رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری البرز با اشاره به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت: لازم است برای مراقبت و نگهداری از این جمعیت پرستاران ویژه در کشور و البرز تربیت شود.

ضرورت آموزش پرستار برای مراقبت ازجمعیت سالمند کشور

سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری البرز با اشاره به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می رود، گفت: لازم است برای مراقبت و نگهداری از این جمعیت پرستاران ویژه در کشور و البرز تربیت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، دکتر علی جمال محمدی اظهار داشت: جامعه سالمندی نیاز به مراقبت های ویژه دارد که از مهمترین حلقه اتصال بین این جمعیت و مراکز درمانی خدمات کادر پرستاری است.

 وی ادامه داد: ما اکنون با محدودیت منابع برای آموزش کادر پرستاری و تامین نیازهای جامعه سالمند کشور و البرز مواجه هستیم ، هر چند که در 2 سال گذشته با حمایت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاهد ارتقا و جهش امکانات و تجهیزات پزشکی در البرز بوده ایم.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری البرز خاطر نشان کرد: با این حال میزان مراجعه به مراکز درمانی در بخش های مختلف از جمله بخش سالمندی بالا است که باید برای این وضعیت چاره جویی کرد.

 وی یادآور شد: اقتصاد سلامت ما را ملزم می کند میزان مراجعه به مراکز بیمارستانی و درمانی کاهش یابد و خدمات به سمت مراقبت های پرستاری در منازل سوق داده شود. در این صورت باید به آموزش کادرپرستار برای مراقبت در منزل اهتمام ورزیم چرا که این نیروی انسانی متخصص پل اتصال بین مراکز درمانی و منازل خواهد بود. وی بیان داشت:کار پرستار فقط در بیمارستان نیست،بلکه قبل از بیمارستان، زمان بستری در مراکز درمانی و پس از آن نیز خدمات کادر پرستاری استمرار دارد و بر این اساس باید برای توسعه آموزش ها در این بخش فعالیت بیشتری صورت گیرد.

محمدی تصریح کرد: منظور از کادر پرستاری فقط پرستارنیست، بلکه مجموعه ای از نیروهای انسانی که در عرصه مراقبت، اتاق عمل و غیره باید آموزش داد. بر این اساس مجموعه کادر پرستاری باید به صورت حرفه ای و تخصصی به انجام وظایف خود در خارج از بیمارستان و محیط مراکز درمانی به نحو احسن انجام وظیفه کند تا شاهد ارتقای شاخص های سلامت در جامعه باشیم. وی تاکید کرد: تامین نیروی انسانی در این بخش از میزان هزینه های بهداشتی و درمانی در مراکز بیمارستانی و کشور خواهد کاست. جمعیتی که به سمت سالمندی پیش می رود دیگر عوارض درمانی آن از حالت حاد به سمت مزمن میل می کند که در این صورت به مراقبت های ویژه نیاز است و باید مطابق با این وضعیت برنامه ریزی کرد.وی خاطرنشان کرد: برای کوتاه کردن دوران نقاهت باید شیوه درمان را تغییردهیم تا آسیب مالی و روحی به خانواده ها وارد نشود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری البرز گفت: هرچند مراقبت درمنزل با آثار مثبتی همراه است اما ممکن است پیامد های منفی هم داشته باشند،زیرا به احتمال افراد سودجواز این وضعیت سوء استفاده کنند که در این صورت هم باید ساز و کارمناسب پیش بینی کرد. ممکن است برخی افراد با سوء استفاده ازناگاهی مردم افراد فاقد صلاحیت و غیر متخصص را به امر مراقبت از سالمندان و بیماران در منازل بگمارند که این وضعیت باید با جدیت مدیریت شود.

 وی بیان داشت: این گونه افراد نه تنها به سلامت اجتماعی کمکی نخواهند کرد بلکه تهدیدی برای سلامت مردم محسوب می شوند.

محمدی خواستار آگاهی بخشی به مردم از طریق رسانه های جمعی شد و گفت: این آگاهی بخشی باید توسط بخش بهداشت و درمان و جامعه رسانه های به خوبی انجام شود تا شاهد سوء استفاده برخی افراد در بخش مراقبت های سلامت نباشیم.

 وی افزود: بر این اساس باید کسانی در بخش مراقبت های ویژه در منازل به بیماران خدمات ارائه دهند که دارای مجوز رسمی از دانشگاه علوم پزشکی استان البرز باشند. محمدی اظهار داشت: امروز جامعه پرستاری کشور با گذراندن آموزش های تخصصی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به سطح خوبی از مهارت ها در این بخش دست یافته و حتی از کادرسطوح عالی پرستاری برای بخش آموزش بهره گرفته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha