مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای درمانی این بیماران را پوشش دهد و فقط می‌تواند سرویس‌ها و خدماتی را به صورت رایگان و محدود در اختیار آنها قرار دهد و این در حالی است كه در كشورهای پیشرفته و حتی منطقه، وقتی یك فرد دچار حادثه می‌شود یك تیم شامل متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپ، كار درمان و روان درمان طی یك پروسه یكساله وی را تحت پوشش قرار می‌دهند تا فرد به زندگی عادی خود از لحاظ روحی و فیزیكی برگردد.

سلامت نیوز: مدیر عامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران گفت: فاصله سلامت انسان تا قطع نخاع شدن و نشستن روی ویلچر فقط یك لحظه است.

به گزارش فارس، علی ضرابی، مدیر عامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی ایران و دبیر اجرایی دومین سمینار بین‌المللی تخصصی ضایعات نخاعی افزود: در این سمینار راه‌های پیشگیری از حوادث و تصادفاتی كه منجر به ضایعات نخاعی می‌شوند، شیوه‌های نوین امداد و نجات، متدهای نوین جراحی، آموزش حرفه‌ای شغلی، اعصاب و روان، جدیدترین شیوه‌های پیشگیری و درمان زخم بستر به عنوان یكی از شایع‌ترین معضلات مبتلا به بیمارانی كه دچار ضایعات نخاعی شده‌اند و همچنین مشكلات مجاری ادرار و دستگاه گوارش در این بیماران بررسی می‌شود.

وی با تأكید بر این نكته كه حوادث همواره در كمین انسان بوده و فاصله بین سلامتی فرد تا نشستن وی روی ویلچر به عنوان یك معلول همراه با ضایعه نخاعی تنها لحظه‌ای بیش نیست، افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی با در نظر گرفتن جمعیت هر كشور آمار بیمارانی كه بر اثر سوانح، دچار آسیب نخاعی می‌شوند به عنوان مثال در كشور آمریكا سالانه بیش از 10 هزار نفر است و با توجه به اینكه كشور ما جز حادثه خیزترین كشورهاست و وقوع حوادث غیر مترقبه در آن بالاست، این آمار از تعدادی به مراتب بیشتر برخوردار است.

ضرابی هزینه‌های درمانی برخی معضلات ناشی از ضایعات نخاعی مانند زخم بستر را بسیار بالا عنوان كرد و افزود: متأسفانه علی‌رغم هزینه‌های بالای این گونه درمان‌ها، برای بیماران ضایعات نخاعی حمایت‌های كافی از این بیماران انجام نمی‌شود.

وی گفت:در واقع مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی به تنهایی نمی‌تواند تمام نیازهای درمانی این بیماران را پوشش دهد و فقط می‌تواند سرویس‌ها و خدماتی را به صورت رایگان و محدود در اختیار آنها قرار دهد و این در حالی است كه در كشورهای پیشرفته و حتی منطقه، وقتی یك فرد دچار حادثه می‌شود یك تیم شامل متخصص مغز و اعصاب، فیزیوتراپ، كار درمان و روان درمان طی یك پروسه یكساله وی را تحت پوشش قرار می‌دهند تا فرد به زندگی عادی خود از لحاظ روحی و فیزیكی برگردد. لازم به ذكر است این حمایت‌ها تا آخر عمر با بیمار همراه خواهد بود.

دومین سمینار بین‌المللی تخصصی ضایعات نخاعی از 19 تا 21 آبان، در تالار اجتماعات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به همراه 3 امتیاز باز آموزی برای هر روز برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha