دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 205344

کم خونی علائمی مانند خستگی، ریزش موها یا تپش قلب ایجاد می کند. بنابراین مهم است که قبل از ایجاد مشکلات بیشتر، این بیماری کنترل شود.

نوشیدنی فوق العاده موثر برای مقابله با کم خونی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، کم خونی یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در سراسر جهان به ویژه در میان زنان است. در بیشتر موارد، کمبود آهن منجر به کم خونی می شود. بنابراین، یک متخصص مراقبت های بهداشتی به شما توصیه می کند که مکمل های آهن مصرف کنید. با این حال، در بسیاری از شرایط، صرف افزایش مصرف آهن در رژیم غذایی از طریق نوشیدنی های غنی از آهن برای بازگرداندن سطح آهن بدن شما کافی است.

متأسفانه، برنامه های شلوغ و سبک زندگی پرمشغله ما را از مصرف مواد مغذی کافی از طریق وعده های غذایی خود باز می دارد. بنابراین، ما ترجیح می‌دهیم از میان وعده‌هایی استفاده کنیم که آماده مصرف هستند. با این حال، این غذاها ناسالم هستند و خطراتی برای سلامتی به همراه دارند. اما ما می‌توانیم با مصرف غذاهای غنی از آهن به شکل مایعات، به سرعت نیاز آهن بدن خود را برآورده کنیم. این مقاله به شما کمک می‌کند بهترین نوشیدنی‌های غنی از آهن را که می‌توانید برای رفع نیاز آهن خود مصرف کنید، بیابید.

نیاز روزانه توصیه شده به آهن برای افزایش هموگلوبین

افراد مبتلا به کم خونی باید 100 تا 200 میلی گرم آهن در روز مصرف کنند. این بیشتر از چیزی است که ممکن است از یک مولتی ویتامین یا غذای استاندارد روزانه دریافت کنید. بنابراین، پزشک معمولاً مکمل‌های آهن یا آهن عنصری را برای درمان کم‌خونی تجویز می‌کند. با این حال، همچنان می توانید سطح آهن خود را از طریق مصرف غذا و نوشیدنی افزایش دهید.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد که هر کدام گزینه های درمانی خاص خود را دارند. اگرچه غذاها به شما کمک می کنند نیاز آهن خود را برآورده کنید، اما برای دریافت درمان مناسب باید با پزشک خود مشورت کنید. بهتر است برای کسانی که کم خونی مرزی دارند یا کسانی که کم خون نیستند، غذاها و نوشیدنی های غنی از آهن مصرف کنند. این یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از احتمال کم خونی یا کمبود آهن است.

نوشیدنی غنی از آهن برای افزایش هموگلوبین شما

آب آلو

آلو خشک منبع غنی آهن گیاهی است. داده ها نشان می دهد که 240 میلی لیتر (یک فنجان) آب آلو 1.18 میلی گرم آهن، 17 درصد از نیاز روزانه را تامین می کند. آب آلو علاوه بر محتوای غنی از آهن،انرژی روزانه شما را فراهم می کند.

علاوه بر این، مصرف آلو برای افراد مبتلا به دیابت مفید است زیرا منجر به افزایش قند خون نمی شود. همچنین به جلوگیری از مشکلات مربوط به معده مانند یبوست کمک می کند.

اگرچه مصرف آب آلو به تامین نیاز روزانه آهن کمک می کند، اما باید توجه داشته باشید که آهن گیاهی به اندازه آهن حیوانی یا آهن مکمل ها در دسترس نیست. بنابراین، بهتر است به طور منظم یک رژیم غذایی متعادل با ترکیبی از منابع آهن گیاهی و حیوانی برای سطوح آهن سالم مصرف کنید.

اسموتی آب چغندر

چغندر سرشار از مواد مغذی ضروری مانند فولات، منگنز، پتاسیم، آهن، بتائین و ویتامین C است. آب آن به دفع سموم از کبد کمک می کند. علاوه بر این، مصرف اکسیژن گلبول های قرمز ما را بهبود می بخشد.

چغندر حاوی مواد معدنی است که سلول های خونی را ترمیم می کند. در نتیجه باعث افزایش اکسیژن رسانی در بدن می شود. صد گرم چغندر حاوی 0.8 میلی گرم آهن است. می توانید برای افزایش طعم و محتوای مواد مغذی، هویج یا پرتقال را به آب چغندر خود اضافه کنید.

اسموتی اسفناج، بادام هندی، نارگیل و تمشک

اسموتی ها راهی سریع و آسان برای دریافت آهن از منابع مختلف هستند. اسموتی اسفناج، بادام هندی، تمشک و نارگیل راهی خوشمزه برای دریافت آهن بیشتر در رژیم غذایی شماست. آهن غیر هِم که به آن آهن گیاهی نیز می گویند در این غذاها به وفور یافت می شود.

دو قاشق غذاخوری (32 گرم) کره بادام هندی 11 درصد از آهن مورد نیاز روزانه را تامین می کند. این یک افزودنی عالی برای اسموتی به دلیل بافت کرمی آن است. اسموتی همچنین حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی است. به عنوان مثال، هر فنجان (140 گرم) تمشک منجمد 6 درصد آهن مورد نیاز روزانه را تامین می کند. علاوه بر این، اسفناج یکی از بهترین منابع آهن است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

آب کدو

کدو تنبل منبعی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که به بهبود سلامت کلی شما کمک می کند. بعلاوه، دانه کدو تنبل یکی از منابع مهم آهن است. اگرچه می توانید تخمه کدو تنبل را به عنوان میان وعده میل کنید، اما یک راه خوشمزه برای مصرف آن افزودن آن به اسموتی است. علاوه بر این، می توانید با داشتن آب کدو تنبل از تمام فواید آن بهره مند شوید. با استفاده از مراحل زیر می توانید آب کدو حلوایی درست کنید:

  • کدو تنبل خرد شده را در مخلوط کن بریزید.
  • پالپ را پوره کنید و بلافاصله بنوشید.

اسموتی توت

توت سرشار از ویتامین C و آهن است، زیرا یک فنجان عصاره توت حاوی 2.59 میلی گرم آهن و 51 میلی گرم ویتامین C است. در عین حال، ویتامین C موجود در توت به جذب آهن از منابع غذایی دیگر کمک می کند.

متأسفانه، توت همیشه در دسترس ترین میوه در سوپرمارکت ها نیست. با این حال، اگر آنها را پیدا کردید، از آنها برای تهیه این اسموتی استفاده کنید تا دوز کافی از آهن و ویتامین C دریافت کنید. می توانید اسموتی توت را با انجام این مراحل ساده درست کنید:

  • توت، موز، شیر، جو دوسر، دانه چیا و ماست یونانی را با هم ترکیب کنید.
  • آنها را با یک اسموتی صبحگاهی خوشمزه مخلوط کنید.

اسموتی شما را سیر نگه می دارد و در عین حال آهن کافی و مورد نیاز شما را نیز تامین می کند.

اسموتی بذر کتان و کنجد

مردم برای قرن ها از دانه کتان استفاده می کنند تا از مزایای سلامتی متعدد آن بهره ببرند. به عنوان مثال، دانه های کتان سرشار از آهن هستند و به تولید هموگلوبین کمک می کنند. علاوه بر این، دانه های کتان در صورت مصرف منظم به تقویت استخوان های ما کمک می کند.

دانه های کنجد دارای طعم آجیلی خوشمزه و سرشار از آهن هستند. طبق USDA، دانه ها 1.31 میلی گرم آهن در هر قاشق غذاخوری و چندین ماده معدنی دیگر مانند مس دارند. آنها همچنین سرشار از فسفر، ویتامین E و روی هستند. برای تهیه اسموتی دانه کتان و کنجد این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • مقداری شیر و عسل را به مخلوط کن اضافه کنید
  • مقداری دانه کتان و کنجد را داخل مخلوط بریزید
  • هم بزنید تا صاف و غلیظ شود
  • آن را تازه و خنک بنوشید

گیاهان دارویی برای مقابله با کم خونی

به گزارش سلامت نیوز به قل از هربازست،استفاده از گیاهان دارویی برای درمان کم خونی می تواند به عنوان یک انتخاب مکمل عالی عمل کند. گیاهان زیر می توانند برای بهبود کم خونی معجزه کنند:

1. گزنه

گزنه یک گیاه جنگلی است که قابل مصرف بوده و در ترکیب سوپ و آش و همچنین به صورت دمنوش و غیره قابل استفاده است. البته استفاده درمانی و دارویی از این گیاه معمولاً به صورت دمنوش یا مکمل آن است. شما می توانید به دامان طبیعت زده و از مناطقی که آلودگی کمتری دارد این گیاه را بچینید. البته بهتر است قبل از لمس این گیاه حتماً دستکش بپوشید در غیر این صورت پوستتان دچار خارش زیادی می شود. خوشبختانه زمانی که این گیاه خشک یا پخته می شود خواص تحریک کنندگی آن برطرف می شود. گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که مشخص ترین آن‌ها آهن است. این گیاه خواص گوارشی و دیورتیک (ادرارآور) دارد و برای کبد مفید است. بنابراین به طور کلی می تواند بدن را پاکسازی کند. می توان از این گیاه برای برطرف کردن کمبودهای غذایی و همچنین پاکسازی و سم زدایی عمقی بدن استفاده کرد.

گزنه سرشار از آهن است. با این حال، چیزی که ارزش آن را بیشتر می کند وجود ویتامین های A (رتینول)، گروه B، C (اسید اسکوربیک) و K است که همگی جذب آهن را در بدن بهبود می بخشند. مصرف گزنه برای بهبود کم خونی نه تنها مفید است، بلکه مصرف آن بسیار آسان است. می توان آن را به عنوان چای و دمنوش و یا مکمل مصرف کرد یا مانند اسفناج که غنی از آهن است برای تهیه سس پستو و سالاد استفاده کرد.

2. آووکادو

آووکادو به دلیل بافت نرم و خامه‌ای، بسیار خوش طعم است و احتمالاً یکی از معتبرترین میوه‌هایی است که از قاره آمریکا آمده است. آنها حاوی مقادیر زیادی آهن هستند که آنها را به یک مکمل غذایی ایده آل تبدیل می کند. اگرچه کمبود فولات در رژیم غذایی ( ویتامین B9 ) به دلیل غنی سازی گسترده آرد با اسید فولیک در کشورهای غربی نادر است، اما اگر احتمالاً هنوز نیاز به تقویت و استفاده از آنها وجود دارد، آووکادو می تواند بهترین گزینه باشد.

3. جعفری

جعفری ، گیاه سبز محبوب بومی منطقه مدیترانه، برای غلبه بر کم خونی عالی است. این به این دلیل است که حاوی غلظت قابل توجهی از آهن است. به افرادی که در مصرف مکمل های آهن مشکل دارند، اغلب توصیه می شود که آب جعفری یا دمنوش جعفری بنوشند. پراسلی بسیار بیشتر از یک چاشنی، یک گیاه دارویی قوی برای کسانی است که با کم خونی مبارزه می کنند. سایر منابع عالی آهن عبارتند از: تاج خروس ، جوانه سویا و کینوا .

4. قاصدک

دو دلیل بالقوه برای کم خونی فقر آهن وجود دارد: یا به اندازه کافی غذاهای غنی از آهن نمی خورید یا بدن شما آن را به درستی جذب نمی کند. در هر صورت، قاصدک می تواند برای شما مفید باشد. برگ های آن نه تنها حاوی سطوح بالایی از آهن است، بلکه توانایی بدن را برای جذب این ماده معدنی مهم را افزایش می دهند. این گیاه را می توان برای تقویت فواید آن با گیاهان دیگر استفاده کرد، مانند چای قاصدک و گزنه ضد کم خونی.

5. لیمو

اگر آهن به خوبی جذب بدن نشود، افزودن آهن به رژیم غذایی بی فایده خواهد بود. مرکبات همگی سرشار از ویتامین C (اسید اسکوربیک) هستند که به تسهیل جذب آهن معروف می باشند . لیمو ، اگرچه کمی اسیدی است، اما نشان داده شده است که جذب آهن را بهبود می بخشد. سایر منابع عالی ویتامین C عبارتند از: فلفل دلمه ای ، کامو کامو و پرتقال


6.گزنه و لیموترش

لیموترش یک ماده غذایی فوق العاده است که باعث پاکسازی و سم زدایی بدن شده و جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن را افزایش می دهد. لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید.
اگر خواص فوق العاده این دو ماده غذایی در کنار هم قرار گیرد، یک درمان طبیعی برای مقابله با کم خونی به دست می آید.



مواد لازم:

  • گزنه سبز خشک شده 5 قاشق معادل 5 گرم

  • آب لیموترش 1 عدد

  • آب 1 لیتر


روش تهیه و استفاده

لیموترش منبع ویتامین C است. این ویتامین باعث بهبود جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود. توصیه می کنیم از لیموترش های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. چون در این صورت می توانید از پوست آن نیز در تهیه دمنوش، دسرها، سس ها و سالادها استفاده کنید

  • برای تهیه این دمنوش ضد کم خونی لازم است که یک لیتر آب را بجوشانید. به محض اینکه آب جوش آمد زیر شعله را خاموش کنید و گزنه را به آن اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه دم بکشد.
  • سپس دمنوش تان را صاف کرده و آب یک عدد لیموترش را گرفته و به آن اضافه کنید. می توانید این دمنوش را با اندکی استویا یا عسل شیرین کنید.


توصیه می شود که این نوشیدنی را در طول روز و خارج از وعده های غذایی میل کنید. به عنوان مثال می توانید یک تا دو استکان به صورت ناشتا، یک استکان وسط روز و یک استکان دیگر عصر مصرف کنید. این نوشیدنی را به مدت 15 روز مصرف کنید تا میزان آهن بدنتان بالا برود. این کار باعث پیشگیری و همچنین درمان کم خونی می شود. بعد از دو هفت مصرف، میزان مصرف را کاهش داده و به روزانه یک استکان بسنده کنید.

توصیه می شود خانم‌ها به محض شروع قاعدگی از این دمنوش استفاده کنند تا کمبود آهن جبران شود. برای افزایش تأثیرگذاری این درمان توصیه می شود که به غذاهایتان نیز لیموترش بزنید. چون این کار باعث افزایش جذب آهن موجود در مواد غذایی مصرفی می شود.

جعفری خام نیز یک ماده غذایی فوق العاده برای جذب ویتامین C و آهن همزمان است. می توانید در کنار این درمان از جعفری نیز استفاده کنید. همچنین باید بگوییم که دمنوش گزنه ممکن است باعث ایجاد مشکل دفع و همچنین سردرد و ضایعات پوستی موقت شود. اما این مشکلات خیلی زود برطرف می شوند و علامت این هستند که درمان گیاهی شما در حال تأثیرگذاری است.

برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی حتماً به برنامه غذایی تان مواد غذایی حاوی آهن اضافه کنید. اگر پزشکتان صلاح می داند مکمل مصرف کنید.


کم خونی باید کنترل شود

اگر بیش از حد معمول احساس خستگی می کنید و احتمال می دهید کم خونی داشته باشید حتماً آزمایش خون داده و مشکلتان را با پزشک متخصص در میان بگذارید. کم خونی می توانید ناشی از کمبودهای غذایی باشد و یا اینکه در نتیجه بیماری های دیگر بروز کند که در هر دو صورت باید تحت بررسی قرار بگیرد. برای تشخیص و بررسی این مشکل نیز حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن ریشه یابی شود.


حواستان به مکمل های آهن باشد

اگر تصمیم به مصرف مکمل آهن گرفته اید باید بدانید که مصرف نادرست آن باعث بروز واکنش های نامناسب در بدن می شود. در واقع مصرف این مکمل ها باعث بروز ناراحتی های عمومی در بدن و همچنین مشکلات گوارشی شود. برای پیشگیری از کم خونی و برای درمان آن توصیه می شود که مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند سبزیجات سبز، حبوبات، چغندر، جعفری و یونجه را نیز افزایش دهید. اگر مکمل مصرف می کنید حتماً آن را با ویتامین C مصرف کنید تا بهتر جذب بدن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    0 0
    عالی بود