نمایندگان مردم در خانه ملت با بیان اینکه بیمارستان‌ها بازوی اصلی مدیریت بحران در کشور هستند، بر ضرورت بهسازی و مقاوم سازی مراکز درمانی تاکید کردند.

لرزه بر اندام بیمارستان‌ها

سلامت نیوز:نمایندگان مردم در خانه ملت با بیان اینکه بیمارستان‌ها بازوی اصلی مدیریت بحران در کشور هستند، بر ضرورت بهسازی و مقاوم سازی مراکز درمانی تاکید کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،  حادثه پلاسکو هشداری تکان دهنده برای مسئولان بود تا هریک به مجموعه‌های وابسته به خود نگاهی بیندازند و ببیند تا چه اندازه ساختمان هایشان از استحکام لازم برخوردار است.

وزارت بهداشت نیز از این قائده مستثنی نبود و بعد از وقوع این حادثه وزیر بهداشت نسبت به فرسوده بودن بیمارستان ها و مراکز درمانی هشدار دادو اعلام کرد که وزارت بهداشت تمام توان خود را برای بهسازی و مقاوم سازی به کار خواهد گرفت.

بدون شک در زمان وقوع هر حادثه، مراکز درمانی بازوی مدیریت بحران هستند چراکه مصدومان و حادثه دیدگان باید در نخستین ساعات و با سرعت به مراکز درمانی انتقال پیدا کنند حال اگر قرار باشد بیمارستان ها نیز خود در معرض فرسودگی و تخریب قرار گیرند فاجعه ای عمیق تر از آنچه که تصور می شود روی خواهد داد.

این درحالی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت بیمارستان های دولتی زیادی هستند که قدمتی 50 ساله دارند و اگر هم مورد بهسازی قرار گرفته اند تنها به بنای ظاهری ساختمان مانند تاسیسات برق اکتفا شده و بدنه آن همچنان در معرض ریزش است؛ موضوعی که از دید نمایندگان مجلس نیز پنهان نمانده و آن را زنگ خطری جدی برای حوزه سلامت می دانند.

 هاشمی: مراکز درمانی بازوی اصلی مدیریت بحران در کشور

همایون هاشمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با ابراز تاسف نسبت به بروز حادثه پلاسکو، افزود: باید از این فاجعه درس گرفت و نگاهی به ساختمان‌های فرسوده و ناایمن در شهرها به ویژه کلانشهرها انداخت چراکه امروزه بسیاری از ساختمان ها در کشور امنیت کافی ندارند.

نماینده مردم تکاب، شاهین دژ و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بیمارستان ها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ از فرسودگی زیادی رنج می برد که این می تواند زنگ خطری جدی در حوزه سلامت محسوب شود درحالی که بارها این هشدارها داده شده اما کمتر تلاشی برای مقاوم سازی این مراکز درمانی صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر نباید از این نکته غافل شد که بیمارستان ها به خودی خود جزو مراکز خاص و بازوی مدیریت بحران هستند و در زمان وقوع هر حادثه ای آماده باش نیروی های پزشکی و پرستاری در مراکز درمانی می تواند کمک ویژه ای به مدیریت در آن حادثه کند.

وی یادآور شد: با وجود چنین اهمیتی، بازهم بسیاری از ساختمان های بیمارستان ها که از گذشته ساخته شده بیش از 30 سال عمر دارند که نیاز به یک تجدیدنظر و بررسی کارشناسی مهندسان برای مقاوم سازی این مراکز را می طلبد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: هدف آن نیست که ساختمان های ناایمن حتما تخریب شود بلکه باید متخصصان ساختمان ارزیابی دقیقی انجام دهند تا در صورت ضرورت، این ساختمان ها بهسازی شوند چراکه در همه کشورها نیز وضع این چنینی وجود دارد به گونه ای که با انجام آزمایش های تخصصی میزان مقاومت ساختمان ها را بررسی و براساس آن چگونگی مقاوم سازی آن را عملیاتی می کنند.
 

قربانی: قدمت ۵۰ ساله بسیاری از بیمارستان‌های کشور

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با هشدار نسبت به فرسوده بودن بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور، افزود: حادثه پلاسکو تجربه سنگین و پرهزینه ای برای کشور ایجاد کرد که باید از آن برای جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه استفاده کرد چراکه امروزه بافت بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور نیز فرسوده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در هرگونه حادثه غیرمترقبه ای از جمله زلزله، نخستین جایی که محل مراجعه قرار می گیرد بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند این درحالی است که بسیاری از بیمارستان ها فرسوده بوده و احتمال تخریب آنها در زمام وقوع بحران وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید برای تمام فضاهای فرسوده  برنامه استراتژیک داشته باشیم، ادامه داد: این استراتژیک بودن نیز نباید تنها روی کاغذ محدود شود و باید مسئولان فکری اساسی برای این مشکلات درنظر گیرند چراکه در شهرهای دیگر نیز بافت فرسوده زیادی وجود دارند که زنگ خطری جدی به شمار می رود.

وی یادآور شد: اولویت در بازنگری بافت فرسوده در وهله اول باید متوجه بیمارستان ها و مراکز درمانی باشد و برای بهسازی این بافت ها باید از ظرفیت بخش خصوصی و تسهیلات بانکی نیز استفاده کرد.

قربانی تاکید کرد: دولت باید سیاستی در بازه زمانی مشخص برای بهسازی بافت فرسوده درنظر بگیرد و به دنبال مقاوم سازی یا تجدید بنای این ساختمان ها باشد؛ زمانی که در بیمارستانی فرسوده هشدار برای خروج افراد از بیمارستان ها به صدا در بیاید انتقال بیماران به بیرون با سرعت زیاد ممکن نخواهد بود که همه این مسایل سبب می شود اولویت مقاوم سازی ساختمان ها بیش از گذشته مورد توجه واقع شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: نباید از این نکته غافل شد که امروزه بسیاری از بیمارستان ها از قدمتی بیش از 50 سال برخوردارند لذا لزوم بازنگری در این گونه ساختمان ها اجتناب ناپذیر است.

 

ترکی: بافت فرسوده بلای جان مراکز درمانی

اکبر ترکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضرورت بازسازی بسیاری از بیمارستان‌های کشور، افزود: حادثه پلاسکو باعث شد تا موضوع فرسودگی ساختمان‌های فرسوده بر سر زبان ها افتاده و جدیتی در رفع مشکلات این بخش بین مسئولان ایجاد شود چراکه در گذشته بارها نسبت به ایمنی ساختمان ها به ویژه مراکز درمانی تذکر داده شد اما توجهی به آن صورت نگرفت.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بافت های فرسوده مراکز درمانی در شهرهای کوچک و بزرگ مشاهده می شود که از عمر آن ها بیش از 50 سال می گذرد که این موضوع خطرات جدی را به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از شیوه مقاوم سازی مراکز درمانی، تصریح کرد: در بازسازی‌های بیمارستان ها باید به بحث ایمن سازی و استحکام بیشتر اسکلت ساختمان توجه شود این در حالی است که در اکثر این مراکز، ظاهر ساختمان مانند برق و تاسیسات را مورد بهسازی و بازسازی قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بافت بیمارستانها قدیمی است و باید چاره اندیشی در این زمینه صورت گیرد تا بتوان ساختمان هایی با استحکام بیشتر در حوزه سلامت شاهد باشیم.

ترکی با بیان اینکه وزارت بهداشت اعتبارات کافی برای ساخت یا بهسازی بیمارستان های فرسوده در اختیار ندارد، تاکید کرد: بودجه ها و اعتبارات پایدار برای وزارت بهداشت می تواند کمک رسان باشد از سویی دیگر می توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز برای نوسازی و بهسازی بهره گرفت موضوعی که اصل 44 قانون اساسی به آن اشاره دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اکنون دولت نزدیک به 500 تا 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دارد که به جایی نرسیده است و با توجه به بودجه عمرانی سال ها طول خواهد کشید تا این پروژه های نیمه تمام به جایی برسد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: تنها کمک و ورود بخش خصوصی است که می تواند راهگشایی برای این معضل باشد و باید زمینه حضور بخش خصوصی در حوزه سلامت را فراهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha