مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت در تشریح عملکرد این حوزه به توسعه و ارتقاء جایگاه علمی ۸ دانشکده و ۱۷ گروه طب سنتی، ۸ گروه داروسازی سنتی و ۸ گروه تاریخ پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اشاره کرد.

اقدام برای ساخت 20 سلامتکده طب سنتی در کشور/تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت در تشریح عملکرد این حوزه به توسعه و ارتقاء جایگاه علمی ۸ دانشکده و ۱۷ گروه طب سنتی، ۸ گروه داروسازی سنتی و ۸ گروه تاریخ پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اشاره کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر محمود خدادوست به ایجاد شورای سیاستگذاری طب سنتی در وزارت بهداشت، تدوین و ابلاغ شاخص های ارزیابی دانشگاه‌ها در حوزه طب سنتی و تدوین و ابلاغ آیین نامه تأسیس داروخانه طبیعی و سنتی با همکاری سازمان غذا و دارو اشاره کرد.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، بازبینی و ابلاغ آیین نامه تاسیس سلامتکده طب سنتی ایرانی را از دیگر دستاوردهای این حوزه برشمرد و گفت: توسعه و ارتقاء جایگاه علمی ۸ دانشکده و ۱۷ گروه طب سنتی، ۸ گروه داروسازی سنتی و ۸ گروه تاریخ پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز از اهم این فعالیت ها است.

خدادوست همچنین حمایت از ۴۲ عنوان کتاب آموزشی و تخصصی در زمینه طب سنتی برای عموم و ویژه کودکان و نوجوانان و یک عنوان کتاب به زبان انگلیسی برای معرفی طب ایرانی، تدوین و ابلاغ اولویت‌های پژوهشی طب سنتی کشور در راستای نقشه پژوهش‌های طب سنتی کشور و احیاء میراث مکتوب طب ایرانی بالغ بر ۲۰۰۰ عنوان کتاب و رساله و بازنویسی و تصحیح حدود ۲۰۰ مورد از آنها را نیز از دستاوردهای این حوزه برشمرد.

وی افزود: انجام امور زیربنایی ساخت ۲۰ سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی- اسلامی در ۲۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و چاپ در کتاب ارزش نسبی خدمات از اهم عملکردهای این حوزه است.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: آغاز برنامه‌ ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در حوزه‌ تحت نظارت ۹ دانشگاه علوم پزشکی به عنوان‌ پایلوت، تدوین دارونامه گیاهی و سنتی ویژه بهورزان و بسترسازی افزودن داروهای گیاهی به فهرست دارویی مراکز بهداشتی- درمانی کشور به انضمام بسته آموزشی برای آموزش پزشکان عمومی و خانواده نیز بخشی از دستاوردهای این حوزه است.

خدادوست گفت: ایجاد ارتباط علمی و تجاری با مراکز طب سنتی چین، کره جنوبی، اسپانیا، اتریش، امارات و ترکیه، برگزاری برنامه‌های آموزش مداوم طب ایرانی برای جامعه پزشکی و عموم مردم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و ستاد مرکزی وزارت بهداشت و برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی تخصصی و عمومی و راه‌اندازی آزمایشگاه کنترل کیفی فرآورده‌های طبیعی و سنتی زیر نظر مجموعه حکمت‌سرای ایرانیان طوبی از دیگر اقدامات حوزه طب سنتی است.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به این که تدوین بسته آموزشی حفظ تندرستی و اصلاح سبک زندگی از دیدگاه طب ایرانی برای پزشکان خانواده، پزشکان عمومی کشور و اقشار مختلف جامعه از دیگر دستاوردهای حوزه طب سنتی است، گفت: تصویب و اجرای افزودن ۲ واحد درس آشنایی با اصول و مبانی طب سنتی ایران برای رشته‌های پزشکی و داروسازی از مهر ماه سال ۱۳۹۵ برای سایر رشته‌های گروه پزشکی در مدت ۵ سال آتی نیز ازدیگر اقدامات این حوزه است.

خدادوست افزود: تدوین پیش‌نویس طرح توسعه بیمارستانی خدمات طب سنتی و مکمل در برنامه ششم توسعه، تدوین استاندارد ویزیت و ۱۱ خدمت طب سنتی و خدمات طب سوزنی و تدوین کوریکولوم رشته دستیاری طب سنتی، رشته‌های ماساژ و مراقبت‌های بالینی و فراورده‌های طبیعی از عملکردهای دیگر این حوزه است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha