متأسفانه برخی از این مدعیان در حیطه‌هایی كه مردم گرفتارند و بیماری‌هایی كه گاهی درمان آنها با پزشكی نوین و مدرن به آسانی میسر نیست یا مشكل است وارد می‌شوند و از این طریق سوء استفاده می‌كنند، در مورد عطاری‌ها هم همین طور است، عطاری جای تجویز و درمان بیماری نیست، البته بسیاری از داروهای امروزی منشأ گیاهی دارند اما تجویز گیاهان دارویی از سوی افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت، دخالت در امور پزشكی و خلاف است.

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ادعاهای عجیب و غریبی مانند ضرر داشتن چای، نمك تصفیه یا استفاده از نعل اسب به جای قرص آهن هیچ ربطی به طب سنتی ندارد و وزارت بهداشت مدعیان طب سنتی را كه با بیان ادعاهای‌ غیرعلمی، سلامت مردم را به بازی می‌‌گیرند به دادگاه معرفی می‌كند.

به گزارش فارس، حسن امامی رضوی،در برنامه نبض با موضوع « طب سنتی از واقعیت تا عمل» كه از شبكه خبر پخش شد، افزود: ادعاهایی مثل استفاده از نمك دریا و ضرر داشتن نمك تصفیه یا مضر بودن چای یا استفاده از نعل اسب به جای قرص آهن و از این قبیل حرف‌ها كه توسط برخی مدعیان طب سنتی ابراز می‌شود، هیچ ربطی به طب سنتی ندارد.

وی‌ ادامه داد: طب سنتی جایگاه خاص خودش را دارد اما برای اینكه از علمی بودن مطالب آن مطمئن شویم و سلامت مردم را با حرف‌های غیرعلمی به خطر نیندازیم، دانشكده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشكی تهران تشكیل شده است كه هر ادعای مرتبط با طب سنتی را بعد از كارآزمایی بالینی و مطمئن شدن از علمی بودن آن معرفی می‌كند.

معاون وزیر بهداشت گفت: علم پزشكی امروز از اصول دقیق علمی پیروی می‌كند و نمی‌توان از اصولی كه مربوط به 2 هزار سال پیش است و امروز جایگاه علمی آنها مورد تأیید نیست و منسوخ شده است، پیروی كرد. توصیه‌هایی مانند اینكه می‌گویند مردم نمك غیرتصفیه دریا بخورند آیا در شرایطی كه می‌دانیم نمك خاك آلود آلودگی میكروبی دارد باز هم باید اصول علمی را كنار بگذاریم و سلامت مردم را به خطر بیندازیم.

وی پس از مشاهده فیلمی از فردی كه در آن مدعی بود باید مردم نمك تصفیه شده را كنار بگذارند یا چای نخورند افزود: افرادی كه چنین ادعاهایی می كنند متأسفانه در جامعه كم نیستند و ادعا می‌كنند كه با چنین روش‌هایی می‌توانند برخی بیماری‌ها را مداوا كنند، وزارت بهداشت از مردم می‌خواهد قبل از مراجعه به این افراد با افراد مطلع و مراجع قانونی و علمی مشورت كنند.

امامی رضوی گفت: متأسفانه برخی از این مدعیان در حیطه‌هایی كه مردم گرفتارند و بیماری‌هایی كه گاهی درمان آنها با پزشكی نوین و مدرن به آسانی میسر نیست یا مشكل است وارد می‌شوند و از این طریق سوء استفاده می‌كنند، در مورد عطاری‌ها هم همین طور است، عطاری جای تجویز و درمان بیماری نیست، البته بسیاری از داروهای امروزی منشأ گیاهی دارند اما تجویز گیاهان دارویی از سوی افراد غیرمتخصص و فاقد صلاحیت، دخالت در امور پزشكی و خلاف است. صرف نابه‎جا و به میزان نادرست همین گیاهان هم حتماً عوارض دارد ضمن اینكه فرد بیمار را از درمان علمی دور می كند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: معاونت غذا وداروی وزارت بهداشت نیز چندی پیش ورود عطاری‌ها را به حوزه درمان چاقی، لاغری یا درمان اعتیاد و هر گونه درمان ممنوع كرد و بر اساس این ابلاغیه با عطاری‌هایی كه در حوزه درمان وارد می‌شوند، برخورد می‌شود.

امامی رضوی در پاسخ به این پرسش كه چرا این مراكز پلمب نمی‌شوند، گفت: البته عطاری‌ها در یك حیطه محدود و فروش مواد بی‌ضرری مثل گلاب، عرق نعنا و نبات كه بی‎ضرر هستند می‌توانند وارد شوند اما تجویز دارو برای درمان بیماری‌ها در صلاحیت این مراكز نیست و خلاف است، عطاری‌ها مجوز ورود به كار پزشكی را ندارند.


* آیین‎نامه طب سنتی ابلاغ می‌شود

وی ادامه داد: تشكیل دانشكده طب سنتی نیز به همین خاطر بوده است كه محدوده های قانونی و مجاز طب سنتی تعریف شود و به زودی با همكاری این دانشكده آیین‌نامه مربوط به خدمات طب سنتی از سوی وزارت بهداشت تدوین و ظرف چند ماه آینده ابلاغ می‌شود. خدمات طب سنتی متأسفانه فقط محدود به این نمی‌شود كه فلان ماده غذایی را بخورید یا نخورید بلكه اعمال مسائلی مانند حجامت، ماساژ درمانی و ... هم انجام می‌شود كه باید ساماندهی شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش كه چرا وزارت بهداشت در برابر مدعیان طب سنتی سكوت كرده است گفت: ما سكوت نكرده‌ایم و برخی از این مدعیان به دادگاه‌های صالحه معرفی شده‌اند و ما منتظریم كه مراجع قضایی در این زمینه رأی صادر كنند.

وی گفت: بنده واقعاً از این وضعیت نگرانی دارم و نمی‌دانم اگر این مدعیان كه چنین ادعاهایی را به نام طب سنتی می‌كنند اگر فردا فردی به توصیه‌های غیرعلمی آنها گوش داد و بیماریش تشدید شد، چگونه در برابر خدا می‌خواهند پاسخگو باشند.

محمدرضا شمس اردكانی، رئیس دانشكده طب سنتی نیز در این میزگرد گفت: ادعاهایی كه به نام طب سنتی می‌شوند مانند ضرر داشتن چای، انداختن نعل اسب در آب و خوردن آب آن به جای قرص آهن یا حذف نمك تصفیه شده، ادعاهای عجیب و غریبی است و مورد تأیید طب سنتی نیست.

وی گفت: طب سنتی مبنای خاص خودش را دارد و در مواردی می‌تواند در كنار طب نوین امروز و مكمل آن باشد اما ما نمی‌توانیم دستاوردهای عظیم طب نوین را كه بر مبنای اصول علمی و كارآزمایی بالینی است نفی‌كنیم . توصیه‌های طب سنتی نیز باید بر مبنای علمی و بعد از كارآزمایی بالینی علمی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: دانشكده طب سنتی هم آمده است تا با آموزش علمی اصول طب سنتی و پذیرش دانشجو از بین پزشكان عمومی كه با اصول علم پزشكی آشنایی دارند این مشكلات را حل كند.

وی افزود: اگر ابن‎سینا یا رازی هم امروز زنده بودند حتماً از دستاوردهای عظیم علم پزشكی امروز و تجهیزات دقیق تشخیصی،‌ آزمایشگاهی و درمانی امروز استفاده می‌كردند و دانش خود را به روز می‌كردند.

به گزارش فارس، برخی مدعیان طب سنتی با انتشار سی‎دی‌هایی در سطح جامعه به ترویج برخی روش‌ها مانند تیغ زدن پشت لاله گوش برای درمان زردی نوزاد، انداختن نعل اسب در آب و خوردن آب آن به جای مصرف قرص آهن یا منع مصرف چای و برخی موضوعات دیگر درباره بهداشت زنان پرداخته‌اند كه برخی از موارد آن موضوع بحث این میزگرد خبری بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha