یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 205349

در سالهای اخیر گرمایش جهانی به یکی از پربحث‌ترین مسائل دنیا تبدیل شده، اما آنچه این موضوع را در معرض توجه قرار داده نظریه‌هایی است که در باب علت گرمایش مطرح شده است. لابد تاکنون در مورد تاثیر دی اکسید کربن در افزایش گرمایش جهانی شنیده و خوانده‌ایم اما آنچه حائز اهمیت است، آنست که بدانیم نظریه‌های دیگری نیز در مورد علت گرمایش جهانی وجود دارد.

اختلاف‌نظرها در مورد علت گرمایش جهانی

سلامت نیوز:در سالهای اخیر گرمایش جهانی به یکی از پربحث‌ترین مسائل دنیا تبدیل شده، اما آنچه این موضوع را در معرض توجه قرار داده نظریه‌هایی است که در باب علت گرمایش مطرح شده است. لابد تاکنون در مورد تاثیر دی اکسید کربن در افزایش گرمایش جهانی شنیده و خوانده‌ایم اما آنچه حائز اهمیت است، آنست که بدانیم نظریه‌های دیگری نیز در مورد علت گرمایش جهانی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،نصیرالله دوستی مطلق استاد دانشگاه آزاد و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، با اشاره به اینکه در بحث علت گرمایش جهانی اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد، گفت: نظریه تاثیر افزایش دی اکسید کربن در افزایش گرمایش جهانی موضوعی است که برای اولین بار در سال 1896 توسط دانشمندی به نام آرهنیوس مطرح شد البته در این مقطع بحث بر سر این بود که عصر یخبندان تحت چه شرایطی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در این مقطع، نظریات مختلفی اعم از فاصله زمین از مدار، دور شدن خورشید از زمین، جابجایی قطب‌های مغناطیسی زمین، به هم خوردن ترکیبات گازی جو، کاهش دی اکسید کربن به عنوان علل رویداد عصر یخبندان مطرح شد، اظهار کرد: همه این نظریه‌ها وجود داشت تا اینکه آرهنیوس روی این نظریه بیشتر تمرکز کرد و دانشمند دیگری به نام لانگلی با ساخت یک بلومتر امواجی را که از سمت ماه به زمین می‌رسید اندازه گیری کرد و از طریق داده‌های دریافتی و فرمول‌ها به این نتیجه رسید که با کاهش غلظت دی اکسید کربن، کاهش دما رخ داده و عصر یخبندان ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشمند دیگری به نام انگسترون به شدت با این نظریه مخالفت و تاکید کرد که دیتاهایی که لانگلی به دست آورده اشکال داشته‌ و دیتاهای حقیقی نبوده‌اند، گفت: چالش و اختلاف نظر بر سر علت وقوع عصر یخبندان ادامه داشت که نظریه لکه‌های خورشیدی و تاثیر آن در گرمایش زمین قوت پیدا کرد و هنوز هم طرفدارانی دارد.

دوستی مطلق با بیان اینکه در سال 1963 بحث گرمایش جهانی مطرح شد، اظهار کرد: در این مورد نظریه‌های متعددی ارائه شد همه نظریه‌های سابق نیز وجود داشت تا اینکه به تدریج نظریه دی اکسید کربن قوت گرفت و IPCC این نظریه را پذیرفت و پروتکل کیوتو را بر مبنای آن بنا نهاد اما آمریکا در ادامه به این پروتکل پایبند نماند.

وی با اشاره به مقاله‌ای که در سال 2007 در آمریکا در این مورد نوشته شد و مورد داوری و پذیرش رئیس وقت آکادمی علوم آمریکا قرار گرفت، گفت: بر اساس این مقاله، دادخواست عمومی صادر شد که 31 هزار و 470 دانشمند آن را تایید کردند که از این تعداد 9000 نفر مدرک دکتری داشتند، به دنبال این دادخواست سر و صدای بسیاری در آمریکا ایجاد شد و پس از آن فرانسه توانست با رایزنی‌ها توافق‌نامه پاریس را مطرح کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه دیتاهای بسیاری مبنی بر رد نظریه افزایش دی اکسید کربن به عنوان عامل گرمایش جهانی وجود دارد، افزود: هنوز دعواهای علمی بر سر گرمایش جهانی تمام نشده است؛ شواهد و قرائن قوی وجود دارد که دی اکسید کربن عامل افزایش گرمای زمین نیست، وجود لکه‌های خورشیدی و بخار آب ایده‌های رقیب نظریه دی اکسید کربن هستند.

به گفته دوستی مطلق، 95 درصد اثر گلخانه‌ای را بخار آب ایجاد می‌کند، 5 درصد نیز سهم بقیه گازها است. از این 5 درصد 4 درصد را دی اکسید کربن و یک درصد را بقیه گازها تشکیل می‌دهند. از 4 درصد دی اکسید کربن 95 تا 97 درصد آن توسط طبیعت و 3 تا 5 درصد آن بر اثر فعالیت‌های انسانی تولید می‌شوند، بنابراین دو هزارم درصد کل اثر گلخانه‌ای توسط انسان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در برهه‌ای از تاریخ دی اکسید کربن افزایش پیدا کرده اما افزایش دما اتفاق نیفتاده است، گفت: این موضوع به حدود سال 1960 تا 1967 بر می‌گردد که نه تنها دما افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش دما نیز وجود داشته است. اخیرا مقاله‌ای در نیچر چاپ شده که تایید می کند حتی اگر دی اکسید کربن تولیدی متوقف شود باز هم گرمایش جهانی وجود دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha