سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 20548

هر چه از مداخله‌های غیر طبیعی كه ضرورتی به انجام آنها نیست كم شود و این خدمات از حالت روتین خارج شود، به مرز زایمان فیزیولوژیك و طبیعی شدن روند زایمان در كشور نزدیك تر خواهیم شد.

زایمان در ایران از روند طبیعی خارج شده است
سلامت نیوز: رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی گفت: زایمان در كشور از روند فیزیولوژیك طبیعی خود خارج شده است، مداخلاتی كه حین زایمان انجام می‌شود، علاوه بر این كه نفعی برای بیمار ندارد، باعث شده میزان سزارین نیز افزایش پیدا كند.

به گزارش  فارس، زایمان پدیده‌ای است طبیعی و قدمتی به درازای تاریخ بشر دارد. پیشرفت پزشكی قرن بیستم ایمنی زایمان را افزایش داده است ولی همزمان با آن دخالت پزشكی در اكثر زایمان‌ها رواج پیدا كرده است.

مفهوم زایمان به عنوان پدیده فیزیولوژیك و روانی كه در بعضی موارد نیاز به مداخله پزشكی دارد از بین رفته است. در عصر تكنولوژی زنان تصور می‌كنند توانایی انجام زایمان طبیعی را ندارند و زایمان طبیعی به آنها صدمه وارد می‌كند.

زایمان، بدون تردید موضوع مهمی است به یك زن باردار نمی‌توان به طور دقیق گفت كه چه زمانی درد خودبه‌خودی زایمان شروع می‌شود و چه اندازه طول می‌كشد یا به درستی او چه چیزی را در طی این مرحله تجربه می‌كند.

چیزی كه زن باردار باید بداند این است كه زایمان (پدیده‌ای طبیعی) و نتیجه واقعی حاملگی است و او باید این رویداد را تجربه كند. طبی شدن زایمان اغلب بیان كننده این پیام است كه مدیریت طبی بر كاركرد فیزیولوژیك بدن ارجحیت دارد و انجام زایمان بدون مداخله پزشكی خطرناك است.

مریم كاشانیان، رئیس بیمارستان شهید اكبرآبادی درباره زایمان فیزیولوژیك می‌گوید: روند زایمان از روند فیزیولوژیك خود خارج شده است، مداخلاتی كه حین زایمان انجام می‌شود، علاوه بر اینكه نفعی برای بیمار ندارد، باعث شده میزان سزارین نیز افزایش پیدا كند.

وی می‌افزاید: این امر باعث كاهش رضایتمندی و گاهی وارد شدن صدمات جدی به بیمار می‌شود. هدف از ترویج زایمان فیزیولوژیك، جلوگیری از مداخلات و استفاده از روند طبیعی زایمان است.

كاشانیان می‌گوید: ثابت شده است كه زنان باردار در زایمان فیزیولوژیك درد كمتری داشته و رضایتمندی بیشتری دارند، میزان سزارین نیز در این افراد كمتر است.

وی از دیگر ویژگی‌های زایمان فیزیولوژیك به صدمه نخوردن عضلات كف لگن اشاره كرد و می‌افزاید: احتمال افتادگی و پارگی‌های بعد از زایمان نیز بسیار كمتر است. تطابق جنین با لگن راحت‌تر صورت می‌گیرد و جنین در مسیر كانال زایمانی قرار گرفته و می‌تواند از تمام فضاهای داخلی لگن به بهترین نحو می‌تواند، استفاده كند.

*ترویج زایمان فیزیولوژیك موجب كاهش سزارین می‌شود

مریم خوشیده، رئیس اداره مادران وزارت بهداشت نیز معتقد است: در زایمان فیزیولوژیك تا حد امكان از هر گونه دخالت غیر طبیعی در زایمان پرهیز می‌شود و از سوی دیگر با استفاده از روش‌های طبیعی سعی در كاهش درد مادر و نیز خوشایندسازی زایمان او می‌شود.

وی می‌گوید: هر چه از مداخله‌های غیر طبیعی كه ضرورتی به انجام آنها نیست كم شود و این خدمات از حالت روتین خارج شود، به مرز زایمان فیزیولوژیك و طبیعی شدن روند زایمان در كشور نزدیك تر خواهیم شد.

رئیس اداره مادران وزارت بهداشت در خصوص این مداخله‌ها از ناشتا نگاه داشتن مددجو، اجازه حركت ندادن یا وصل كردن سرم به او در برخی بیمارستان‌ها مثال آورد و اضافه می‌كند: در زایمان فیزیولوژیك، مادر می‌تواند حركت داشته باشد.

خوشیده معتقد است: از مزایای زایمان فیزیولوژیك می‌توان به امنیت زایمان برای جنین و مادر، رضایت بیشتر مادر از زایمان، كاهش تقاضا برای سزارین و ترویج زایمان طبیعی اشاره كرد و هدف كلی برای انجام زایمان فیزیولوژیك این است كه آمار سزارین در بین زنان كاهش پیدا كند.

وی می‌گوید: با روش‌های نوین و حمایتی كاهش درد زایمان، عمدتاً فراهم كردن پروسه زایمان با یك اتفاق خوشایند و لذت بخش استوار است كه یك روش غیر تهاجمی، ارزان و ساده و بدون عوارض جانبی است.

رئیس اداره مادران وزارت بهداشت می‌افزاید: برای مادران باردار 8 جلسه كلاس آموزش زایمان داریم و هر مادر باردار با هر تصمیمی در مورد زایمانش می‌تواند از فواید كلاس‌های آمادگی دوران بارداری و زایمان بهره‌مند شود.

خوشیده معتقد است: برای جلوگیری از ترس و اضطراب مادران روش‌های زایمان فیزیولوژیك، زایمان در آب و زایمان بدون درد پیشنهاد می‌شود كه روش‌هایی نوین است و با فرهنگسازی‌های درباره آن و افزایش مراكز ارائه این خدمات با هزینه های مناسب مادران باردار از انجام سزارین اجتناب می‌كنند و با انجام زایمان به روش‌های جدید یك زایمان ایمن و بدون خطر خواهند داشت.

وی می‌افزاید: تقریباً در هر یك از 45 دانشگاه علوم پزشكی كشور، یك مركز زایمان فیزیولوژیك راه‌اندازی شده است و حدود 70 درصد از این مراكز شروع به كار كرده‌اند اما 30 درصد از آنها هنوز كاری انجام نداده‌اند.

وی معتقد است: در زمان حاضر بیمارستان‌های اكبرآبادی، میلاد، پارس، مهدیه، لقمان، آرش در تهران و بیمارستان‌ معتضدی كرمانشاه، بیمارستان ام البنین مشهد، بیمارستان پیمانیه جهرم، بیمارستان شوشتری و فرهمند شیراز، بیمارستان شهید رجایی آران بیدگل زایمان فیزیولوژیك را انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha