعان ‌می‌دارد وضعیت بودجه سلامت بحرانی است. به گفته وی متوسط مراجعه مردم به پزشك در ایران جزو پایین‌ترین رده‌های جهانی است و حدود 2/2 شاخص مراجعه به پزشك عمومی و 1/8 مراجعه به متخصص است كه مشكلات اقتصادی ازجمله دلایل آن به شمار می‌رود. این در حالی است كه متوسط مراجعه مردم به پزشك در دنیا 3/5 تا 5 است ولی مردم كشورمان به دلیل مسائل اقتصادی تا مجبور نشوند به پزشك مراجعه نمی‌كنند. وی در عین حال همچنان از جامعه پزشكی دفاع می‌كند و بر خلاف برخی نمایندگان مجلس كه افزایش تعرفه‌های سال آینده را به صلاح نمی‌دانند برای رشد مزد درمان سال آینده از یك ماه پیش اقدام كرده و در بسته‌ای به وزیر رفاه ارائه داده است.
 
دود بی‌تدبیری‌ها در چشم مردم
سوی دیگر ماجرا اما بدهی 12 هزار میلیاردی بیمه‌ها به نظام سلامت است؛ ‌بدهی‌ای كه كارشناسان حوزه اقتصاد سلامت آن را نتیجه اجرای طرح تحول و رشد 120 تا 300 درصدی تعرفه‌های درمان در سال 93 می‌دانند. پزشكیان درخصوص تأخیر در پرداخت بدهی تأمین اجتماعی به مراكز درمانی و ایجاد مشكل در ارائه خدمات درمانی به مردم، می‌گوید: طبق بررسی‌های انجام شده تأمین اجتماعی برای پرداخت بدهی خود به مراكز درمانی حتی از وام‌هایی با سودهای بسیار در بازپرداخت هم استفاده كرده است اما بازهم با كمبود منابع برای پرداخت بدهی‌ها روبه‌رو شده و مشكلات همچنان بسیار است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینكه برای پرداخت بدهی بیمه سلامت به مراكز درمانی 8 هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق قرضه درنظرگرفته شد، می‌افزاید: در این شرایط نیز بیمه سلامت بازهم 8 هزار میلیارد تومان كسری بودجه دارد، بنابراین روشی كه در حوزه بهداشت و درمان برای ارائه خدمات به مردم درنظرگرفته شده بسیار پرهزینه بوده و امكان ادامه آن وجود ندارد.

پزشكیان با انتقاد از اینكه پول كافی برای ارائه خدمات درمانی با شرایط فعلی وجود ندارد، تأكید می‌كند: متأسفانه منابع با هزینه‌ها درحوزه درمان همخوانی ندارد، ضمن اینكه سه سال پیش همه این موارد و مشكلات مطرح شد اما كسی به طرح مسائل كارشناسی توجهی نكرد؛ بنابراین باز هم تأكید می‌كنم كه دولت با ادامه اجرای روش فعلی درحوزه بهداشت و درمان قادر به پرداخت بدهی‌ها نیست، دولت باید برای جلوگیری از افزایش مشكلات به قانون برنامه پنجم در اجرای سطح‌بندی خدمات، پزشك خانواده، گایدلاین، خرید راهبردی و پرداخت عملكردی بازگردد.
پزشكیان با اشاره به اینكه هزینه‌های تحمیلی در بخش درمان تأمین اجتماعی نسبت به گذشته دو برابر افزایش پیدا كرده است، تصریح می‌كند: وقتی پولی وجود ندارد، با افزایش هزینه‌ها تنها مشكلات مردم افزایش پیدا می‌كند و دود این بی‌تدبیری‌ها تنها به چشم مردم می‌رود.
 
دولت پول سلامت را بدهد
مصداق رفتن دود بی‌تدبیری در حوزه سلامت را می‌توان در برخورد‌های اخیر برخی دانشگاه‌های علوم پزشكی با بیمه شدگان تأمین اجتماعی دید. تهدید به قطع قرارداد با بیمه تأمین اجتماعی و نپذیرفتن بیماران با این دفترچه بیرونی‌ترین بخش از آشفتگی درونی نظام سلامت است كه دودش به چشم مردم می‌رود.
 
رئیس سازمان نظام پزشكی اما معتقد است دولت و مجلس باید در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری كند. وی درباره اوراق قرضه و مالیات بر ارزش‌افزوده به عنوان تأمین منابع طرح تحول سلامت می‌گوید: اینها فایده‌ای ندارد و باید منابع پایدار ایجاد شود. همچنین سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی از متوسط منطقه باید بیشتر باشد ولی الان از این منظر در ته لیست هستیم و در حالی كه در دنیا حداقل سهم سلامت از منابع عمومی و تولید ناخالص ملی 16 درصد است در ایران این سهم 8 تا 9 درصد است و وضعیت بودجه سلامت بحرانی است. رئیس سازمان صنفی نظام پزشكی با اینكه به بحرانی بودن اوضاع مالی نظام سلامت اذعان دارد اما در عین حال هنوز تعرفه‌های پزشكی را با وجود افزایش یك‌باره آنها در سال 93 تا حد 300 درصد و افزایش همه ساله غیر واقعی می‌داند و معتقد است سال آینده باید تعرفه‌ها واقعی شود! این در حالی است كه حسینعلی شهریاری، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: بیمه‌ها اكنون ورشكسته هستند و اگر قرار باشد باری مضاعف بر دوش آنها قرار گیرد وضعیت از آنچه كه هست بدتر خواهد شد، بنابراین با هرگونه افزایش تعرفه‌ای در حوزه درمان مخالف هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha