پرستاران انتظار ندارند حقوق و دستمزدی مانند پزشک دریافت کنند. به هر حال کسی که پزشک می شود مدرک پزشکی دارد و برای گرفتن این مدرک تلاش کرده و زحمت کشیده، اما آنچه که مهم است این است که فاصله های حقوق و دستمزد پرستاران با پزشکان خیلی زیاد است و این در حالی است که بسیاری از مواقع کارهای یک پزشک گردن پرستار می افتد.

پرداخت حقوق متناسب با کار پرستاران شاید وقتی دیگر!

سلامت نیوز: پرستاران انتظار ندارند حقوق و دستمزدی مانند پزشک دریافت کنند. به هر حال کسی که پزشک می شود مدرک پزشکی دارد و برای گرفتن این مدرک تلاش کرده و زحمت کشیده، اما آنچه که مهم است این است که فاصله های حقوق و دستمزد پرستاران با پزشکان خیلی زیاد است و این در حالی است که بسیاری از مواقع کارهای یک پزشک گردن پرستار می افتد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری فردا، وقت انتخاب رشته که فرا می رسد داوطلبان رشته های تجربی دو گزینه مهم برای انتخاب رشته را فراموش نمی کنند. یکی رشته پزشکی که طرفداران و علاقمندان خاص خود را دارد و دیگری رشته پرستاری است. انتخاب رشته پرستاری یعنی انتخاب شب زنده داری، انتخاب ساعت های طولانی و بی وقفه کاری، یعنی انتخاب حرفه ای که مهم ترین خصوصیت آن کنار آمدن با سختی ها، بیماران و خصوصا بیماران پرخاشگر است.
 
رشته پرستاری علی رغم محبوبیتی که در میان مردم دارد طی سال های اخیر درگیر مشکلاتی بوده که مهم ترین آن اختلاف چندیدن برابری سطح دستمزد آن با پزشکان و دیگری موضوع بازنشستگی است که در برخی از سال ها حتی افزایش 300 درصدی مهاجرت پرستاران را به همراه داشته است.
 
یکی از گلایه های همیشگی پرستاران ساعت های کار طولانی و عدم دریافت حقوق و مزایای متناسب با آن است. به خصوص آنکه مقایسه سطح دستمزد آنها با پزشکان و فاصله های آن، این موضوع را حادتر می کند. البته پرستاری جزو مشاغل سخت به شمار می آیند و حتی زنان پرستار می توانند طبق قانون اخیر با 20 سال سابقه ی کار بازنشست شوند.
 
کنار آمدن با بیماران پرخاشگر
 
مریم، پرستار 35 ساله و متاهلی است که در رابطه با شغل پرستاری و مشکلاتی که در این شغل برای پرستاران وجود دارد به خبرنگار «فردا» می گوید: یکی از موضوعاتی که برای پرستاران به عنوان دغدغه مطرح است کنار آمدن با بیمارانی است که به دلیل بیماری های خاص پرخاشگری می کنند و یا ناخواسته موجب فشار روحی و روانی به پرستاران می شوند. حال برخی از این بیماران گاهی آنقدر وخیم است و رفتارهای برخی از آنها آنقدر آزار دهنده که موجب افسردگی پرستار مورد نظر می شود.
 
فاصله پزشکان با پرستاران زمین تا آسمان است
 
الهام، یک پرستار دیگر با اشاره به فاصله زمین تا آسمان حقوق پرستاران و پزشکان به خبرنگار «فردا» می گوید: پرستاران انتظار ندارند حقوق و دستمزدی مانند پزشک دریافت کنند. به هر حال کسی که پزشک می شود مدرک پزشکی دارد و برای گرفتن این مدرک تلاش کرده و زحمت کشیده، اما آنچه که مهم است این است که فاصله های حقوق و دستمزد پرستاران با پزشکان خیلی زیاد است و این در حالی است که بسیاری از مواقع کارهای یک پزشک گردن پرستار می افتد. برای مثال بسیاری از مواقع پرستاران کاری را انجام می دهند که پزشک بیمار باید انجام می داد اما به دلیل اینکه پزشک مدام از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر می رود این کار در نهایت به گردن پرستاران می افتد.
 
برای مرخصی باید بجنگی
 
وی با اشاره به شیفت های نامتعارف و طاقت فرسا می گوید: برای گرفتن یک روز مرخصی باید ساعت ها بجنگی. پرستاری عروسی، مرگ، شادی و ... نمی شناسد. هر پرستار در روزهای مشخصی باید در بیمارستان باشد و حتی برای گرفتن  چند روز مرخصی برای عروسی اش مشکل دارد. موضوع مهم دیگری که همه به نوعی از آن مطلع اند شب کاری است. این موضوع هم برای زنان پرستار و هم مرد پرستاری که متاهل است دردسر آفرین است.
 
سلامت پرستاران به خطر افتاده است
 
وی می گوید: البته پرستاری جزو مشاغل سخت است و با 25 سال می توان بازنشست شد. اما کسانی که با 20 سال سابقه بازنشست می شوند حقوق 20 روز دریافت می کنند نه حقوق 30 روز. البته امتیازات و کارنه ای به منظو همین مشکلات اضافه به حقوق پرستاران پرداخت می شود که اکثرا با تاخیر است و مدت ها طول می کشد تا به آنها پرداخت شود.
 
مریم ادامه می دهد: موضوع مهم دیگر این است که اکثر پرستاران به دلیل سر پا استادن های طولانی و تاخیر در خوردن به موقع غذا و سختی های کار مشکل گوارشی دارند. به جرات می گویم کمتر پیدا می شود پرستاری که سالم باشد. همه یا مشکلاتی چون افسردگی  دارند  و یا اینکه از مشکلات مفاصل و گوارش زنج می برند. پرستاران حتی حق خندیدن و یا حرف زدن را ندارند. حتی تلفنی حرف زدن نیز برای آنها مشکل ایجاد خواهد کرد. در حالی که ساعت های کار طولانی بدون استراحت و وقفه پرستاران را از نظر روانی دچار آسیب می سازد.
 
انبار شدن چندین وظایف بر دوش یک پرستار

یکی دیگر از مشکلات پرستاران در بیمارستان های دولتی کمبود نیروی پرستار است. پرستاران در بیمارستان های دولتی به دلیل کمبود نیرو گاهی کار چند نفر را انجام می دهند. در حالی که اگر تجهیزات و نیروی انسانی لازم در اختیار بیمارستان های دولتی وجود داشت این مشکلات برطرف می شد و یا حداقل وظایف چند پرستار به دوش یک پرستار انبار نمی شد. البته این مشکل در بیمارستان های خصوصی کمتر دیده می شود و بیشتر مرتبط با بیمارستان های دولتی است.

نعمت الله منوچهری پاوه مشاور وزیر بهداشت در این رابطه به خبرنگار «فردا» می گوید: یکی از مشکلاتی که همواره موجب نگرانی قشر پرستار شده است ساعت های طولانی و کار در شیفت های شب است. به همین منظور بیشتر از یک سال می گذرد که دولت سعی کرده به پرستاران بابت کار در این موارد کارانه بپزدازد و یا درصدی برای بهره وری آنها در نظر بگیرد. البته برخی از قوانین  نیز به منظور بالا بردن سطح رفاه پرستاران تصویب شد که یکی از آن این بود که پرستاران هم جزو مشاغل سخت به شما می آیند و برای بازنشستگی آنها همان سال های مورد نظر در مشاغل سخت لحاظ شده است.
 
 حال مشخص نیست که چه زمانی قرار است که مشکلات پرستاران برطرف شود و آنها بتوانند حقوق متناسب با کارشان را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha