كارگران پلاسكو شب عید به دنبال بیمه بیكاری هستند/كسبه پاساژ كویتی‌ها همچنان بلاتكلیف

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: طبقه دوم اداره كار خیابان ٣٠ تیر ستاد رسیدگی به وضعیت بیمه بیكاری كارگران ساختمان پلاسكو است. ١٧ روز از حادثه پلاسكو گذشته است. حادثه‌ای كه تبعات آن دامنگیر اقشار مختلف شده است و هنوز هم عده بسیاری با این تبعات درگیرند. مرد میانسالی از اتاق بیرون می‌آید و برگه‌هایی كه در دست دارد داخل پوشه طلقی‌اش جا می‌دهد. می‌گوید اتوكار است و در یك تولیدی در طبقه هفتم پلاسكو كار می‌كرد، ٢٨ سال پیش برای نخستین بار در این ساختمان مشغول كار شده است. اما در تمام این سال‌ها بیمه نبوده. حالا اما با مصوبه هیات دولت مبنی بر تعلق گرفتن بیمه بیكاری به كسانی كه در طول مدت فعالیت خود در پلاسكو بیمه نبوده‌اند، امیدوار شده كه در ماه‌های پایانی سال مشمول بیمه بیكاری شود.

پروانه كسب كارفرمایش را منگنه كرده به متن دست‌نویسی كه اشتغال او را در یكی از تولیدی‌های پلاسكو تایید می‌كند. می‌گوید آمده پرونده تشكیل داده و گفته‌اند منتظر باشد تا خبر بدهند كه چطور و كجا مبلغ مربوط به بیمه بیكاری‌اش را دریافت كند. دنبال كار می‌گردد، اما: «این موقع سال كه كار پیدا نمیشه، همه به خاطر پاداش آخر سال هم كه شده با هر شرایطی هست كارشون رو حفظ می‌كنن، كار پیدا كردن تو صنف ما تو این موقع سال كار سختیه. باید صبر كنیم تا بعد از عید.» پوشه‌اش را مرتب می‌كند و از پله‌ها پایین می‌رود، انگار چیزی یادش آمده باشد بر می‌گردد و می‌گوید: «بنویسید ما راضی بودیم این پولی كه میخوان برای بیمه بیكاری به ما بدن خرج استحكام اون ساختمون می‌كردن، كه ما این موقع سال این وضعیت رو پیدا نكنیم. »‌

روز ششم بهمن بود كه هیات دولت به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت اجرایی رییس‌جمهور و به استناد اصل یكصد و سی و هشتم قانون اساسی در راستای حمایت از خسارت‌دیدگان از آتش‌سوزی ساختمان پلاسكو راهكارهایی را به تصویب رساند. در بند چهارم این مصوبه آمده است: «شاغلانی كه دارای بیمه نیستند (اعم از كارگر یا كارفرما) با شناسایی از طریق اتاق اصناف ایران، توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، همانند بیمه‌شده‌ها به مدت چهار ماه از دی ٩٥ تا فروردین ٩٦ از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به آن برخوردار شوند.» پیش از این مصوبه هم روز سوم بهمن وزارت تعاون اعلام كرد بیمه‌شدگان با مراجعه به اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعی جنوب غرب نسبت به ارایه درخواست بیمه بیكاری و تشكیل پرونده اقدام كنند. برای بیمه‌شدگان در بانك رفاه حسابی افتتاح خواهد شد و مبلغ بیمه بیكاری به این حساب واریز می‌شود. اما كسانی كه بیمه نبوده‌اند هنوز بلاتكلیف‌اند. فقط پرونده‌ای را تكمیل و فرم درخواست‌شان را پر كرده‌اند و گوش به زنگ اداره كار مانده‌اند.  یكی از مشاوران بیمه می‌گوید: «كسانی كه بیمه نیستند تعدادشان بیشتر است. كارگران تولیدی‌ها و كسانی كه در پلاسكو دكه داشته‌اند، یا چرخ داشته یا پیك بوده‌اند و به نوعی در آمدشان وابسته به این ساختمان بوده این مدت مراجعه كرده‌اند برای بحث بیمه بیكاری. هنوز هم كسی به نتیجه نرسیده، فقط اینجا فرم پر می‌كنند و می‌روند تا خبرشان كنند. اما بیمه شده‌ها تكلیف‌شان مشخص است.» 

كارشناس بیمه در یكی از اتاق‌های طبقه دوم كه ستاد رسیدگی به كارگران پلاسكو است نشسته، اسامی را لیست می‌كند و مدارك را از كارگران تحویل می‌گیرد. در مورد خبر برخی رسانه‌ها می‌گوید: «بعضی رسانه‌ها نوشته‌اند ما گفته‌ایم مصوبه هیات دولت به ما ابلاغ نشده، اما شما این پرونده‌ها را ببینید. این لیست اسامی امروز ما است.»‌ می‌گوید اجازه دادن آمار مراجعین را ندارد، یكی از فرم‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید: «این فرد هشت سال در پلاسكو كار می‌كرده، بالاخره یك كارفرمایی داشته، این كارفرما اشتغال او را تایید می‌كند، آدرس محل كار سابق او در پلاسكو و شماره و آدرس كارفرما هم در فرم هست و وضعیت بیمه این فرد قابل پیگیری است.» در آخرین آمار اعلام شده از سوی حاتم شاكرمی، مدیركل كار استان تهران، ١٣٧٠كارگر بیكار شده پلاسكو برای دریافت بیمه بیكاری ثبت نام كرده‌اند كه از این تعداد ۴۴۰ نفر فاقد بیمه هستند كه بر اساس مصوبه ۶ بهمن ماه هیات دولت، به مدت ۴ ماه مشمول بیمه بیكاری می‌شوند. شاكرمی مبلغ در نظر گرفته شده برای پرداخت بیمه بیكاری افراد فاقد بیمه را ۱۰میلیارد تومان اعلام كرد كه از محل مصوبه هیات دولت در نظر گرفته شده است.


كسبه پاساژ كویتی‌ها همچنان بلاتكلیف
رفت و آمد و كسب و كار در چهار راه استانبول ظاهرا به وضعیت عادی بازگشته، اما همسایه دیوار به دیوار پلاسكو هنوز در حصار آبی رنگ پلاستیكی قرار دارد. پاساژ كویتی‌ها هنوز وضعیت عادی پیدا نكرده است. حوالی چهارراه و در كوچه‌های اطراف و مغازه‌های نزدیك به استانبول می‌شود حلقه مردانی را دید كه نگاه‌شان نگران است و هنوز چهره‌های‌شان در هم رفته و پر سوال است. می‌گویند ١٧ روز است كه هر روز می‌آیند و می‌روند، اما همچنان بلاتكلیف‌اند. روز سوم بود كه تلویزیون تصاویری را در مورد تخلیه مغازه‌های كویتی‌ها نشان داد، اما تمام كسانی كه در اطراف چهار راه استانبول خودشان را كسبه كویتی‌ها معرفی می‌كنند، این موضوع را تكذیب می‌كنند: «اموال ما هنوز تو ساختمونه، اجازه ندادن بریم مغازه‌ها رو تخلیه كنیم.»

عده دیگری اما گویی چندان از وضعیت موجودشان ناراضی نیستند: «نظام مهندسی استحكام ساختمون رو تایید كرده، گفتن تا آخر این هفته می‌تونیم مغازه‌هامون رو باز كنیم.» و دیگری تاكید می‌كند: «تو كویتی‌ها حتی یك شیشه هم نشكسته، همه اجناس ما هم داخل مغازه است» جلوی در مسجد هدایت كه محل تشكیل جلسات كسبه كویتی‌هاست، چند نفر ایستاده‌اند، از ماجرای جمع شدن‌شان صبح شنبه جلوی ساختمان كه می‌گوییم، مرد با تردید شروع به صحبت می‌كند: «قرار بود ساعت ١٠ صبح اینجا تجمع كنیم تا بالاخره بعد از ١٧ روز تكلیف‌مون رو روشن كنن، اما تو كانال تلگرامی كه كسبه پلاسكو درست كردن، اعلام كردن هیچ كس نباید تجمع كنه.» اخبار كانال تلگرامی را نشان می‌دهد و ادامه می‌دهد: «اون قسمت‌های پاركینگ رو كه برای دسترسی به زیر زمین پلاسكو كانال زده بودند، بازسازی كردن، تصاویرش رو تو كانال برامون می‌فرستن، اما هنوز معلوم نیست شب عیدی تكلیف ما چی میشه، ٤٠٠ تا مغازه تو كویتی‌ها هست، حساب كنید تو هر پلاك حداقل ٨ نفر كار می‌كردن، الان نزدیك ١٦٠٠ نفر بیكار شدن، هیچ كس هم جواب درست به ما نمیده، ما یه جور بلاتكلیفیم، كارگرها و فروشنده‌ها یه جور دیگه.» انگار حادثه پلاسكو در ذهن عابران تمام شده است. حالا عابران چهار راه استانبول به یك سرك كشیدن ساده برای دیدن جای خالی ساختمان بلند و قدیمی تهران اكتفا می‌كنند. اما بسیاری هستند كه با این حادثه و تبعات ناشی از آن درگیرند و به نظر نمی‌رسد این داستان برای‌شان به این سادگی‌ها به پایان برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha