گاهی اوقات افراد مبتلا هنگام شروع درد در مفاصل بدون اطلاع کافی به مسکن ها رجوع و آنها را مصرف می کنند، این در حالی است که استفاده ی سر خود از این داروها بدون دستور پزشک و هم چنین مصرف داروهای غضروف ساز که مورد تجویز برای همه افراد نیست، به دیگر اعضای بدن از جمله گوارش و کلیه آسیب های جدی وارد کند.

آموزش و کنترل وزن، دو گام موثر در پیشگیری از «آرتروز»
سلامت نیوز: یک متخصص روماتولوژی به مناسبت روز جهانی «آرتروز» با اشاره به اینکه این عارضه شایع‌ترین بیماری مفصلی است گفت: این عارضه از شایع ترین بیماری های دوره میانسالی است که با افزایش سن بروز می کند که آموزش نحوه انجام حرکات صحیح و کنترل وزن دو اقدام مهم در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

دکتر عبدالرحمان رستمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه آرتروز شایع‌ترین بیماری مفصلی است که عوارض جانبی و حرکتی بسیاری را به دنبال دارد اظهار داشت: نامگذاری امروز بنام این بیماری فرصت مناسبی است تا اهمیت این بیماری بر همه معلوم و برنامه ریزی های لازم جهت پیشگیری از آن انجام شود.

این متخصص روماتولوژی سهم آموزش را در پیشگیری از بیماری آرتروز بسیار مهم دانست و گفت: این عارضه یک بیماری همه گیر است که با افزایش سن بروز کرده و افراد با سنین بیش از 50سال را درگیر کرده و در مراحل پیشرفته موجب ناتوانی های حرکتی و دردهای شدید می شود که بهم ریختگی کیفیت زندگی افراد مبتلا را در پی دارد.


 ژنتیک و افزایش سن دو عامل غیر قابل کنترل ابتلا به آرتروز

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص دلایل ابتلا و بروز این بیماری تصریح کرد: برخی از فاکتورهای ابتلا به آرتروز مانند عوامل ژنتیکی و هم چنین افزایش سن غیرقابل پیشگیری و درمان هستند چرا که ژن‌های عامل این بیماری تا کنون شناسایی نشده اند.

وی چاقی و اضافه وزن را از دیگر عوامل بروز این بیماری عنوان کرد وافزود: آرتروز زانوها و لگن ناشی از اضافه وزن و چاقی است و ایستادن طولانی مدت برای کسی که دچار اضافه وزن است، فشار زیادی را بر روی زانوها و مفاصلش ایجاد می کند. از این رو چون بیمار عامل ابتلاست با کنترل وزن می توان تا حدی از بروز آن پیشگیری کرد.

دکتر رستمیان ادامه داد: روش های زندگی و سبک زندگی ازدیگر عوامل تاثیر گذار است که آموزش جهت پیشگیری در این مرحله بسیار مهم و حیاتی است و از جمله آن می توان به آموزش در محل کار و خانه و هم چنین در نحوه برداشتن اشیای سنگین، وضعیت نشستن و راه رفتن از پله هایی با شیب تند اشاره کرد.

وی در خصوص ورزش کردن و احتمال ابتلا به این عارضه گفت: مبتلا شدن به آرتروز بر اساس آسیب های ورزشی از نوع آرتروز های ثانویه است که بیشتر برای ورزشکارانی که آمادگی کافی برای وزنه زدن و یا هر ورزش دیگر را ندارند و از عضلات ضعیفی بر خوردار هستند اتفاق می افتد، و در این میان آموزش به افراد تازه کار و کسانی که به طور حرفه ای ورزش را دنبال نمی کنند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مهم است.

این متخصص روماتولوژی استفاده سرخود از مسکن ها را اشتباه رایجی در بین مبتلایان به این بیماری دانست و اظهار داشت: گاهی اوقات افراد مبتلا هنگام شروع درد در مفاصل بدون اطلاع کافی به مسکن ها رجوع و آنها را مصرف می کنند، این در حالی است که استفاده ی سر خود از این داروها بدون دستور پزشک و هم چنین مصرف داروهای غضروف ساز که مورد تجویز برای همه افراد نیست، به دیگر اعضای بدن از جمله گوارش و کلیه آسیب های جدی وارد کند.

این عضو هیات علمی در خصوص رژیم های غذایی در این عارضه گفت: بیماران باید رژیم غذایی حاوی کالری و کربوهیدرات و چربی مناسب را دریافت کنند و کمبود ویتامین ها را با لبنیات کم چرب و سبزیجات و میوه ها ی تازه جبران کنند. با این وجود استفاده افراد چاق برای کاهش اضافه وزن خود از رژیم های خاص غذایی و پیاده روی های طولانی مدت باید زیر نظر پزشک باشد.

این متخصص روماتولوژی با اشاره به اینکه جراحی بعد از اصلاح سبک زندگی و آموزش آخرین مرحله از درمان آرتروز است ادامه داد: در صورت عدم پیشگیری و پیشرفت این عارضه در مفاصل، جراحی تنها راه حل درمانی محسوب می شود که بیشتر بر روی مفاصل زانو و لگن انجام می شود که 60 تا70 سالگی بهترین زمان برای انجام عمل جراحی است و بهتر است این عمل جراحی به دلیل سنگین بودن در سنین بالا انجام شود. با این وجود عمل های جراحی موفیقت آمیزی در داخل کشور صورت می گیرد و مبتلایان بعد از عمل می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

دکتر رستمیان در پایان با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از آرتروز خاطر نشان کرد: وزن مناسب و آموزش دو عنصر مهم برای پیشگیری از ارتروز هستند با این حال شناخت این بیماری برای همه افراد مهم است ودر این بین پزشکان ملزم به برپایی کلاس های آموزشی برای بیماران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha