پیشگیری از اعتیاد از سال 81 به صورت اجتماع محور شده است و اغلب افرادی كه عضو اجتماعات محلی شهری و روستایی می‌شوند زنان بوده و بیشتر آموزش‌های بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد مختص به زنان و دختران است.

اختصاص یارانه ویژه برای ترك اعتیاد زنان باردار نیازمند
سلامت نیوز: مدیركل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینكه بیشترین میزان یارانه اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی برای زنان معتاد است، گفت: هزینه‌های زنان باردار معتادی كه توانایی مالی تأمین هزینه‌های ترك اعتیاد را ندارند توسط بهزیستی پرداخته می‌شود.

فرهاد اقطار در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 86 در‌خصوص مصرف مواد مخدر، مهمترین عامل اعتیاد جوانان لذت‌طلبی، كنجكاوی، تفریح و اختلالات روانی بود و دیگر بیكاری و مشكلات اقتصادی عامل مهمی در گرایش جوانان به اعتیاد نیست.

وی در ادامه افزود: هم‌اكنون جوانان و به‌خصوص دختران از مواد مخدر صنعتی به عنوان یك لذت طلبی استفاده می‌‌كنند.

اقطار با بیان اینكه مصرف مواد مخدر صنعتی راحت‌تر از تریاك و هروئین است، عنوان داشت: با مصرف این مواد احساس لذت بیشتری به فرد دست می‌دهد همچنین مصرف مواد مخدر صنعتی وابستگی جسمی كمتری ایجاد می‌كند اما نكته مهم این‌ است كه مواد مخدر صنعتی وابستگی روانی شدیدی ایجاد كرده و عوارض مغزی شدیدی به دنبال دارد.

مدیر كل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به اینكه قاچاقچیان مواد مخدر بر اساس گروه سنی و جنسی جوانان اقدام به تولید مواد مخدر می‌كنند، ادامه داد: باید تلاش كرد تا با جایگزینی فعالیت‌های سالم برای دختران، آنها را از گام نهادن در مسیر مصرف مواد مخدر صنعتی برای رسیدن به لذت و شادی دور ساخت همچنین برخی از زنان برای لاغرشدن در باشگاه‌های بدن‌سازی به مصرف مواد مخدر صنعتی روی می‌آورند.

اقطار خاطر نشان كرد: تولید مواد مخدر صنعتی بسیار راحت است زیرا نیاز به كشت نداشته و در داخل كشور و خانه‌ها به راحتی و با قیمت پایین می‌توان آنها را تولید كرد و این عوامل باعث رشد مصرف این مواد در چند سال اخیر شده است.

وی با بیان اینكه زنانی كه برای ترك اعتیاد روی می‌آورند بیشتر در سنین 29 تا 35 سال هستند، افزود: پنج كمپ ترك اعتیاد‌ ویژه زنان در كشور داریم.

اقطار در‌خصوص اقدامات سازمان بهزیستی برای درمان زنان معتاد گفت: پیشگیری از اعتیاد از سال 81 به صورت اجتماع محور شده است و اغلب افرادی كه عضو اجتماعات محلی شهری و روستایی می‌شوند زنان بوده و بیشتر آموزش‌های بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد مختص به زنان و دختران است.

مدیر كل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در‌خصوص بحث درمان و كاهش آسیب بیان كرد: 6 مركز كاهش آسیب(DIC) مخصوص زنان در كشور وجود دارد؛ زنان معتادی كه تمایلی به ترك ندارند در این مراكز نگه‌داری می‌شوند؛ (DIC) به معنای مركز گذری كاهش آسیب اعتیاد است و این مراكز برای كنترل آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به وجود آمده و معتادان پرخطر و در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر ایدز، با مراجعه به این مراكز، از امكانات رایگان مثل سرنگ و برنامه‌های آموزشی رایگان این مراكز استفاده می‌كنند.

اقطار اظهار داشت: در كل كشور 6 شلتر خاص زنان داریم؛ شلتر مراكز شبانه‌ای است كه از ساعت هشت شب معتادان زن در آن حضور یافته و از امكاناتی مانند آموزش و غذای گرم برخوردار شده و صبح از مركز بیرون می‌آیند.

وی با بیان اینكه بیشترین حجم یارانه اعتیاد سازمان بهزیستی مخصوص زنان و دختران معتاد است، گفت: زنان معتاد بارداری كه توانایی پرداخت هزینه‌های ترك اعتیاد را ندارند هزینه درمان آنها به طور كامل توسط مراكز ترك اعتیاد سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

اقطار با بیان اینكه حمایت خانوادگی از زنان معتاد بسیار كم است، عنوان داشت: زنان بیشتر از طریق اطرافیان خود معتاد می‌شوند و از ترس آبرو برای درمان مراجعه نمی‌كنند همچنین خانواده‌ها از آنها حمایت كافی را نداشته و آنها را طرد می‌كنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha