برف و کولاک آخر هفته پرحادثه‌ای را در سراسر کشور به تصویر کشید. ٢٧ استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی شدند، ١٧٢ شهر و روستا و گردنه دچار آسیب‌های برف و بوران شدند و دراین میان سقوط بهمن در گردنه مبارک‌آباد با ٣نفر تلفات، تلخ‌ترین خبر دیروز بود.

ایستاده در‌کولاک/هشدار دیرهنگام پلیس راه راهور ناجا به رانندگان

سلامت نیوز:برف و کولاک آخر هفته پرحادثه‌ای را در سراسر کشور به تصویر کشید. ٢٧ استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی شدند، ١٧٢ شهر و روستا و گردنه دچار آسیب‌های برف و بوران شدند و دراین میان سقوط بهمن در گردنه مبارک‌آباد با ٣نفر تلفات، تلخ‌ترین خبر دیروز بود.

به گزارش سلامت نیوز، «شهروند» در گزارش خود به این پرسش‌ها، پاسخ می دهد: آیا هر کدام از بخش های مربوطه اعم از راهداری، هواشناسی، پلیس‌راهور و مدیریت بحران به وظایف خود عمل کرده اند؟ آیا اطلاع رسانی مناسب صورت گرفته است؟ نجاتگران هلال احمر چند عملیات امدادی در سراسر کشور انجام داده اند؟ دبیرکل هلال‌احمر دیروز از پایان عملیات امدادرسانی به در راه ماندگان خبر داد توصیه های ایمنی رئیس سازمان امدادونجات: حتی الامکان سفر نکنید! «بهروز کارخانه ای» از فرهنگ مواجهه با بحران می گوید رئیس اداره راهداری پردیس هنگام انجام وظیفه به علت ریزش بهمن، جان باخت رئیس سازمان راهداری کشور : به مردم بگویید تنها یک درصد زنجیر چرخ بسته بودند و خودشان عامل ترافیک و کندی امدادرسانی شدند سازمان راهداری: تردد مردم در جاده های کشور در شرایط برفی بیشتر شد!

برف و کولاک آخر هفته پرحادثه‌ای را در سراسر کشور به تصویر کشید. ٢٧ استان کشور درگیر هوای نامساعد زمستانی شدند، ١٧٢ شهر و روستا و گردنه دچار آسیب‌های برف و بوران شدند و دراین میان سقوط بهمن در گردنه مبارک‌آباد با ٣نفر تلفات، تلخ‌ترین خبر دیروز بود. ماجرا از آن‌جا آغاز شد که نزدیک به ۲‌هزار خودرو ازعصر پنجشنبه گذشته در کولاک جاده‌های هراز و فیروزکوه گرفتار شدند و در ترافیکی بی‌حاصل اسیر سرما و بی‌آبی و بی‌بنزینی شدند، اما قصه به همین‌جا ختم نشد؛ سرما و وزش باد شدید، مسدودشدن مسیر و ریزش ناگهانی بهمن باعث سقوط تعدادی خودرو به دره گردنه مبارک‌آباد شد. امدادگران و تیم کوهستان هلال‌احمر با ٤ قلاده سگ و دستگاه‌های زنده‌یاب درمحل ریزش بهمن حضور پیدا کرده و ٤ دستگاه خودرو را به همراه مصدومین از زیر بهمن بیرون آوردند. پیکر داوود طلوعی مدیر پرتلاش راهداری شرق استان تهران هم دربین حادثه دیدگان ریزش بهمن بود. هرچند سرانجام جاده دماوند مختصرا بازگشایی و خودروها تخلیه شدند.
از دیگرسو، واژگونی اتوبوس در کیلومتر ٣٢ محور ازنا به اراک با ٢١ مصدوم و یک نفر تلفات خبر بد دیگری بود که از راه می‌رسید. دربخش‌های دیگر کشور هم اوضاع چندان مناسب نبود؛ محور مریوان- سقز در استان كردستان و محور سلفچگان- دلیجان در استان قم و بسیاری از مسیرهای تردد در اقصی‌نقاط کشور مسدود یا با مشکل برودت و ریزش برف سنگین مواجه بودند و تردد مسافران مختل شد. 
اورژانس، هلال‌احمر، پلیس راهور، راهداری و حتی تکاوران ارتش دراین میان به کمک مردم مانده در برف و بهمن شتافتند. هرچند پیشگیری و اطلاع‌رسانی به‌موقع می‌توانست سفر پرمخاطره هموطنانمان را به تأخیر بیندازد، اما گویی این اطلاع‌رسانی بهنگام صورت نپذیرفته بود و حتی دربعضی مواقع برخی به‌رغم مسدود اعلام‌شدن مسیرها، سعی در ادامه مسیر خود داشتند. 
ازهمان ساعت‌های ابتدایی ریزش برف و بهمن امدادگران به سراغ در راه ماندگان رفتند. با اسکان اضطراری ٨٦٠٠ تن و امدادرسانی به بیش از ٢٥‌هزار گرفتار دربرف و کولاک یکی از بزرگترین عملیات‌های امدادی در سراسر کشور شکل گرفت. عملیاتی که با رهاسازی بیش از ٢‌هزارو٩٠٠ خودرو از برف و بهمن شکل گرفت. دراین عملیات شاهد جدال ٣٥٢ تیم عملیاتی شامل ١٣٣١نفر امدادگر و نجاتگر با برف و کولاک نفسگیر بودیم. امدادگران با توزیع ٧٧١٠ تخته پتو، ٦٦٧٠ بسته غذایی، ٢٠٠کیلوگرم خرما، ٤٥٦٠ قوطی کنسروجات، ٢٨٢٠ قرص نان، ٨٧٠ بطری آب معدنی، ٩٥٥ بسته بیسکوییت به کمک در راه ماندگان شتافتند.
اگرچه هنوز آثار بحران ناشی از برف و بوران در ١٨ استان کشور مشاهده می‌شود، اما با تلاش به‌موقع و همکاری کلیه نهادهای مربوطه، شرایط بهبودیافته و فضای جاده‌ای مناسب‌سازی شده است. حوادث همیشه نگران‌کننده‌اند، اما تلاش‌ها قابل تقدیر است.
شاید پیش از پرداختن به عملیات امدادونجات باید دید که آیا هرکدام ازبخش‌های مربوطه اعم از راهداری، هواشناسی، پلیس راهور و مدیریت بحران به وظایف خود به موقع عمل کرده‌اند و آیا اطلاع‌رسانی مناسب صورت گرفته است؟


هواشناسی برف و باران همه‌گیر
بعدازظهر دوشنبه دوازدهم بهمن بود که مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی ضمن اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور، از حرکت این سامانه در روز چهارشنبه به سمت مناطق مرکزی، جنوبی، شرق و شمال‌شرق کشور خبر داد. احد وظیفه درباره آخرین پیش‌بینی وضع آب و هوایی کشور، اظهار کرده بود که به تدریج با ورود سامانه بارشی «برف و باران و وزش باد» دربرخی مناطق شمال‌غرب، غرب، جنوب‌غرب، سواحل غربی دریای خزر، دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز مرکزی آغاز می‌شود که درمناطق جنوبی با رعد و برق نیز همراه است.  گستره فعالیت این سامانه، روز چهارشنبه علاوه بر مناطق ذکرشده به مناطق مرکزی و جنوبی کشور و از بعدازظهر به شرق و شمال‌شرق نیز کشیده می‌شود. همچنین با نفوذ جریانات سرد شمالی، بارش در سواحل غربی دریای خزر تشدید می‌شود.
او پیش‌بینی کرده بود که شدت بارش درپنجشنبه درسواحل غربی و مرکزی دریای خزر و نیمه‌شرقی کشور افزایش می‌یابد.  روزجمعه نیز به تدریج از میزان بارش در نوار غربی کشور کاسته شده و بارش در نیمه‌شرقی و نواحی مرکزی ادامه خواهد داشت.  اما این توصیه‌ها منوط بر وقوع یک انسداد طولانی حاصل ازبرف و کولاک و بهمن دربرخی مسیرهای ارتباطی کشور نبود. شاید مخاطب هواشناسی مردم نبودند و درمقابل این راهداری بود که باید دریافت‌های متفاوتی را از این پیش‌بینی ارایه و به مردم هشدار می‌داد. 


راهداران مازندران به حالت آماده‌باش درآمدند
البته شاید نخستین عکس‌العمل را می‌شد در استان مازندران یافت. پنجشنبه عصر معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی راهداران این اداره کل به صورت آماده‌باش درآمدند.  عباسعلی نجفی درجلسه ستاد بحران اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مازندران از آمادگی کامل راهداری برای اجرای عملیات راهداری زمستانی خبر داد و افزود: توجه به هشدار سازمان هواشناسی و ورود توده هوای سرد به كشور، راهداران این اداره كل با استقرار درمناطق برفگیر و كوهستانی، آمادگی كامل برای اجرای عملیات راهداری را داشته تا مسافران سفر ایمنی را تجربه کنند.
اما آنچه که عصر پنجشنبه توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحت عنوان آخرین وضع ترافیکی راه‌های پرتردد بیان شد، خیلی گوشزد‌کننده نبود تا جلوی فجایعی را که می‌توانست شکل بگیرد، سد کند. براساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مسیر مواصلاتی فیروزکوه درمقاطع مختلف روان و با سرعت درحدود ٤٩کیلومتر گزارش شد.
براساس اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در مسیر فیروزکوه درمقطع فیروزکوه- سمنان حرکت خودروها با سرعت ٣٦کیلومتر بر ساعت و میانگین تردد ٧ خودرو صورت می‌گیرد.  مقطع سه‌راهی ارجمند- فیروزکوه دراین مسیر شاهد حرکت خودروها با سرعت ٦٤کیلومتر بر ساعت و میانگین تردد ١٨٣ خودرو اعلام شده و درمسیر بالعکس نیز با میانگین سرعت ٥٧کیلومتر و میانگین تردد ٧٧ خودرو صورت می‌گیرد. درمقطع دماوند- فیروزکوه سرعت حرکت خودروها ٦٣کیلومتر بر ساعت و با میانگین تردد ٣ خودرو رفت‌وآمد صورت می‌گیرد. درمقطع فیروزکوه- گدوک با میانگین سرعت ٣٦کیلومتر برساعت و میانگین تردد ١٧ خودرو صورت می‌گیرد. درمسیرهای بالعکس نیز شرایط مشابه بود. سوال اینجاست که پس چرا با توقف و سکون و سرما و بهمن مواجه شدیم؟


هشدار دیرهنگام پلیس راه راهور ناجا به رانندگان
پنجشنبه‌شب بود که پلیس راه راهور ناجا، وضع جوی و ترافیکی جاده‌ها و محورهای اصلی کشور را اعلام کرد. به گفته پلیس در استان‌های لرستان، مازندران، سمنان، ایلام، گلستان، خراسان‌شمالی، شرق تهران، خراسان‌رضوی، کردستان (اکثر محور‌ها)، خراسان‌رضوی (محورهای نیشابور- مشهد، نیشابور- سبزوار و تربت حیدریه- مشهد)، اصفهان (محورکاشان- نطنز، کاشان- قم)، مرکزی (محورهای اراک- توره، اراک- بروجرد)، کرمان (محورسیرجان- بم)، قم (محورسلفچگان- فوجرد) و فارس (شیراز- سفیدان) بارش برف گزارش شده بود.
گفته شد که در استان‌های زنجان (محور زنجان- قزوین)، لرستان (اکثر محورها) و همدان (گردنه اسدآباد) تردد تنها با زنجیر چرخ  امکان‌پذیر است. ترافیک در آزادراه رشت- قزوین (محدوده عوارضی امامزاده‌ هاشم) هم سنگین گزارش شد.
سپس اعلام شد که پلیس از تردد خودروها فاقد زنجیر چرخ درمحورهای کوهستانی جلوگیری می‌کند. سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به بارش شدید برف و کولاک درمحورهای کوهستانی کشور به‌خصوص محورهای منتهی به استان‌های شمالی گفته بود:   پلیس به جهت جلوگیری از در راه‌ماندن خودروها از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ درمحورهای کوهستانی جلوگیری می‌کند.
وی افزوده بود: درحال حاضر محورهای هراز و فیروزکوه به دلیل بارش شدید برف و کولاک مسدود شده‌اند و درمحور کرج- چالوس نیز تردد به سختی صورت می‌گیرد.


جدال «امداد» و «کولاک»
 اگرچه برخی از استان‌ها اینک به وضع نرمال و طبیعی در بارش‌های اخیر رسیده‌اند، اما هنوز بارش و سرما دربرخی از استان‌ها و محور‌ها ادامه دارد. درهمین زمینه معاون عملیات سازمان امدادونجات با اشاره به حضور‌ هزارو۲۲۶ نیروی امدادی درقالب ۳۳۲ تیم درمناطق برف‌گیر می‌گوید: «امدادرسانی در ١٦ استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، البرز، تهران، بوشهر، خوزستان، خراسان‌شمالی و رضوی، زنجان، سمنان، قزوین، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، گیلان، مازندران و یزد ادامه دارد.» شاهین فتحی با اشاره به عملیات امدادرسانی به برف و کولاک از ١٢ بهمن‌ماه تا ساعت ٣٠: ١٢، ١٥ بهمن‌ماه گفت: «دراین مدت ٢٧ استان (به جز ٤ استان سیستان‌وبلوچستان، همدان، خراسان‌جنوبی و هرمزگان) تحت‌تأثیر برف و کولاک قرار داشتند. بدین ترتیب امدادرسانی به ١٧٢ شهر، روستا و محور برف‌گیر صورت گرفته است.» او افزود: «دراین مدت ٢٤‌هزارو١٠٠ نفر مورد امدادرسانی قرارگرفتند. همچنین ٨٦٠٠ تن اسکان اضطراری یافتند.» معاون عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که ٢٨ تن دراین مدت جهت دریافت خدمات‌درمانی ازسوی نیروهای هلال‌احمر به مراکزدرمانی منتقل شدند، افزود: « ٨ تن از این افراد را مادران باردار تشکیل دادند. همچنین ٣٧ تن خدمات سرپایی را دریافت کردند.» فتحی با بیان این‌که درحادثه سقوط بهمن در مهاباد و آبعلی دو تن نجات یافتند، افزود: «متأسفانه ٣نفر درحادثه سقوط بهمن در مبارک‌آباد- آبعلی جان باختند. معاون عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر افزود: «دراین مدت ٢٧٦٣ خودرو از برف رهاسازی شدند. مجموعه این خدمات ازسوی ٣٥٢ تیم عملیاتی شامل ١٣٣١نفر امدادگر و نجاتگر ارایه شده است.» فتحی افزود: «دراین مدت ٧٧١٠ تخته پتو، ٦٦٧٠ بسته غذایی، ٢٠٠کیلوگرم خرما، ٤٥٦٠ قوطی کنسروجات، ٢٨٢٠ قرص نان، ٨٧٠ بطری آب معدنی، ٩٥٥ بسته بیسکوییت میان متأثران از برف و کولاک توزیع شده است.» معاون عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: «امدادرسانی در برف و کولاک به ١٨ استان آذربایجان‌شرقی، اردبیل، البرز، تهران، بوشهر، خوزستان، خراسان‌شمالی و رضوی، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، کهگیلویه وبویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و یزد همچنان ادامه دارد.»


امدادرسانی به ١٠هزار و ٩٠٠ گرفتار در برف و کولاک شرق تهران
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات درباره آخرین آمار امدادرسانی در برف و کولاک شرق استان تهران (مازندران- تهران- سمنان) گفت: «از شب پنجشنبه تا ساعت ١١ صبح روزگذشته به ١٠‌هزارو٩٠٠ نفر امدادرسانی و ٥٧٩٨نفر اسکان اضطراری داده شد.» او از انتقال ٢نفر به مراکزدرمانی و ارایه خدمات سرپایی به ٢٩نفر خبر داد و افزود: «رهاسازی‌ هزارو٢٥٦ خودرو از برف و کولاک، توزیع ٣هزار تخته پتو، ۴۵۰۰ بسته غذایی و‌ هزارو٣٠٠ قوطی کنسروجات توسط امدادگران صورت گرفته است.» مرتضی سلیمی با تأکید بر این‌که امدادرسانی‌ها ادامه دارد، افزود: «درحال حاضر، ٤٧ تیم امدادی (٢٣٢نفر) درمناطق برف‌‌گیر حضور دارند.»


پنجه در پنجه «بهمن»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران با اشاره به وقوع بهمن در مبارک‌آباد دماوند گفت: «تاکنون ۲ جسد از یک خودرو در زیر بهمن خارج شده است و سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های بیورادار را به منطقه حادثه‌دیده فرستاده‌ایم. حسین کتابدار در ارتباط با وقوع بهمن درمنطقه مبارک‌آباد دماوند اظهار داشت: «بهمن این منطقه را دچار حادثه کرده بود که راهداری پس از تخلیه مسیر، متوجه خودروهای گرفتار در زیر بهمن شده است.» او افزود:   «تاکنون ٢ جسد از یک خودروی گرفتار در زیر بهمن خارج شده و هلال‌احمر استان تهران، سگ‌های زنده‌یاب و دستگاه‌های بیورادار را به منطقه حادثه‌دیده فرستاده‌اند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران با اشاره به این‌که یک بالگرد نیز درحال اعزام به منطقه حادثه‌دیده است، گفت: «به احتمال زیاد، تعداد دیگری ازخودروها نیز زیر بهمن گرفتار هستند.» کتابدار ادامه داد: «٧٠ امدادگر درمنطقه دماوند و فیروزکوه مستقر شده و اقدامات لازم را برای تغذیه، اسکان اضطراری و نجات جان در راه ماندگان انجام می‌دهند.» او اضافه کرد: «نیروهای امدادی منتظر بازشدن مسیرها بوده تا اقدامات لازم را جهت کمک به حادثه‌دیدگان انجام دهند، البته پلیس از مردم درخواست کرده که درمحورهای برف‌گیر تردد نکرده و مسیرهای خود را ادامه ندهند.» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، گفت: «شب پنجشنبه تعداد زیادی در راه مانده درمنطقه امامزاده ‌هاشم توسط نیروهای امدادی هلال‌احمر درشرکت نفت آبعلی، مساجد و مدارس اطراف اسکان اضطراری یافتند و اقدامات لازم درمحور دماوند- فیروزکوه و فیروزکوه- مازندران درحال انجام است.»


جان‌باختن رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پردیس
سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از جان‌باختن رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان پردیس درحین عملیات راهداری و کمک به مسافران در راه مانده به دلیل ریزش بهمن خبر داد. سازمان راهداری اعلام کرد: راهدار پیشکسوت و تلاشگر، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پردیس زنده‌یاد محمدعلی طلوعی‌مقدم درحین خدمت‌رسانی به مسافران جاده‌ای درمحور هراز دراثر سقوط بهمن جان به جان آفرین تسلیم و به دیار باقی شتافت. 


نجات مادر باردار گرفتار در کولاک
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان از نجات مادر باردار گرفتار در برف و کولاک در روستای معرکه‌آباد مینودشت خبر داد و افزود: «این مادر شب گذشته به کمک نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شد.  با توجه به بارش برف و برودت هوا در برخی مناطق، عملیات امدادرسانی در استان گلستان همچنان ادامه دارد.»


چند زخمی و کشته در واژگونی اتوبوس در ازنا
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از جزییات واژگونی یک اتوبوس در کیلومتر ٣٢ محور ازنا به اراک خبر داد.  مصطفی مرتضوی، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: «یک اتوبوس در کیلومتر ٣٢ محور ازنا به اراک واژگون شد». وی افزود: «در پی این حادثه ٤ تیم به منطقه اعزام شدند.» سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «تعداد مصدومان به ٢١ تن رسید که ١٢ نفر به مرکز درمانی انتقال یافتند. همچنین  یک نفر جان خود را از دست داد.»


تقدیر از خدمات امدادگران حاضر در عملیات
عصر روز گذشته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر که به همراه رئیس سازمان امداد و نجات این جمعیت در محور دماوند-تهران حاضر شد، از پایان عملیات امدادرسانی به در راه ماندگان این محور بر اثر برف و کولاک روز گذشته خبر داد. دبیر کل جمعیت هلال‌احمر گفت: عملیات امدادرسانی و اسکان اضطراری در راه ماندگان محور تهران دماوند و بالعکس که به‌دلیل برف و کولاک روز گذشته بسته شده بود، با تلاش امدادگران با موفقیت پایان یافت. مصطفی محمدیون از خدمات و تلاش‌های امدادگران حاضر در این عملیات و دیگر عملیات‌های امدادی در برف و کولاک روزهای اخیر در سراسر کشور تقدیر و تشکر کرد و به امدادگران و نجاتگران خدوم هلال‌احمر خسته نباشید گفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha