هر یك وعده لبنیات، 25 درصد پروتئین و 30 درصد از كلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌كنند بنابراین برای پیشگیری از كاهش میزان جذب لازم است لبنیات بدون هر گونه افزودنی و با فاصله زمانی از وعده غذایی استفاده شود.

مصرف پنیر همراه گردو موجب جذب بیشتر كلسیم می‌شود
سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: مصرف لبنیات همراه با خشكبار مانند گردو و بادام باعث می‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر كلسیم كمك كند.

مرتضی مشایخ در گفت‌‌وگو با  فارس، افزود: نیاز افراد بزرگسال و افرادی كه بیشتر از 70 سال دارند،این است كه حداقل 4 وعده از مواد لبنی در روز استفاده كنند.

وی گفت: بهتر است سالمندان شیر مصرف كنند زیرا مانع بروز یبوست در این گروه سنی می‌شود. یك وعده شیر معادل با یك لیوان ماست، دو لیوان دوغ و حدود یك قوطی كبریت یا 45 تا 60 گرم پنیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: هر یك وعده لبنیات، 25 درصد پروتئین و 30 درصد از كلسیم مورد نیاز بدن را تأمین می‌كنند بنابراین برای پیشگیری از كاهش میزان جذب لازم است لبنیات بدون هر گونه افزودنی و با فاصله زمانی از وعده غذایی استفاده شود.

مشایخ اضافه كرد: مصرف لبنیات همراه با خشكبار مانند گردو و بادام باعث می‌شود تا فسفر موجود در آن به جذب بیشتر كلسیم كمك كند.

وی محصولات تخمیرشده مانند ماست را مفیدتر از شیر دانشت و افزود: به دلیل آن كه پروتئین موجود در ماست به اسیدهای آمینه كوچكتری تبدیل شده است، راحت‌تر و سریعتر هضم می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی مقدار محتوای كلسیم و پروتئین شیر و ماست را یكسان اعلام كرد و افزود: میكروارگانیسم‌های زنده موجود در ماست مانع از فعالیت باكتری‌های زنده می‌شوند و به حفظ سلامت بدن كمك می‌كنند.

مشایخ اضافه كرد: از سوی دیگر اسیدی بودن ماست باعث می‌شود تا كلسیم به شكل محلول تبدیل شود و جذب بهتر و كاملتری داشته باشد. پروتئین موجود در ماست نیز بیشتر از شیر قابل جذب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha