چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 205062

اگر مبتلا به سینوزیت هستید، برخی از کارها را باید انجام دهید و برخی از کارها را نباید انجام دهید. در زیر برخی از این باید و نبایدها را می‌آوریم.

بایدها و نبایدهای درمان سینوزیت

سلامت نیوز: اگر مبتلا به سینوزیت هستید، برخی از کارها را باید انجام دهید و برخی از کارها را نباید انجام دهید. در زیر برخی از این باید و نبایدها را می‌آوریم:

باید: به مدرسه و محل کار خود بروید: به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، بعضی از افراد فکر می‌کنند که در صورت ابتلا به سینوزیت نباید از محیط خانه خارج شوند، چون ممکن است این بیماری خود را به دیگران انتقال دهند. اما نباید نگران سرایت این بیماری خود به دیگران باشید، چون سینوزیت مسری نیست.. بنابراین، در صورت ابتلا به سینوزیت اگر احساس ناخوشی فراوانی ندارید، می‌توانید به مدرسه یا محل کار خود بروید یا دیگر فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهید.

نباید: اگر می‌توانید با هواپیما سفر نکنید: وقتی‌که مبتلا به سینوزیت هستید، اگر با هواپیما سفر کنید احتمال ابتلا به گوش‌درد و دیگر عوار ض بیشتر می‌شود. باوجوداین، اگر عدم استفاده از هواپیما برای شما مقدور نیست، پس از بلند شدن هواپیما (تا زمانی که هواپیما در حالت افقی در هوا قرار می‌گیرد) و پیش از فرود آمدن هواپیما (از زمانی که هواپیما شروع به فرود آمدن می‌کند) خمیازه بکشید و عمل بلع را انجام دهید. این کار به باز نگه‌داشتن مجاری‌ای کمک می‌کند که از گلو تا گوش‌های شما امتداد دارند. یک روش دیگر این است که پره‌های بینی‌تان را بگیرید و سوراخ‌های بینی‌تان را ببندید. بعد دهان خود را ببندید و به آرامی درون بینی بدمید.

باید: داروهای بی‌نسخه را به دقت انتخاب کنید: آیا سر و صورت شما درد می‌گیرد؟ قرص‌هایی همچون استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند باعث تسکین این درد شوند. اسپری‌های بینی ضد احتقان می‌توانند بینی گرفته شما را باز کنند، اما توصیه می‌شود که از این اسپری‌های بینی ضد احتقان برای بیش از چند روز استفاده نکنید. اگر برای مدت طولانی از بعضی از داروها و اسپری‌های بینی ضد احتقان استفاده کنید، ممکن است علائم سینوزیت شما بدتر شوند.

باید: آب بدنتان را حفظ کنید: در مدتی که سینوزیت دارید، مایعات فراوانی بنوشید. نوشیدن مایعات گرمی همچون یک چای گیاهی می‌تواند به تسکین سینوزیت شما کمک می‌کند. بعضی از تحقیق‌ها نشان می‌دهند که بخار یک نوشیدنی بسیار گرم نه‌تنها از لحاظ روان‌شناختی باعث تسکین فرد می‌شود، بلکه از لحاظ جسمی نیز باعث تسکین علائم او می‌شود. به‌طورکلی، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم به باز کردن گرفتگی بینی شما کمک می‌کند.

نباید: الکل ننوشید: نوشیدنی‌های الکلی نه‌تنها باعث تامین مایعات بدن شما نمی‌شوند، بلکه باعث کم‌آبی بدن شما هم می‌شوند. علاوه بر این، نوشیدن الکل باعث تورم سینوس‌ها و جداره بینی شما می‌شود که علائم سینوزیت را بدتر می‌کند.

باید: از کمپرس‌های گرم استفاده کنید: گرمای مرطوب می‌تواند فشار سینوس شما را کاهش دهد، مجاری بسته‌شده بینی شما را باز کند و درد شما را تسکین دهد. برای استفاده از گرمای مرطوب می‌توانید یک حوله مرطوب را روی صورت خود قرار دهید یا از طریق یک پارچه بخار را استنشاق کنید. دوش آب گرم نیز می‌تواند به شل شدن و خارج شدن مایع مخاط کمک کند.

باید: از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید: بخور سرد می‌تواند گرفتگی بینی شما را کمتر کند، اما سعی کنید که آب درون دستگاه مرطوب‌کننده را همواره تمیز نگه‌دارید. توصیه می‌شود که مخزن آب دستگاه مرطوب‌کننده را هرروز خالی کنید و پیش از پر کردن مجدد آن را به خوبی بشویید. علاوه بر این، هفته‌ای یک‌بار این دستگاه مرطوب‌کننده را با آب‌اکسیژنه رقیق‌شده یا سرکه تمیز کنید تا کپک و باکتری‌های درون مخزن آب و دیگر نقاط دستگاه مرطوب‌کننده را از بین ببرید.

نباید: در استفاده از استخر عجله نکنید: نتایج تحقیقات انجام‌گرفته در مورد تاثیر استفاده از استخر روی بیماری سینوزیت یکسان نیست، اما به نظر می‌رسد که کلر موجود در آب استخرها می‌تواند باعث سوزش یا التهاب مجاری بینی شود. بنابراین، اگر حال شما خیلی بد نیست و خواهان شنا کردن هستید، توصیه می‌شود که بدون احتیاط و باعجله از استخر استفاده نکنید، بلکه پیش از آن‌ گیره بینی برای شنا تهیه کنید.

باید: سینوس‌های خود را با محلول نمکی استریل بشویید: می‌توانید برای تسکین سینوزیت مجاری بینی خود را با استفاده از یک محلول نمکی استریل بشویید. در بازار ظرف‌های به اسم قوری یا ظرف نتی وجود دارند که مخصوص شستشوی بینی هستند. برای تهیه محلول شستشوی نمکی از آب استریل یا مقطر یا آب جوشانده سرد شده به اضافه نمک (5/2 گرم یا نصف قاشق چای‌خوری برای هر یک‌چهارم لیتر) استفاده کنید.

نباید: مواد التهاب آور را از طریق تنفس وارد بدن خود نکنید: هدف شما باید این باشد که سینوس‌های خود را تسکین دهید نه اینکه باعث التهاب بیشتر آن‌ها شوید. بنابراین، از توقف در مکان‌هایی که پر از دود سیگار هستند خودداری کنید و زمانی که میزان آلودگی هوا بسیار بالا است در فضای درون خانه بمانید. اگر سیگاری هستید، توصیه می‌شود که هر چه زودتر این عادت ناسالم را ترک کنید، چون احتمال بروز سینوزیت‌های آتی را افزایش می‌دهد.

باید: عاقلانه ورزش کنید: اگر در صورت ابتلا به سینوزیت حال خوب و خوشی دارید ورزش کردن هیچ مشکلی ندارد، اما باید احتیاط‌های لازم را مدنظر داشته باشید. سینوزیت می‌تواند باعث گیجی و مشکلاتی در هماهنگی بدن شما شود، درنتیجه تا زمانی که علائم شما بهبود نیافته‌اند از بلند کردن وزنه خودداری کنید. اگر در حین ورزش در قفسه سینه خود احساس فشار کردید، برای مدتی بنشینید تا ناراحتی شما کاهش یابد. اشکال تنفس در چنین مواردی به قلب شما فشار می‌آورد.
منبع: WebMD



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha