اطرافیان و خود والدین باید در بلند كردن و در آغوش گرفتن نوزاد احتیاط بیشتری كنند.

عفونت‌های دست افراد با یك فشار ساده وارد بدن نوزاد می‌شود
سلامت نیوز:  یك متخصص اطفال گفت: در دوران شیرخوارگی خصوصاً در نوزادان نارس با یك فشار ساده به پوست بدن نوزاد، عفونت‌های دست افراد وارد بدن طفل می‌شود از این ‌رو باید در قسمت سر بچه مالش شدید ایجاد نشود.

ناصر كلانتر در گفت‌وگو با  فارس مراقبت از سر نوزادان را امری بسیار مهم تلقی كرد و اظهار داشت: اطرافیان و خود والدین باید در بلند كردن و در آغوش گرفتن نوزاد احتیاط بیشتری كنند.

وی پوست را مهمترین دستگاه‌های ایمنی هر انسان دانست و افزود: نوزادان دارای پوست لطیف و حساسی هستند؛ پوست سر نوزاد نیز نازك است و با یك فشار تحریك‌پذیر است.

این متخصص در خصوص مراقبت‌هایی كه باید از سر نوزاد انجام شود، تصریح كرد: در دوران شیرخوارگی خصوصاً در نوزادان نارس با یك فشار ساده به پوست بدن نوزاد، عفونت‌های دست وارد بدن طفل می‌شود. از این‌رو باید در قسمت سر بچه مالش شدید ایجاد نشود؛ مادران هنگام شستن سر نوزاد دقت زیادی داشته باشند و به آرامی سر آنها را شامپو بزنند تا خطر عفونت كمتر شود.

وی با بیان اینكه در سر دو منطقه ملاج فوق قدامی و خلفی وجود دارد، افزود: این دو منطقه محل اتصال استخوان‌های پیشانی و آهیانه دو طرف در قدام سر است؛ ملاج خلفی از اتصال استخوان‌های آهیانه در پشت سر و استخوان پس‌سری تشكیل شده است؛ در این میان نقطه‌ای خالی باقیمانده كه به هم نمی‌چسبد و پوستی نرم دارد كه این محل برای این در نوزاد ایجاد شده تا فرصت رشد حجمی و فیزیكی مغز را در 2 سال اول زندگی برای طفل فراهم كند.

این متخصص اطفال گفت: اگر ملاج فوق قدامی و خلفی به هم می‌چسبیدند، به مغز اكسیژن نمی‌رسید و همین امر مانع از رشد دور سر می‌شد؛ در قسمت ملاج خلفی چهار تا شش ماهگی و قدامی تا 18 ماه باز بوده و اندازه وسیعی دارد كه در 19 ماهگی بسته می‌شود.

كلانتر به قسمتی از سر نوزاد كه حالت نرم و فرو رفتگی دارد، اشاره كرد و ادامه داد: باید در دوران نوزادی به این قسمت از سر نوزاد فشاری وارد نشود چرا كه این محل با مغز سر و كار دارد؛ در صورتی كه به این قسمت از سر ضربه و خراشی وارد شود عملكرد مغز دچار مشكل و موجب مننژیت در نوزاد می‌شود.

وی اضافه كرد: در قسمت نرم و فرورفتگی سر نوزاد، پوسته‌هایی وجود دارد كه بسیاری از مادران سعی دارند این پوسته‌ها را از بین ببرند؛ این پوسته‌ها تا زمان سفت شدن جمجمه نوزاد باقی می‌ماند؛ مادران با استفاده از لوسیون‌ها و روغن‌های بچه می‌توانند این قسمت را چرب كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha