عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اصلاح قوانین تامین اجتماعی با هدف افزایش انگیزه در نیروی کار، گفت: به دلیل برخی قوانین قدیمی درتامین اجتماعی پرداختی ها در این صندوق دچار مشکل شده است.

ضرورت به روز رسانی قوانین تامین اجتماعی پس از چهل سال/ صندوق های بازنشستگی نیازمند تغییر ساختار

سلامت نیوز:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اصلاح قوانین تامین اجتماعی با هدف افزایش انگیزه در نیروی کار، گفت: به دلیل برخی قوانین قدیمی درتامین اجتماعی پرداختی ها در این صندوق دچار مشکل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رسول خضری درخصوص اظهارات مدیرعامل تامین اجتماعی مبنی بر ضرورت تغییر قوانین تامین اجتماعی، گفت: در حال حاضر بیش از 40 میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی در کشور وجود دارند که ماهانه مبالغ بسیار زیادی در قالب مستمری به بیمه شدگان تعلق می گیرد.

  نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل برخی قوانین قدیمی درتامین اجتماعی پرداختی ها در صندوق دچار مشکل شده است، ادامه داد: باید درجهت رفع این مشکلات قانون تامین اجتماعی را به روز کرد.

وی با اشاره به اینکه  به روزرسانی قوانین در تغییر ساختار صندوق های بیمه ای بسیار موثر است، افزود: درکمیسیون اجتماعی مجلس طرحی آماده شد مبنی بر اینکه ساختار بیمه ها تغییر کند، بنابراین امیدواریم هرچه سریعتر این طرح در دستور کار هیات رییسه مجلس برای بررسی قرارگیرد، البته درخصوص صندوق های بازنشستگی لشگری تغییرات باید با مجوز مقام معظم رهبری انجام شود؛ اما برای صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی باید تغییرات بسیاری در قوانین انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات قابل تغییر در قوانین صندوق تامین اجتماعی چگونگی پرداخت مستمری ها و میزان  آن است، تصریح کرد: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا بازنشستگان از بهترین امکانات رفاهی برخوردار هستند، اما در جامعه ما بازنشستگان به لحاظ معیشت در شرایط مناسبی نیستند؛ بنابراین ضعف در خدمات رسانی ناشی از قوانین قدیمی درتامین اجتماعی در زندگی بازنشستگان باعث کاهش انگیزه در نیروی کار می شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم با انتقاد از اینکه صندوق های بازنشستگی به لحاظ مالی توان حمایت از مستمری بگیران و بازنشستگان را ندارند، گفت: عمده مشکلات موجود در صندوق های بازنشستگی به دلیل قوانین قدیمی و شاید در برخی شرایط قوانین غیرقابل اجرایی است که بار مالی صندوق های بازنشستگی از جمله تامین اجتماعی را افزایش داده است.

وی ادامه داد: البته تامین اجتماعی چون از سوی دولت به صورت مستقیم هیچ حمایتی نشده و مشارکت دولت درحمایت ها بیشتر به صورت تضامنی است پس درحوزه تغییر قوانین تامین اجتماعی هم نمی تواند ورود کند؛ اما ضرورت تغییر و اصلاح برخی قوانین تامین اجتماعی از سوی مجلس وجود دارد که بهتر است دولت هرچه سریعتر لایحه آن را  به مجلس ارایه دهد.

خضری با بیان اینکه اختلافاتی در چگونگی تغییر قوانین تامین اجتماعی وجود دارد، افزود: این اختلافات بیشتر در چگونگی تغییر ساختار صندوق است، البته در اکثر کشورهای پیشرفته صندوق های بازنشستگی از سیستم مزایای معین به سیستم سهم معین تغییر کرده که  درکشور ما وجود ندارد؛ به طوری که ساختار صندوق های بازنشستگی درکشور به صورت مزایای معین است، یعنی فردی که با 10 سال سابق کار بازنشست می شود با فرد 30 سال بازنشست به شکل معین از مزایا برخوردار هستند این درحالی است که هر فردی باید به میزان سال های خدمت مزایا دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه تغییر قوانین  تامین اجتماعی  انگیزه نیروی کار را افزایش می دهد، تصریح کرد: همچنین تغییر درقوانین در حوزه بیمه بیکاری هم باید انجام شود، هرچند که در این خصوص قانونی در برنامه ششم درمجلس تصویب شد، مبنی براینکه اصحاب فرهنگ،هنر و رسانه مدتی از بیمه بیکاری استفاده کنند؛ از سوی دیگر می توان با تغییر قوانین تامین اجتماعی برای افراد فعال درمرزها مانند کولبران بیمه درنظرگرفت که این بخش بزرگی از آسیب های اجتماعی را حل می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاح و تغییر قوانین تامین اجتماعی  و بروزرسانی آنها با توجه به تغییر شرایط جامعه ضروری است و دولت باید دراین خصوص به مجلس لایحه ارایه کند، زیرا پیگیری آن به شکل طرح برای دولت بار مالی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha