مسئولین پنج نهاد صنفی در حوزه پرستاری کشور، در نامه ای به وزیر بهداشت، تاکید کردند؛ اعطای مجوز به بیمارستان ها جهت تربیت کارشناس پرستاری امری غیر قابل قبول و به هیچ وجه مورد توافق نیست.

تربیت پرستار بیمارستانی غیرقابل قبول است/آموزش باید دانشکده محور باشد

سلامت نیوز:مسئولین پنج نهاد صنفی در حوزه پرستاری کشور، در نامه ای به وزیر بهداشت، تاکید کردند؛ اعطای مجوز به بیمارستان ها جهت تربیت کارشناس پرستاری امری غیر قابل قبول و به هیچ وجه مورد توافق نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

سلام علیکم

با احترام ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر، ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار، نظر به برگزاری نشست روسای دانشکده های پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی و مدیران گروه های آموزش پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی که در تاریخ ۹۵.۱۱.۱۷ در سالن امام جواد (ع)  وزارت بهداشت برگزار خواهد شد (نامه شماره ۳۰۲۵/۵۱۲/د مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۵) به استحضار می رساند؛ با توجه به محور سه گانه دستور جلسه پیشگفت، گرد هم آوردن همکاران محترم از جمله رؤسا و مسئولین محترم دانشکده ها و گروههای پرستاری اقدام شایسته ای است. اما بی توجهی و نشنیدن نظرات کارشناسی نهادهای علمی و حرفه ای مانند سازمان نظام پرستاری کشور، انجمن علمی پرستاری ایران، انجمن علمی پرستاران قلب ایران، انجمن صنفی پرستاری ایران و خانه پرستار شایسته نبوده و نیست و مغایر تاکیدات جنابعالی بر ضرورت استفاده از ظرفیت های کارشناسی و خیرخواهی نهادهای علمی و مردم نهاد می باشد.

لذا بدین وسیله نظر آن مقام عالی را به اجماع و اتفاق نظر امضا کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان نهادهای پیشگفت در رابطه موضوعات به خصوص بند اول دستور جلسه «بررسی روند اجرایی آیین نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان ها در تربیت کارشناس پرستاری» جلب می نمایند.

۱- مطابق  بند ۱ و ۲ ماده ۳ قانون سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران همکاری در تصمیم و تعیین استانداردهای آموزشی سطوح مختلف پرستاری و تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه های کشور از وظایف اصلی و ذاتی سازمان  نظام پرستاری است. قطعا تبادلات علمی و همکاری های بخشی و بین بخشی حوزه پرستاری و استفاده از نظرات کارشناسی انجمن های علمی و صنفی و سایر تشکل های پرستاری کشور می تواند باعث ارتقاء حرفه پرستاری و تامین سلامت افراد جامعه گردد و بی توجهی به آن می تواند سبب ایجاد حساسیت هایی در بدنه تخصصی و عموم پرستاران شود.

۲- آیین نامه اصلاحی که در ۵ ماده ، ۱۷ بند و دو تبصره توسط کارگروه  علوم پرستاری در منطقه هفتم آمایش کشوری که در تاریخ ۱۶ و ۱۷ دیماه ۱۳۹۴ مورد تایید معاونت محترم پرستاری ، دبیر محترم هیات بورد پرستاری، رئیس انجمن علمی پرستاری ایران، رئیس محترم سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده پرستاران کشور و سرپرست محترم کارگروه توسعه علوم پرستاری  قرار گرفته است مبنای کلی است. نظر به اینکه عنوان این آیین نامه «توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری» می باشد و محتوای آن برخاسته از نظرات کارشناسی نهادهای مختلف حرفه ای و متضمن حفظ کیفیت آموزش پرستاری و صیانت از سلامت جامعه است، لذا هرگونه تغییر در عنوان و متن آیین نامه اصلاحی در مکاتبات و یا روند اجرایی آن به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نقض اهداف فوق الذکر و خسارت آور می باشد.

۳- مجدداً تاکید می شود استفاده از ظرفیت های بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور جهت کارآموزی و کاروزی دانشجویان پرستاری امری ضروری و مورد توافق است. بر اساس اطلاع به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشکده های پرستاری، مراکز بهداشتی - درمانی و بیمارستان ها با حداکثر ظرفیت در خدمت آموزش این دانشجویان می باشند. اما اگر هدف این دستور جلسه، محور قرار دادن بیمارستان ها به ویژه بیمارستان های خصوصی و صرفا با تکیه بر ظرفیت های بالینی آنها که بخشی استانداردهای آموزش پرستاری است باشد، مغایر با توافق و آیین نامه مصوب شده و ابلاغی از سوی آن وزارت است. قطعاً اعطای مجوز به بیمارستان ها جهت تربیت کارشناس پرستاری امری غیر قابل قبول و به هیچ وجه مورد توافق نمی باشد و تأکید می گردد تربیت کارشناس پرستاری مانند سایر رشته های علوم پزشکی باید دانشکده محور (Faculty Based Education ) باشد. از همکاران محترم، رؤسای دانشکده ها و مدیران گروههای پرستاری انتظار می رود هوشیاری و حساسیت لازم را برای صیانت از نکات پیشگفت مبذول فرمایند.

۴- در خصوص دو بند دیگر دستور جلسه، نظرات کارشناسی از سوی نهادهای علمی و حرفه ای وجود دارد که در مجال مناسب قابل ارائه خواهد بود. 

از آنجایی که توجه و استفاده از نهادهای تخصصی و حرفه ای و مردم نهاد از سیاست های اصولی و اعلام شده دولت تدبیر و امید است، انشاالله شاهد تحقق این سیاست در عرصه پرستاری مثل دیگر عرصه های علوم سلامت و پزشکی که متضمن ارتقای کیفیت خدمات و سلامت جامعه است، باشیم.

دكتر علی محمد آدابی

رئیس كل سازمان نظام پرستاری                                                             

دكتر مسعود فلاحی خشكناب

رئیس انجمن علمی پرستاران ایران

دكتر اصغر فتایی

رئیس انجمن علمی پرستاران

محمد تقی صفدری

رئیس انجمن پرستاری قلب ایران

محمد شریفی مقدم

دبیركل خانه پرستار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha