دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 205490

در حالی که دولت از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی به تاثیر ساختمان‌های بلند در آلودگی هوا تاکید دارند، اما شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا این ادعا را غیرعلمی دانسته و معتقد است: اگرچه ساختمان‌سازی‌های بلند، حواشی اطراف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و الگوی باد اعم از سرعت و شدت باد را تغییر می‌دهد، اما این تاثیرگذاری‌ها در محدوده اطراف ساختمان‌هاست و باید گفت بلندمرتبه‌سازی‌ها ربطی به موضوع آلودگی هوای تهران ندارد.

بلندمرتبه‌سازی را رها کنیم

سلامت نیوز:در حالی که دولت از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی به تاثیر ساختمان‌های بلند در آلودگی هوا تاکید دارند، اما شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا این ادعا را غیرعلمی دانسته و معتقد است: اگرچه ساختمان‌سازی‌های بلند، حواشی اطراف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و الگوی باد اعم از سرعت و شدت باد را تغییر می‌دهد، اما این تاثیرگذاری‌ها در محدوده اطراف ساختمان‌هاست و باید گفت بلندمرتبه‌سازی‌ها ربطی به موضوع آلودگی هوای تهران ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: آلودگی هوا به عنوان رهاورد زندگی شهرنشینی مشکلاتی را برای انسان‌ها به همراه داشته است. در این میان دلایل متعددی برای بروز آن عنوان می‌شود. تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر کیفیت هوای کلانشهرها و تشدید آلودگی هوا موضوعی است که به محل اختلاف نظر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف کشور به‌ویژه دولت و شهرداری تبدیل ‌شده است. در حالی که دولت از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی به تاثیر ساختمان‌های بلند در آلودگی هوا تاکید دارند، اما شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا این ادعا را غیرعلمی دانسته و معتقد است: اگرچه ساختمان‌سازی‌های بلند، حواشی اطراف خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد و الگوی باد اعم از سرعت و شدت باد را تغییر می‌دهد، اما این تاثیرگذاری‌ها در محدوده اطراف ساختمان‌هاست و باید گفت بلندمرتبه‌سازی‌ها ربطی به موضوع آلودگی هوای تهران ندارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات محمدرضا بادامچی، نماینده تهران در مجلس، درباره تاثیر بلندمرتبه‌سازی بر آلودگی هواست.

درباره تاثیر بلندمرتبه‌سازی در شهر تهران و دیگر کلانشهر‌های کشور در بروز و تشدید آلودگی هوا توضیح دهید.

بلندمرتبه‌سازی از سازو کارهای ویژه برخوردار است. در کشورهای پیشرفته اقدامات برای بلندمرتبه‌سازی در کنار ساخت فضای سبز و تفریحی انجام می‌شود. هم اکنون در اغلب نقاط دنیا بلندمرتبه‌سازی فرهنگ مورد استقبال عموم است. در کشورهای پیشرفته با ایجاد ساختمان‌های بلندمرتبه به نسبت فضا‌هایی مطابق با نیاز منطقه و جمعیت ساکن در آن محدود تشکیل می‌شود. در اغلب کشورهای دنیا بلندمرتبه‌سازی از اصول کارشناسی و حرفه‌ای برخوردار است. در دیگر کشورها ساخت‌وسازها با ایجاد تمهیدات برای جلوگیری از بروز آلودگی‌های صوتی، ایجاد فضای سبز و... همراه است. هم‌اکنون در کلانشهر تهران شاهد ساخت ساختمان‌های سر به فلک کشیده بدون در نظر گرفتن اصول شهرسازی هستیم. از سوی دیگر در مناطق جنوب شهر تهران فضا‌های متروکه مشاهده می‌شود. در این مناطق زیرساخت‌ها برای ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه فراهم است، اما هرگونه اقدام بلندمرتبه‌سازی باید با در نظر گرفتن فضای سبز و دیگر اولویت‌ها انجام شود. در اصل بلندمرتبه‌سازی از گسترش سطحی شهر جلوگیری می‌کند.

در روزها و فصول متعدد سال شاهد بروز پدیده آلودگی هوا یا هجوم ریزگردها هستیم. بلندمرتبه‌سازی در پایتخت و دیگر کلانشهرها تا چه حد باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود؟

در برخی از نقاط شهر تهران امکان بلندمرتبه‌سازی وجود دارد. این در حالی است که ایجاد فضای سبز در هر اقدامی باید در اولویت قرار گیرد. هم اکنون در ساخت و سازها و ارائه مجوزها شاهد اقدامات محدود کننده از سوی شهرداری هستیم. از جمله پیامدهای اقدامات انجام شده تخریب یا تغییر کاربری باغات در این شهر است. تاکنون بر اصول و قوانین مهندسی برای صدور مجوز از سوی شهرداری تاکید نشده است. برای مثال ساخت واحدهای مسکونی یا تجاری در یک فضای ۲۵۰ متری به هیچ عنوان مناسب نیست و مغایر با استانداردهای شهری است. این در حالی است که در ساخت‌‌وسازها باید به ایجاد رمپ، لابی و... توجه کرد. بلندمرتبه‌سازی به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر تهران به هیچ عنوان مناسب نبوده است. در اغلب ساخت‌وسازها قوانین مهندسی نادیده گرفته می‌شود. برای مثال در بزرگراه رسالت شاهد ساخت یک برج مجلل هستیم. در این مکان فضای آموزشی، تفریحی و... ایجاد شده است، اما به ایجاد فضای سبز چندان توجه نشده است. با بررسی فضاهای متعدد باید به این امر تاکید کرد که هر فضا با یک شاخص مشخص می‌شود. برای مثال زمین فوتبال را با فضای سبز می‌شناسند. متاسفانه با بررسی اقدامات شهری و مهندسی انجام شده در ساخت‌وسازها باید گفت که در شهر تهران به‌هیچ عنوان مسائل اصولی شهرسازی در ساخت‌وسازها رعایت نشده است. اعضای مجلس از شهردار تهران خواستار عدم صدور مجوز برای بلندمرتبه‌سازی هستند. دیگر زمان آن رسیده تا همچون برخی شهرهای اروپا ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه را رها کنیم. با بررسی شهرهای اروپا باید گفت که در مناطق مختلف فضای فروشگاهی، سبز، تردد، محل سکونت و... وجود دارد، اما در کشور ما ساخت وسازها به شکل غیرکارشناسانه و تک بعدی انجام شده است.

اقدامات محیط‌زیستی را برای مقابله با آلودگی هوا چگونه ارزیابی می‌کنید؟‌

کلانشهر تهران با آلودگی عجین شده است. طبیعتا اقدامات انجام شده در این زمینه چندان مناسب نبوده است. حتی برخی اقدامات محیط زیستی از سوی مدیران و مسئولان مربوطه از سر تعارف انجام می‌شود. برای مثال درباره عدم تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سوی مجلس چندین بار به سازمان‌های مربوط تذکر داده شده است، اما شاهد اقدامات تعارفی بودیم! با این تفاسیر باز هم تردد هزار و۵۰۰ موتورسیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران مشاهده می‌شود. براساس نظرات کارشناسان محیط‌زیست تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری یکی از دلیل بروز و تشدید آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود. در واقع اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا تاکنون مناسب و کافی نبوده است. در شهر تهران وزش باد از سمت غرب به شرق انجام می‌شود. ساخت و ساز انبوه‌سازان در آن حوالی باعث جلوگیری از انتقال باد به سمت شرق پایتخت شده است. با بررسی عملکرد شهرداران تهران باید گفت در دو دهه اخیر شاهد مقاومت آنها در مقابل هر گونه ساخت و ساز در محدوده چیتگر بودیم. برای مثال در دوره نخست تشکیل شورای شهر تهران، شهردار و مدیران شهری وقت در مقابل این گونه ساخت و سازها در آن حوالی ایستادگی می‌کردند. آنها بلندمرتبه‌سازی در آن منطقه را مرگ حتمی تهران قلمداد می‌کردند، چون هر گونه ساخت و ساز در آن حوالی گردش باد در این شهر را مختل می‌کند. با این تفاسیر در آن سال‌ها در منطقه ۲۲ فقط مجوز ساخت ساختمان‌های دو تا سه طبقه صادر می‌شد. اما در دوره‌های مختلف سازمان شهرداری به دست افرادی افتاد که با فروش هوا و زمین کسب درآمد کردند. در نتیجه این اقدامات گلوگاه ورودی هوای شهری را به فروش رساندند. با بررسی اقدامات انجام شده باید گفت به هیچ عنوان حقوق شهروند در اولویت اقدامات مدیران شهری نبوده، بلکه تجارت و کسب سود برای آنها در اولویت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha