برودت هوا، مه‌گرفتگی، بهمن و کولاک کم‌سابقه در دو روز اخیر، برخی محورهای جاده‌ای کشور را مسدود کرد و باعث زمینگیر شدن مسافران حاضر در این محورها شد. سرمای هوا در مناطق مختلف کشور طی این مدت به حدی بود که تردد را برای تمامی وسایل نقلیه دشوار و کند کرده بود. در برخی محورها مانند فیروزکوه مسافران با انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی نسبت به عدم رسیدگی به موقع و کم‌توجهی مسوولان راهداری اعتراض خود را اعلام کردند. با این وجود نهادهای مسوول با تاخیر نسبت به رفع انسداد این مسیرها اقدام کردند.

قفل جاده‌ها در غفلت راهداری!

سلامت نیوز: برودت هوا، مه‌گرفتگی، بهمن و کولاک کم‌سابقه در دو روز اخیر، برخی محورهای جاده‌ای کشور را مسدود کرد و باعث زمینگیر شدن مسافران حاضر در این محورها شد. سرمای هوا در مناطق مختلف کشور طی این مدت به حدی بود که تردد را برای تمامی وسایل نقلیه دشوار و کند کرده بود. در برخی محورها مانند فیروزکوه مسافران با انتشار تصاویری در شبکه‌های مجازی نسبت به عدم رسیدگی به موقع و کم‌توجهی مسوولان راهداری اعتراض خود را اعلام کردند. با این وجود نهادهای مسوول با تاخیر نسبت به رفع انسداد این مسیرها اقدام کردند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت نوشت: در محور فیروزکوه، حدود هزار دستگاه خودرو در کولاک این جاده زمینگیر شدند که از این میان حدود ۵۰۸ دستگاه خودرو به سمت تهران و ۴۰۰ دستگاه خودرو به سمت شمال در حال سفر بودند که اکثر این مسافران از طریق خطوط ریلی منتقل یا در سکونتگاه‌های اضطراری مستقر شدند. عدم رسیدگی به موقع راهداری برای بازگشایی محورها در پنجشنبه و بامداد جمعه در حالی رخ داد که گزارش‌های مردمی از عدم رسیدگی به موقع این سازمان برای بازگشایی مسیرها حکایت می‌کند. به دلیل اشتباه راهداری در پیش بینی چنین وضعیتی در حدود هزار دستگاه خودرو در جاده فیروزکوه محدوده رودهن گیر افتادند. عدم اقدام به موقع توسط راهداری باعث شد در محور فیروزکوه پس از چند ساعت از زمینگیر شدن مسافران امدادرسانی نشود و سرنشینان در دمای منفی ۱۹ درجه با مرگ دست و پنجه نرم کنند.گرفتاری مسافران در جاده‌های کشور در حالی از پنجشبه شب آغاز شده بود که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، دیروز در اطلاعیه‌ای آخرین وضعیت امدادرسانی به هموطنان گرفتار در راه‌ها را تشریح کرد. در اطلاعیه سازمان راهداری آمده بود: به آگاهی تمامی هموطنان عزیز و شریف کشورمان می‌رساند که در پی بارش‌های اخیر و نزولات و شرایط ویژه جوی در برخی از استان‌ها به ویژه در مناطق سردسیر و جاده‌های کوهستانی و بالاخص محورهای شمالی کشور تمامی نیروهای امدادی و خدماتی حاضر در محورهای مواصلاتی از جمله نیرو‌های تلاشگر و زحمتکش راهدار که از ۱۵ آذر در این مناطق مستقر شده‌اند در صحنه حاضر بوده و مشغول خدمت‌رسانی به مسافران و استفاده‌کنندگان از راه‌ها هستند .
پس از این اتفاقات دیروز با هشدارهای سازمان راهداری و هواشناسی تردد وسایل نقلیه در مسیرهای جاده‌ای کشور کاهش یافت. کل تردد ثبت ‌شده براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۱۸۴۲ تردد شمار فعال در محورهای برون‌‌شهری، نسبت به روز قبل ۲۱.۲ درصد کاهش یافت.
برودت هوا راه‌های مواصلاتی بیش از ۲۷ استان کشور را تحت تاثیر قرار داد. به دنبال سرمای شدید هوا محورهای هراز- فیروزکوه، شمشک – چالوس، دماوند ـ فیروزکوه، تربت حیدریه – باغچه، دلگان - جلگه، بزمان - دلگان، دلگان – ایرانشهر و بردستان- شیراز با بارش برف و باران یا طغیان رودخانه مواجه و مسدود شدند. همچنین محورهای استان‌های قزوین، رشت، زنجان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان رضوی و اصفهان با بارش شدید برف مواجه شدند که باعث کندی تردد در آنها شد.
تشکیل ستاد بحران در راه‌آهن و انتقال مسافران
به دنبال مشکلات به وجود آمده در اثر انسداد جاده‌های کشور، متولیان ریلی با تشکیل ستاد بحران نسبت به برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قطارها به منظور کمک به مسافران در مسیرهای مسدود شده به واسطه کولاک و برودت هوا در شمال و غرب کشور اقدام کردند. مدیرعامل راه‌آهن با حضور در گراف از نزدیک به بررسی وضعیت مسیرهای ریلی و تشکیل ستاد بحران به منظور سیر ایمن قطارها و کمک به مسافران در جاده مانده به وسیله قطار پرداخت.
به گفته معاون مسافری راه‌آهن ۳۰۰ مسافر جاده هراز توسط قطارهای گرگان-تهران و ساری-تهران و قطار فوق‌العاده زیرآب- فیروزکوه نجات یافتند. مدیرکل راه‌آهن شمال نیز در این باره اظهار داشت: همزمان با شدت بارش برف و باران، بسیاری از مسافران که در مسیرهای مختلف شمال کشور به خصوص محور فیروزکوه با مشکل تردد و جابه‌جایی مواجه بودند، از طریق راه‌آهن به مقاصد خود رسیدند.


بازدید وزیر از محور هراز
همچنین وزیر راه‌وشهرسازی به منظور بازدید و بررسی محورهای مسدود شمال کشور که در پی بارش برف سنگین رخ داد و موجب اختلال در تردد محورها و مشکلاتی برای برخی رانندگان در سفر برون‌شهری شد، به آن مناطق رفت. در پی انسداد محورهای شمالی کشور و مشکلاتی که برای رانندگان و مسافران در محورهای شمالی کشور رخ داد، عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی برای بازدید از محورهای شمالی کشور و بررسی شرایط رخ داده به سمت محورهای شمالی کشور حرکت کرد.به گفته مدیرکل روابط عمومی وزارت راه‌وشهرسازی راه‌وشهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز از برخی محورهای شمالی و مسدود کشور بازدید کردند. به دنبال این اتفاقات محمدعلی طلوعی مقدم رییس اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای شهرستان پردیس که برای امدادرسانی به خودروهای مانده در برف به محل اعزام شده بود، جانش را فدای خدمت‌رسانی به مسافران کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha