بیش‌ترین میزان سرطان‌ها در بین مردان، سرطان‌های دستگاه گوارش، معده، روده بزرگ و مری و در زنان، سرطان سینه است که لازم است علائم بروز سرطان جدی گرفته شود.

آلودگی هوا و دی اکسید کربن از عوامل مهم ابتلا به سرطان/ علائم بروز سرطان

سلامت نیوز:بیش‌ترین میزان سرطان‌ها در بین مردان، سرطان‌های دستگاه گوارش، معده، روده بزرگ و مری و در زنان، سرطان سینه است که لازم است علائم بروز سرطان جدی گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس؛ سرطان یکی از بیماری‌های شایع به شمار می‌رود که می‌تواند منجر به مرگ افراد شود و در صورتی که در این امر تدبیری اندیشیده نشود، کشورهای با درآمد کم یا متوسط قطعاً تلفات بیشتری در این زمینه خواهند داد چرا که هزینه‌های درمان و نگهداری از سرطانیان بسیار سرسام‌آور است.

به گفته علی مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، میزان سرطان بر مبنای شاخص‌های مختلفی ارزیابی می‌شود اما مهم‌ترین شاخص استاندارد برای این منظور شاخص ASR است که مطابق این شاخص در ایران به ازای هر 100 هزار نفر، میزان ابتلا به بیماری سرطان در خانم‌ها 128 مورد و در آقایان 134 مورد بوده و این رقم کمتر از متوسط جهانی است که در مورد آقایان 205 و در مورد خانم‌ها 165 مورد است.

همچنین آمار ابتلا به سرطان در جهان رو به افزایش است؛ در سال 2012 میلادی تعداد موارد جدید سرطان در جهان 14 میلیون نفر بود که این رقم در 18 سال آینده به 2 برابر می‌رسد، بنابراین در ایران نیز متناسب با جهان، این رقم رو به افزایش خواهد بود.

سرطان به عنوان بیماری سخت و مرگبار شناخته می‌شود اما باید اذعان کرد 50 درصد از سرطان‌ها در بزرگسالان و 70 درصد در کودکان درمان پذیر هستند که ارتباط زیادی با شیوه زندگی دارد.

شیوه‌های بد زندگی و عوامل محیطی نقش مهمی در افزایش میزان ابتلا به سرطان ایفا می‌کنند؛ تغذیه نامناسب، کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش وزن در کنار آلودگی هوا نقش بسیار تعیین کننده‌ای در افزایش ابتلا به بیماری سرطان ایفا می‌کند که با اصلاح بسیاری از عادت‌های غلط در زندگی می‌توان تا حدود زیادی از ابتلا به بیماری سرطان جلوگیری کرد.

11 درصد ایرانیان سیگار می‌کشند

ترک دخانیات یکی از موارد مهم در اصلاح شیوه‌های زندگی است و حدود 11 درصد از ایرانی‌ها سیگار می‌کشند که از این میزان 3 درصد مربوط به خانم‌ها و 20 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند و این عدد در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است.

50 درصد آقایان و بیشتر از 50 درصد از خانم‌های ایرانی افزایش وزن دارند که این شاخص با افزایش بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان ارتباط مستقیم دارد.

فقط 10 درصد خانواده‌های ایرانی میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف می‌کنند

 رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، یکی دیگر از شاخص‌های زندگی ناسالم را عدم استفاده از میوه و سبزیجات در خانواده‌های ایرانی به مقدار لازم می‌داند و می‌گوید: میزان مصرف میوه و سبزیجات باید در طول روز 5 وعده یا 400 گرم باشد که متاسفانه فقط 10 درصد از خانواده‌ها این میزان مصرف را دارند.

وی ادامه داد: مطابق بررسی‌های انجام شده 35 درصد از ایرانی ها حداقل فعالیت بدنی مناسب را نداشته و مابقی افراد نیز فعالیت مطلوب ورزشی و بدنی را در طول هفته انجام نمی‌دهند.

افزایش آلودگی هوا و دی اکسید کربن از عوامل مهم ابتلا به سرطان

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در ادامه به عوامل محیطی در زمینه ابتلا به سرطان اشاره و خاطر نشان کرد: در کنار شیوه‌های زندگی ناسالم عوامل محیطی نیز نقش موثری در بروز سرطان دارند که یکی از این عوامل میزان بالای گاز دی اکسید کربن در شهرهاست به طوری‌که میزان سرانه تولید گاز دی اکسید کربن در شهرهای بزرگ هم اکنون بیش از 7 تن به ازای هر نفر جمعیت در یکسال است که این رقم از متوسط جهانی آن که 4.6 تن به ازای هر نفر جمعیت است، بیشتر است.

در زمینه ذرات کمتر از 10 میکرون نیز در حالی‌که میزان متوسط جهانی در شهرهای بزرگ 60 میکروگرم در متر مکعب است، این رقم در شهر‌های بزرگ ما به حدود 115 میکروگرم می‌رسد.

مطلق، ضمن اشاره به استرس در ابتلا به سرطان ادامه می‌دهد: بررسی نقش عوامل محیطی در ایجاد سرطان‌ها کار بسیار سختی است ولی برخی از مطالعات نشان داده که استرس بالا با تأثیر بر سیستم‌های ایمنی بدن زمینه ایجاد برخی از سرطان ها را افزایش می‌دهد.

مطلق در مورد راهکارهای وزارت بهداشت در زمینه ابتلا به سرطان می‌گوید: برای رفع عوامل محیطی مانند آلودگی هوا باید سیاستمدارن حوزه سلامت و دولت اقدامات موثری انجام دهند اما در مورد رفع شیوه‌های غلط زندگی نقش مردم بسیار پررنگ است.

در حالیکه 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند به نظر می‌رسد پیشگیری بیشتر به شیوه‌های زندگی مرتبط است؛ عدم استفاده از دخانیات، داشتن فعالیتهای منظم بدنی یعنی حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت متوسط بدنی داشته باشیم، مصرف میوه و سبزیجات (400 گرم در روز) و عدم استفاده از فست فود‌ها و غذاهای کنسروی نقش موثری در پیشگیری در ابتلا به بیماری سرطان ایفا می‌کند.

بر اساس یافته‌های وزارت بهداشت بیشترین میزان سرطان‌ها در بین مردان، سرطان‌های دستگاه گوارش، معده، روده بزرگ و مری و در زنان سرطان پستان است که لازم است علامت‌های بروز سرطان از جمله ترشحات خونی از هر نقطه از بدن مانند خلط خونی ، ادرار خونی، خونریزی از مدفوع، وجود توده در نقاط مختلف بدن، کاهش 10 درصدی از وزن بدن در مدت 6 ماه و تعریق شبانه جدی گرفته شده و در صورت مشاهده برای بررسی به پزشک متخصص مراجعه شود.

به گفته رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت این علامت‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود اما وجود هر کدام از آن به این معنی نیست که فرد حتما به سرطان مبتلا شده باشد.

در پایان باید اذعان کرد بر اساس گفته‌های سازمان بهداشت جهانی سرطان فقط یک مشکل بهداشتی نیست و پیامدهای گسترده اجتماعی، اقتصادی و انسانی دارد، همچنین سرطان یک بیماری فراگیر جهانی است که تمام سنین را مبتلا می‌کند و بار این بیماری در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر است؛ بسیاری از سرطان‌ها که زمانی مرگ در آنها حتمی بود، امروزه قابل درمان هستند که با برنامه ریزی و اتخاذ راهبردهای صحیح، یک مورد از هر 3 سرطان قابل پیشگیری است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha