اطلاعیه پلیس راهور زمانی منتشر شد که بسیاری از مردم در جاده بودند و قبل از گرفتار شدن در برف، از وضعیت جاده‌ها بی‌خبر بودند.

اطلاعیه بعد از سقوط بهمن در جاده آبعلی و فیروزکوه

سلامت نیوز:  اطلاعیه پلیس راهور زمانی منتشر شد که بسیاری از مردم در جاده بودند و قبل از گرفتار شدن در برف، از وضعیت جاده‌ها بی‌خبر بودند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه صبح نو نوشت: پنجشنبه شب گذشته پلیس راهور اعلام کرد از تردد خودروهای فاقدزنجیر چرخ در محورهای کوهستانی جلوگیری می‌کند. در این اطلاعیه آمده بوده که دمای هوای برخی محورهای کوهستانی منتهی به استان‌های شمالی در آن شب تا ١٩ درجه سانتیگراد زیر صفر می‌رسد. همچنین سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا بااشاره به بارش شدید برف و کولاک در محورهای کوهستانی کشور به خصوص محورهای منتهی به استان‌های شمالی گفت: پلیس به جهت جلوگیری از در راه‌ماندن خودروها از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ در محورهای کوهستانی جلوگیری می‌کند. در آن شب، محورهای هراز و فیروزکوه به دلیل بارش شدید برف و کولاک مسدود شده بودند و در محور کرج - چالوس نیز تردد به سختی صورت می‌گرفت؛ اما این اطلاعیه زمانی منتشر شد که بسیاری از مردم در جاده بودند و قبل از گرفتار شدن در برف، از وضعیت جاده‌ها بی‌خبر بودند.

بعدازظهر روز پنجشنبه به دلیل کولاک شدید در محور فیروزکوه، حدود هزار دستگاه خودرو در محدوده دماوند در ترافیک شدید  مانده بودند وسازمان راهداری برای کاهش حجم ترافیک و جلوگیری از افزایش ماشین‌های درراه‌مانده، محور فیروزکوه را تا اطلاع ثانوی بسته اعلام کرد. سخنگوی سازمان راهداری در خصوص انسداد جاده فیروزکوه می‌گوید: به علت کولاک شدید محور فیروز کوه بسته شده و سازمان راهداری در حال برف روبی خلاف جهت حرکت ماشین‌هاست. در آن ساعات، در جاده فیروزکوه حدود ۵۰۸ دستگاه خودرو به سمت تهران و ۴۰۰ دستگاه خودرو به سمت شمال در کولاک مانده  بودند. به گفته آقای یاسر خالدی، سازمان راهداری برای کاهش حجم ترافیک و جلوگیری از افزایش ماشین‌های درراه مانده، محور فیروزکوه را تا اطلاع ثانوی بسته است.
براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، برف و کولاک تا ساعت یک و نیم نیمه شب ادامه داشت. اگرچه تمام دستگاه‌های مسوول ازجمله هلال‌احمر، وزارت بهداشت و ... درحال کمک رسانی به درراه ماندگان بودند اما از هموطنانمان درخواست شد که حتی الامکان از سفر به مسیرهای برفی خودداری کنند. سخنگوی سازمان راهداری تاکید کرد: از هموطنان گرامی درخواست کردیم برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، تا اطلاع ثانوی از سفر به آزادراه قزوین-رشت، محور فیروزکوه، محور کندوان، سمنان-کیاسر، سمنان- فیروزکوه خودداری کنند.


 وی در پاسخ به این سؤال که به ماشین‌های گیرافتاده در کولاک که در ترافیک سنگین این محور متوقف مانده بودند، چگونه امدادرسانی شد، توضیح داد: سرنشینان این خودروها که حدود ۵۰۸ دستگاه خودرو به سمت تهران و ۴۰۰ دستگاه خودرو به سمت شمال بودند، به توصیه نیروهای امدادرسان، خودروها را ترک کرده و در مدارس، مساجد و راهدارخانه‌ها اسکان داده شدند. در آبعلی هم همین ماجرا تکرار شد و حتی خسارت بیشتری به جا گذاشت.
روز گذشته سرپرست مرکز اورژانس کشور از استقرار ۸ دستگاه آمبولانس در محورهای هزار و فیروزکوه خبرداد و گفت: تا کنون سه تن در اثر سقوط بهمن فوت کرده‌اند و یک مصدوم هم توسط آمبولانس به تهران منتقل شده اشت. رئیس راهداری آبعلی هم جزو این سه جانباخته است. آقای امیر عباسعلی اسدی فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۳ تکاور با اشاره به سقوط بهمن در جاده هراز و مسدود شدن راه‌ها، اظهار داشت: بلافاصله پس از حادثه ناگوار سقوط بهمن در جاده هراز، ستاد بحران نزاجا به تکاوران مراتکاور نزاجا اعلام کرد که با حضور در منطقه به کمک حادثه دیدگان بشتابند که در کمتر از یک ساعت تکاوران مجرب و امداد رسان با سه دستگاه خودروی کراس (خودروی کشنده) یک دستگاه آمبولانس به همراه تیم پزشکی، تجهیزات گرمایشی و تعداد ۱۰ نفر از تکاوران امداد رسان و فرمانده گردان در منطقه حضور یافتند.

شاهدان عینی چه می گویند؟
حسین یکی از مسافرانی بود که روز پنجشبه ظهر به سمت جاده فیروزکوه حرکت کرد و بعد از 30 ساعت به ساری رسید! او در توصیف جاده فیروزکوه در روز پنجشنبه می‌گوید: «جاده تا دوراهی هراز - رودهن بدون ترافیک بود اما از همانجا به دلیل وجود برف سرعت ماشین‌ها کمتر شد و برخی از رانندگان هم توقف کردند تا زنجیرچرخ نصب کنند. این ترافیک مقطعی بود و قبل از دماوند و بعد از آن هم به تدریج مشاهده می‌شد؛ اما همچنان جاده باز بود و امکان تردد وجود داشت تا این که ساعت 19:30 دقیقه به 15 کیلومتری گردنه گدوک رسیدیم. اینجا جاده بسته شد و امکان حرکت و حتی برگشت به سمت فیروزکوه نیز وجود نداشت.»
او از مردمی می‌گوید که در جاده گرفتار شدند و خانواده‌هایی که فکرش را نمی‌کردند در چنین جاده‌ای گرفتار شوند و حتی کسی نبود که آنها را از ورود به این جاده منع کند. او ادامه می‌دهد: «از ساعت 19:30 شب تا 4:30 صبح همانجا گرفتار شدیم. در طول این مدت مجبور بودیم در ماشین بخوابیم و من شانس آوردم که ماشین بنزین داشت وگرنه در آن سرما گرفتار می‌شدیم. بالاخره ساعت 4:30 صبح توانستیم به سمت فیروزکوه برگردیم. تا این که چندساعت بعد با بازشدن جاده دوباره به سمت شمال حرکت کردیم.»
هرچند که به نظر می‌رسد ماشین‌های راهداری در بخش‌هایی از جاده حضور داشتند اما آنها هم از سرمای منفی 19 درجه و برف شدید در جاده غافگیر شدند و فکری به حال بسته شدن جاده نکرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha