سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 20562

مصرف ماهی بسار سودمند است. ماهی دارای پروتئین بالا و چربی پایینی است، اما مانند بسیاری از مواد غذایی مفید، ماهی نیز می‌تواند برای مصرف كننده مضراتی داشته باشد.

آنچه خانمها باید در مورد خوردن ماهی بدانند
به گزارش سلامت نیوزتقریبا" تمامی گونه‌های ماهیان در بدن خود انواعی از مواد آلوده كننده را دارند و وجود مواد آلوده كننده باعث اثراتی بر مصرف كننده‌گان می گذارد. یكی از این نوع مواد آلوده كننده متیل‌جیوه است.

متیل‌جیوه شكل سمی جیوه است كه در اثر آلودگی‌های صنایع ابتدا به‌صورت جیوه آزاد شده و پس از ورود به منابع آبی به‌صورت متیل‌جیوه در می‌آید.

در محیط آبی، متیل جیوه وارد بدن آبزیان از جمله ماهیان می‌شود. تقریبا" تمامی ماهیان دارای مقدار كمی جیوه در بدن خود می‌باشند. مقدار بسیار كم متیل‌جیوه، تاثیری بر انسان ندارد اما در صورتی كه مقدار آن در بدن افزایش یابد، باعث اثرات بسیار بدی بر انسان و بخصوص كودكان خواهد بود.

خوردن مقدار زیادی ماهی حاوی جیوه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر سلامت مادران باردار و فرزند آنها داشته باشد. متاسفانه وجود مواد آلوده‌كننده، دارای اثرات كوتاه مدت قابل مشاهد‌ه‌ای نیست و اثر خود را در دراز مدت بر فرد می‌گذارد.

مقدار كم جیوه، بر سیستم مغزی نوزادانی كه در رحم مادر در حال شكل‌گیری هستند اثر منفی می‌گذارد. مقدار زیادتری از جیوه باعث اثرات شدیدی در رفتار كودكان می‌گردد و باعث اختلال در یادگیری آنها در سالهای بعد خواهد شد.

وزارت دارو و تغذیه ایالات متحده‌ آمریكا توصیه كرده كه مادرانی كه در یك سال آینده قصد بچه‌دار شدن را دارند، مادران حامله، مادرانی كه در حال شیر دهی می‌باشند و كودكان زیر شش سال از مصرف ماهیان دارای مقدار زیادی متیل‌جیوه پرهیز كنند.

چگونه می‌توان خود را در برابر اثرات منفی خورد ماهی آلوده حفاظت كرد:

1. از ماهیان كوچكتر و جوانتر استفاده كنید. زیرا ماهیان جوانتر و كوچكتر احتمال وجود جیوه درآنها كمتر است.

2. از ماهیان لاغرتری استفاده نمایید. ماهیان چاق‌تر و با دارا بودن بافت چربی بیشتر امكان ذخیره جیوه در بدن آنها بیشتر است.

3. از ماهیان گوشتخوار نظیر كوسه‌ماهیان استفاده نكنید. این ماهیان در مقایسه با ماهیانی كه از منابع گیاهی تغذیه می‌كنند، دارای منابع بیشتری جیوه می‌باشند.
منبع :به سایت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha