یکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 20520

زباله ها می تواند عامل انتقال 118 نوع بیماری خطرناك به انسان باشند.همه اینها در حالی است كه مقدار زباله ای كه هر فرد در طول زندگیش تولید می كند در حدود 600 برابر وزن او در هنگام بلوغ كامل است!

سلامت نیوز: در حال حاضر موضوع زباله برای تهران بیش از دیگر شهرهای كشور به یك خطر بدل شده به نحوی كه هم بسیار هزینه بر است و هم دارای خطرات بهداشتی فراوانی می باشد.

به گزارش جهان نیوز نوشت: پذیرفتن حضور زباله در جهان امروز نه تنها اجباری است بلكه تهدیدی است كه می توان آن را با اندكی درایت به فرصت بدل كرد.

در حال حاضر موضوع زباله برای تهران بیش از دیگر شهرهای كشور به یك خطر بدل شده به نحوی كه هم بسیار هزینه بر است و هم دارای خطرات بهداشتی فراوانی می باشد.

بر اساس آمار شهرداری و محیط زیست هر فرد در تهران بیش از 900 گرم زباله تولید می كند كه هزینه جمع آوری و دفن غیر اصولی هر تن زباله 35 هزار ریال تمام می شود.این در حالی است كه از هر تن زباله حدود 400 متر مكعب گاز گلخانه ای در اكسید كربن متصاعد می شود و 400تا 600 لیتر شیرابه خارج می شود كه هر لیتر شیرابه می تواند 4 هزار لیتر آبهای زیر زمینی را آلوده كند و تاثیر خطرناكی روی خاك بگذارد.

از طرف دیگر این زباله ها می تواند عامل انتقال 118 نوع بیماری خطرناك به انسان باشند.همه اینها در حالی است كه مقدار زباله ای كه هر فرد در طول زندگیش تولید می كند در حدود 600 برابر وزن او در هنگام بلوغ كامل است!

اما در جهان امروز زباله را نه به نام آشغال كه به نام "طلای كثیف " می شناسند و علت این نام گذاری بدین سبب است كه اگر بتوان با راهكارهای مناسب زباله ها را تفكیك كرد دارای ارزش اقتصادی فراوانی می شوند.

آمارها نشان می دهد كه ارزش اقتصادی زباله های تهرانیها در طول یك سال بالغ بر 115 میلیون دلار یعنی بیش از 92 میلیارد تومان است به نحوی كه در صورت تفكیك زباله نان 50 میلیون دلار ، مقوا 354 میلیون دلار، پلاستیك 30 میلیون دلار و زباله های آشپزخانه 55 هزار دلار برای كشور در آمد زایی دارند .

همین زباله ای كه روزی چند كیلو در هر خانه ای تولید می شود، اگر به درستی مدیریت شود ،هر چند به ظاهر ارتباطی با اقتصاد خانواده پیدا نمی كند ، ولی به جهت اهداف كلانی كه در پس ان نهفته است ،سود آن به خانواده ها نیز باز می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha