پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2051

سازمان جهانی بهداشت و برنامه مبارزه با گسترش بیماری ایدز سازمان ملل متحد می گویند که ختنه، مردان را به طور چشمگیری در برابر آلودگی به ویروس اچ آی وی (عامل انتقال ایدز) محافظت می کند. این موضوع شامل مردان همجنسگرا نمی شود. این خبر به دنبال مطالعاتی اعلام شده که اخیرا نشان داد اگر مردی ختنه شده باشد خطر آلوده شدنش به ویروس اچ آی وی در حین آمیزش با جنس مقابل به میزان شصت درصد کاهش می یابد.


تخمین زده می شود که ختنه مردان در سطحی گسترده می تواند جان بالغ بر سه میلیون نفر را در بیست سال آینده نجات دهد.

از این پس ختنه به عنوان بخش کلیدی تدابیر سازمان ملل برای مبارزه با گسترش ایدز خواهد بود.

بنابراین در برخی از کشورها که نرخ آلودگی به اچ آی وی بالاست، به کار گیری این روش می تواند نتایج فوق العاده ای داشته باشد.

اما کارشناسان بهداشتی می خواهند پیام آنها روشن باشد و هشدار داده اند که ختنه خطر ابتلا به ایدز را از میان برنمی دارد و مردان همچنان باید با استفاده از راه های جلوگیری از آلودگی، مانند استفاده از کاندوم، و امتناع از رفتارهای خطرآفرین از خود محافظت کنند.

توصیه های کارشناسان بین المللی به طور عمده در ارتباط با کشورهایی است که سرایت بیماری ایدز در میان مردان ناهمجنسگرا بالاست.

سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل می گویند در این مناطق، که عموما میزان ختنه هم در آنها پایین است، باید ختنه کردن فورا در دسترس همگان قرار بگیرد.

اما، آنها هشدار دادند که ختنه فقط یک تدبیر دیگر است که به تدابیر دیگر اضافه خواهد شد و جایگزین آزمایش اچ آی وی یا راه های پیشگیری دیگر یا درمان بیماری های مقاربتی نمی شود.

کارشناسان بین المللی همچنین گفتند که به مردان و زنان باید مشاوره داده شود تا درک درستی از این خبر داشته باشند و رفتارهای خطر آفرین نداشته باشند. همچنین به افراد باید در باره روش درست ختنه آموزش داده شود و گفته شود که این جراحی باید توسط متخصص پزشکی و در شرایطی بهداشتی صورت بگیرد.

سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل همچنین افزودند که هنوز مدرکی در دست نیست که نشان دهد ختنه مردان تا چه حد خطر آلوده شدن زنان و یا مردان همجنسگرا به اچ آی وی را کاهش می دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha