یک متخصص قلب با تأکید بر اینکه فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید از نظر تیروئید نیز بررسی شود، گفت: تیروئید می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود یا در کلسترول خون تأثیرگذار باشد.

ارتباط نزدیک هورمون‌های تیروئید با بیماری‌های قلبی

سلامت نیوز:یک متخصص قلب با تأکید بر اینکه فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید از نظر تیروئید نیز بررسی شود، گفت: تیروئید می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود یا در کلسترول خون تأثیرگذار باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، ثریا شهرزاد متخصص قلب در ششمین همایش قلب و فناوری‌های نوین و همایش مشترک قلب،  غدد و اعصاب گفت: هورمون‌های تیروئید ارتباط نزدیکی به کاردیووسکولار دارند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با بیماری‌های کاردیووسکولار باید به فکر تیروئید نیز باشیم، ادامه داد: هر چند ممکن است تظاهرات بالینی نداشته باشد ولی کاهش و افزایش هورمون‌های تیروئید می‌تواند مشکل ساز شود.

این متخصص قلب با تأکید بر اینکه فرد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید از نظر تیروئید نیز بررسی شود، تصریح کرد: تیروئید می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود و یا در کلسترول خون تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد : نارسایی قلب می‌تواند باعث تیروئید شود و حتی ممکن است موجب تغییر در ضربان قلب شود، مثلا اگر برای اریتمی از آمیودار استفاده کنیم می‌تواند روی تیروئید اثر گذاشته که تیروئید نیز بر روی بیماری‌های قلب تأثیر دارد.

شهرزاد با بیان اینکه 2 تا 3درصد فیبرالاسیون دهلیزی ممکن است به دلیل تیروئید باشد، یادآور شد: ارتباط بسیار زیادی بین تیروئید و بیماری‌های کاردیووسکولار از دوران جنین وجود دارد و تیروئید بر روی رشد سلول‌های قلبی، رشد عروق و سلول‌های تیروئید اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که در موارد متعددی تیروئید بدون تظاهرات بالینی است، گفت: با توجه به اینکه با افزایش سن، بیماری‌های تیروئید به ویژه کم کاری تیروئید افزایش می‌یابد حتما مردم در بررسی‌های دوره ای به بررسی تیروئید نیز توجه نمایند تا در صورت وجود مشکل، با تشخیص زودهنگام به درمان پرداخته شود.

این متخصص قلب در پایان با بیان اینکه پزشکان نیز در مواجهه با بیماران کاردیووسکولار به وضعیت تیروئید نیز توجه نمایند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در کشور ما بیماری‌های تیروئید به دلیل جغرافیا در کشور ما شایع است، لازم است پزشکان به این بیماری بیشتر توجه کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha