واكسن آنفلوانزای 2010 به تعداد كافی از سوی بخش خصوصی خریداری و وارد شده و نگرانی از كمبود آن در كشور وجود ندارد.

سلامت نیوز: معاون مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: شیوع بیماری آنفلوانزای نوع A ( معروف به خوكی) پاییز و زمستان امسال در حد 5 تا 10درصد است و فقط بیماران خاص و دارای ضعف ایمنی باید واكسینه شوند.

محمود نبوی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: پس از گذر از پاندمی آنفلوانزای H1N1 شاهد تغییر نوع ویروس این بیماری بودیم و طی 6 ماه گذشته كه پاییز و زمستان را در نیمكره جنوبی سپری كردیم مشاهده شد كه این ویروس جدید خیلی خطرناك نیست و شیوع بیماری در بین مردم در حد 5 تا 10 درصد و مانند آنفلوانزای فصلی است و احتمالاً همین الگو نیز برای نیمكره شمالی در پاییز و زمستان امسال هم تكرار می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی سال گذشته این بود كه یك سوم مردم كشورها به بیماری آنفلوانزای H1N1 مبتلا می‌شوند و نیم تا یك درصد این افراد نیز بر اثر این بیماری فوت می‌كنند اما در عمل مشخص شده كه این ویروس چندان هم خطرناك نیست و عده زیادی از مردم بعد از ابتلا به این ویروس دچار بیماری خفیف شده و ایمنی پیدا كردند.

وی گفت: تحقیقی نیز سال گذشته از سوی دانشگاه علوم پزشكی شیراز با 2 هزار نمونه انجام شد كه مشخص شد، 60 درصد این افراد نسبت به بیماری آنفلوانزای H1N1 ایمن هستند و معلوم بود كه عفونت این ویروس را دریافت كرده و ایمنی پیدا كرده‌اند.

معاون مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: اكنون نیز با توجه به تجربه سال گذشته نیمكره شمالی و تجربه 6 ماه گذشته نیمكره جنوبی پیش بینی می‌شود این بیماری پاییز و زمستان امسال در حد آنفلوانزای فصلی بروز پیدا كند و بین 5 تا 10 درصد جامعه را درگیر كند مگر اینكه نوع ویروس تغییر كند كه البته همیشه احتمال آن وجود دارد.

نبوی گفت: در شرایط فعلی تزریق واكسن آنفلوانزای امسال كه ویروس H1N1 را هم پوشش می‌دهد فقط برای بیماران خاص و افراد دارای ضعف ایمنی ضروری است و بر این اساس وزارت بهداشت تالاسمی‌ها و دیالیزی‌ها را به طور رایگان علیه این بیماری واكسینه می‌كند اما افراد دارای بیماری‌های تنفسی، آسم، برونشیتی و افراد دارای ضعف ایمنی می‌توانند واكسن را از داروخانه‌ها تهیه و تزریق كنند.

وی ادامه داد: واكسن آنفلوانزای 2010 به تعداد كافی از سوی بخش خصوصی خریداری و وارد شده و نگرانی از كمبود آن در كشور وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha