آنژیوپلاستی یک راه حل دائمی برای رفع مشکل گرفتگی عروق نیست. این روش اگرچه برای باز کردن عروق تنگ شده توسط پلاک ها کاربرد دارد، اما نمی تواند به طور مادام العمر تضمین کند که خون آزادانه در رگ ها جریان داشته باشد.

9 تغییر اساسی در شیوه زندگی بعد از عمل آنژیوپلاستی

سلامت نیوز:آنژیوپلاستی یک راه حل دائمی برای رفع مشکل گرفتگی عروق نیست. این روش اگرچه برای باز کردن عروق تنگ شده توسط پلاک ها کاربرد دارد، اما نمی تواند به طور مادام العمر تضمین کند که خون آزادانه در رگ ها جریان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،به عبارت دیگر، آنژیوپلاستی راه حل دائمی برای جلوگیری از تراکم چربی و پلاک در رگ ها نیست و برای این کار بیمار تحت عمل آنژیوپلاستی، باید تغییرات اساسی در شیوه زندگی خود اعمال کند. انجمن قلب آمریکا توصیه هایی را برای بیماران از این دست برای اصلاح شیوه زندگی و جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ ها ارائه داده است:

پیروی از یک رژیم غذایی هوشمند: برای کاهش خطرات بهداشتی، انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که میزان چربی دریافتی از کل کالری روزانه باید کمتر از 5 تا 6 درصد باشد. در این میان چربی های ترانس، سدیم، و قند اضافه شده به مواد غذایی باید به طور کامل حذف شوند.

قرار دادن ماهی در منوی غذایی: مسلما تمام چربی ها برای بدن فردی که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته، مضر نیستند. ترکیبات موجود در اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، گردو، بذر کتان و مکمل های امگا 3 یافت می شوند، می توانند از طریق افزایش چربی خوب خون یا اچ دی ال، سلامت قلب را تضمین کنند. انجمن قلب آمریکا توصیه کرده که مبتلایان به مشکلات قلبی باید حداقل هفته ای دو بار ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. البته در مورد مصرف مکمل های امگا 3 باید حتما با پزشک تان مشورت کنید.

فعالیت جسمی: فعالیت جسمی به کنترل فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و چاقی کمک می کند؛ یعنی تمام شرایطی که ممکن است وخیم کننده تصلب شرایین باشند. از پزشک تان بپرسید که چه مقدار ورزش برای تان ایمن است. اگر شما در حال انجام برنامه های نوتوانی و بازتوانی قلبی هستید، یک برنامه ورزشی متناسب با نیازهای تان باید دریافت کنید.

گرم کردن و سرد کردن بدن: ایمنی در هنگام ورزش برای شما اهمیت زیادی دارد به این معنی که 5 تا 10 دقیقه قبل یا بعد از ورزش باید از طریق فعالیت های با شدت کم بدن تان را گرم یا سرد کنید. سرعت ضربان قلب باید به تدریج کاهش یا افزایش یابد و فشار ناگهانی به قلب وارد نشود. خنک کردن بدن از طریق حرکات کششی ملایم و یا پیاده روی آرام نیز مقدور است.

کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید، باید بدانید که لاغر شدن سطح فشار خون، کلسترول و قند خون را بهبود می بخشد. تنها از دست دادن 5 تا 10 درصد از وزن بدن فواید سلامتی چشمگیری دارد. با پزشک یا متخصص تیم نوتوانی تان برای تنظیم اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت کاهش وزن موثر مشورت کنید.

اجتناب از سیگار: سیگار نه تنها منجر به آسیب به رگ های خونی می شود، بلکه فشار خون و سطح کلسترول را نیز از کنترل خارج می کند. با پزشک تان در مورد بهترین شیوه های ترک سیگار و یا پیوستن به گروه های پشتیبانی مشورت کنید. در مورد داروهایی که ممکن است در این زمینه کمک کننده باشند، از پزشک تان بپرسید.

کنترل احساسات: افسردگی و سایر مشکلات روانی می تواند در بیماران قلبی از جمله بیماران بعد از آنژیوپلاستی شایع باشد. افسردگی اگر درمان نشود، وخیم کننده مشکلات قلبی است. پس اگر احساس افسردگی می کنید یا از آنچه قبلا دوست داشتید، لذت نمی برید با پزشک تان حتما در تماس باشید.

کنترل استرس: مدیریت موثر استرس می تواند سلامت کلی و رفاه روانی را بهبود بخشد. یادگیری استراتژی های مختلف برای کنترل استرس مفید است؛ از جمله شیوه های تنفس عمیق، پیاده روی، یوگا، تمرکز روی موسیقی.

خواب خوب شبانه: نتایج بررسی ها نشان می دهد، بیماران آنژیوپلاستی که کم خوابی دارند پس از ۴ سال به انجام عمل دیگر نیاز پیدا می کنند. برای داشتن خواب بهتر توجه به ساعت خواب منظم، پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار و غذای سنگین هنگام شب، توصیه می شود.


منبع:healthguides

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha