شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

انواع و اقسام شیوه های درمانی برای اعتیاد در کشور در مظان آزمون قرار گرفته از کمپ تا متادون درمانی ، از برنامه های حمایتی همتایان تا مراکز درمانی لوکس ، اما متاسفانه 90 درصد معتادان دوباره به چرخه سیال اعتیاد بازمی گردند.

ایست! راه حل اعتیاد اینجاست

سلامت نیوز:  انواع و اقسام شیوه های درمانی برای اعتیاد در کشور در مظان آزمون قرار گرفته از کمپ تا متادون درمانی ، از برنامه های حمایتی همتایان تا مراکز درمانی لوکس ، اما متاسفانه 90 درصد معتادان دوباره به چرخه سیال اعتیاد بازمی گردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ماهانه بیشتر از 500 هزار تومان برای درمان هر معتاد در مراکز درمانی هزینه می شود و جالب اینجاست که بیشتر از 90 درصد معتادان بعد از درمان دوباره وارد چرخه اعتیاد می شوند.


حال و روز کمپ های اعتیاد پیداست، مسئولان اعتراف کرده اند که این کمپ ها موفق عمل نکرده اند و این روزها هم موضوع «کمپ گردی» معتادان سر زبانهاست به آن معنا که برخی افراد دارای اعتیاد، کمپ گردی می کنند و رسوب آنها در مراکز اقامتی است.


به گفته مسئولان بهزیستی، حتی یک فرد دارای اعتیاد تا 11 دوره اقامتی داشته است که این مساله نشان می دهد این مراکز شاید کارکرد درمانی ندارند و به محل اقامت معتادان تبدیل شده اند.


تبدیل شدن مراکز درمان به محل اقامت معتادان موضوعی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت چراکه علاوه بر هزینه های مالی ، عوارض و آسیب های اجتماعی زیادی نیز به دنبال دارد.
از همین رو اوایل دهه 80، سازمان بهزیستی برای کاهش آسیب اعتیاد و نیز موفق بودن چرخه درمانی معتادان، مراکز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC را در کشور راه اندازی کرد.
کارکرد اصلی این مراکز این بود که عود (بازگشت) اعتیاد را در افراد بهبود یافته، کم می کرد این مراکز ، فرآیندهای درمانی بیماران پس از انجام سم زدایی و رهایی از وابستگی های جسمی برای پیشگیری از عود در آنها را با کمک تیم کارشناس انجام می داد.
اما دو مشکل بزرگ بر سر راه این مراکز قدعلم کرد؛ هزینه بالا و مدت زمان زیاد اقامت معتادان در این مراکز چنان بغرنج شد که مراکز تی سی برغم اثربخشی به محاق فراموشی و بی توجهی سپرده شدند.
این داستان ادامه داشت تا اینکه در سال جاری و به ویژه ماه های اخیر، مراکز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC دوباره در کانون توجه مسئولان سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

**گام های اولیه برای ارتقای اثربخش ترین مداخله درمانی اعتیاد
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می گوید: مراکز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی TC یکی از اثربخش ترین مداخلات درمان اعتیاد است که در برنامه ارتقای ما قرار گرفته و می خواهیم آنها را گسترش دهیم.
محسن روشن پژوه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: تمام مراکز تی سی در کشور مورد ارزیابی قرار گرفته اند و بخشی از برنامه های این مراکز از جمله بخش آموزش، نیاز به مداخلات داشت که برای آنها برنامه ریزی کردیم .
وی خاطرنشان می کند: برنامه استاندارسازی آموزش مراکز تی سی طراحی و محتوای آن استاندارد شده است؛ کتاب و محتوای آموزشی به صورت مکتوب در اختیار دست اندرکاران این مراکز قرار خواهد گرفت.
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه می کند: برای ارتقای بخش آموزش مراکز تی سی ، چند کارگاه شبانه روزی برگزار کردیم و با توجه به مولفه های استخراجی از ارزیابی های انجام انجام شده ، پروتکل و دستورالعمل این مراکز بازبینی شد تا معیارهای درمانی ارتقا پیدا کند.
روشن پژوه می افزاید: پوشش یارانه مراکز تی سی طی دو سال گذشته را 75 درصد ارتقا دادیم و اکنون نیز پیگیر بیمه خدمات این مراکز هستیم.

**آیا خدمات تی سی رایگان است؟
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می گوید: خدمات تی سی تعرفه دارد اما چون اغلب مخاطبان این مراکز ، افراد کم بضاعت هستند ما به این مراکز یارانه پرداخت می کنیم و از سوی دیگر دنبال بیمه آن نیز هستیم.
روشن پژوه تاکید می کند: بیمه باید حتما مراکز تی سی و مراکز اقامتی را تحت پوشش قرار دهد چراکه لازم است رویکرد سایکوسوشال یعنی برنامه های روانی اجتماعی مورد حمایت قرار گیرد. این افراد بی بضاعت یا کم بضاعت هستند و اثربخشی مداخلات نیز روشن است .

**هزینه های درمان در مراکز سی تی چقدر است؟
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می گوید: در مراکز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به تی سی ، روانپزشک، روانشناس، پزشک و گروه های مختلف فعالیت دارند و کار خیلی گسترده است بنابراین هزینه آن از مراکز اقامتی گران تر است.
روشن پژوه می افزاید: هزینه درمان هر فرد در مراکز تی سی در ماه بالغ بر 700 هزار تومان می شود و می دانیم این گران است . برای همین تقاضا داریم سیستم های حمایتی و بیمه به ما کمک کنند.

**ظرفیت پذیرش در مراکز تی سی محدود است
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اظهار بی اطلاعی از آمار موجود پذیرش شدگان در مراکز تی سی می گوید: ظرفیت این مراکز محدود است.
روشن پژوه می افزاید: مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC فقط افرادی را می پذیرد که اندیکاسیون (مورد درمانی) لازم را داشته باشند بنابراین این مراکز فقط در برخی مناطق کشور راه اندازی می شوند.
وی یادآور می شود: در حال حاضر 10 مرکز تی سی جدید در استان ها در حال تاسیس هست که امیدواریم تا پایان سال تاسیس شوند.
به گفته وی ،این مراکز در استان هایی از جمله استان های کردستان، سیستان و بلوچستان، اردبیل، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کرمان، مازندران و البرز راه اندازی خواهد شد؛ مرکز تی سی استان البرز به زنان اختصاص دارد.

**طراحی الگوی های نوین برای تی سی
معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور می گوید: در برنامه جدید ارتقای تی سی ها، پروتکل خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC براساس یک الگوی تحلیلی بازبینی و بر همین اساس، الگوهای نوین مانند تی سی شیشه هم وارد برنامه شده است.
وی خاطرنشان می کند: مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC با توجه به نیازها جدید طراحی شده است که یکی از آنها تی سی متادون یا TCM است.

**شرط و شروط برای گسترش مراکز درمانی اجتماع محور اعتیاد
تمام گفته های محسن روشن پژوه معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور مبنی بر گسترش مراکز تی سی در کشور در حالی است که پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، شرط و شروطی را برای گسترش این مراکز تعیین کرده است.
واگذاری خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC به بخش غیردولتی با رعایت چهارچوب و پروتکل های مربوطه ، پایش های لازم، اختصاص بودجه و پشتیبانی بیمه از پیش شرط های افشار برای توسعه مراکز تی سی به شمار می رود.

**گسترش تی سی در گروی تامین امکانات
انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این گفته بود که کمپ های ترک اعتیاد چندان موفق عمل نکرده اند و موفقیت مراکز درمانی اجتماع محور اعتیاد موسوم به TC (تی.سی) بیشتر است.
وی می گوید: هم اکنون 20 مرکز درمانی اجتماع محور تی سی در کشور فعالیت دارند اما افزایش آن ها در گروی تامین تیم کامل شامل روانشناس، روانپزشک، پزشک و تکمیل چرخه مداخلات روانی و اجتماعی برای معتادان است.
به گفته محسنی بندپی ، این مراکز، معتادان را به طور میانگین تا پنج ماه نگهداری می کنند بنابراین گسترش آن ها نیازمند یک برنامه ریزی جغرافیایی و نیروی انسانی کافی است و از سوی دیگر منابع مالی آن ها نیز باید تامین شود.
البته او تصریح می کند که این سازمان تصدی گری مراکز درمانی اجتماع محور تی سی را برعهده ندارد و این گونه مراکز از سوی بخش خصوصی راه اندازی می شوند.


محسنی بندپی، یکی از علل در اولویت بودن افزایش مراکز تی سی برای بهزیستی را اثربخشی این مراکز تا 65 درصد عنوان می کند.
 هزار و صد مرکز سرپایی اعتیاد، هزار و 150 مرکز اقامتی اعتیاد و 20 مرکز درمانی اجتماع محور موسوم به «تی سی» در کشور فعالیت دارند.
همچنین بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمان حاضر حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور به سر می برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha