چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 205055

محققان می گویند نیمی از بیمارانی که سال میلادی گذشته سرطان لوزالمعده داشتند علائمی از دیابت نوع دوم را هم نشان دادند.

دیابت می تواند نشانه سرطان باشد

سلامت نیوز: محققان می گویند نیمی از بیمارانی که سال میلادی گذشته سرطان لوزالمعده داشتند علائمی از دیابت نوع دوم را هم نشان دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، این مطالعه روی حدود یک میلیون بیمار در ایتالیا و بلژیک انجام شد و از میان کسانی که پیش از این دیابت نوع دوم داشتند وخامت اوضاع با افزایش هفت برابری خطر تشخیص سرطان لوزالمعده که یکی از کشنده ترین انواع سرطان است ربط دارد.

می دانیم که لوزالمعده انسولین تولید می کند و دیابت نوع دوم وقتی ظاهر می شود که بدن از این هورمون به درستی استفاده نمی کند و در برابر انسولین مقاومت می کند. کارشناسان گفتند این احتمال وجود دارد که درمان دیابت خطر ابتلا به این سرطان را بالا ببرد یا اینکه سرطان لوزالمعده منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت شود. درحالی که دیابت فوق العاده شایع است و بیش از سه میلیون و نیم نفر در بریتانیا به آن مبتلا هستند سرطان لوزالمعده نسبتاً نادر است و سالانه 10 هزار نفر به آن مبتلا می شوند.

محققان این مطالعه می گویند در حال حاضر هیچ روش خوب و بدون نیاز به عمل جراحی برای تشخیص سرطان لوزالمعده وجود ندارد و امیدوار هستند که نتایج این تحقیق جستجو برای نشانگرهای خونی را که حضور یا عدم حضور سرطان لوزالمعده را نشان می‌دهند تشویق کنند. بعدازاین مرحله است که می توان انجام آزمایش هایی مانند آندوسکوپی را تأیید کرد.

درواقع ارتباط میان سرطان لوزالمعده و دیابت نوع 2 برای چندین سال حوزه موردعلاقه محققان بوده است و بنابراین به مطالعات بیشتری نیاز است که اطلاعات جدیدتر و ارزشمندتری برای تحقیق در مورد وخامت دیابت به عنوان اولین نشانه یک سرطان مخفی در بیماران خاص و اقدامات موردنیاز برای انجام گردآوری شود.

منبع: تلگراف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha