نحوه طبخ غذا نیز در ایجاد عوامل سرطان زا نقش دارد، استفاده از حرارت‌های بالا برای طبخ غذا نیز موجب تولید مواد سرطان زا می‌شود. مصرف میوه و سبزی اثر محافظتی نسبت به سموم تشكیل شده بر اثر روش‌های نامناسب طبخ ایجاد می‌كند.

مصرف میوه و سبزی از سرطان‌های دستگاه گوارش پیشگیری می‌كند
سلامت نیوز: كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در كاهش ابتلا به بعضی از انواع سرطان مانند سرطان‌های حفره دهان، مری، معده، كولون، ركتوم و مثانه مؤثر است.

زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد با تغییر رژیم غذایی، كنترل وزن، فعالیت بدنی و عدم استفاده از سیگار و دخانیات می‌توان از بروز و شیوع سرطان پیشگیری كرد.

وی گفت: تحقیقات در زمینه رابطه رژیم غذایی و سرطان ارتباط تنگاتنگی بین شیوع سرطان و مصرف مواد مغذی را نشان می‌دهد. عوامل غذایی علت حدود 30 درصد از موارد ابتلا به سرطان در كشورهای غربی هستند. از این رو رژیم غذایی بعد از دخانیات دومین عامل پیشگیری از سرطان به شمار می‌رود.

كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: چاقی و كم تحركی با افزایش خطر سرطان سینه بعد از یائسگی همراه است. در تعدادی از مطالعات ورزش منظم بیانگر كاهش خطر ایجاد سرطان پستان و كولون بوده است.

عبداللهی گفت: همچنین، افزایش مصرف چربی (چربی كل و چربی حیوانی) در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مؤثر شناخته شده است.از سوی دیگر، افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی در پیشگیری از سرطان كولون و بعضی دیگر از انواع سرطان‌ها مؤثر شناخته شده است.

وی اضافه كرد: افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها نیز در كاهش ابتلا به بعضی از انواع سرطان مانند سرطان‌های حفره دهان، مری، معده، كولون، ركتوم و مثانه مؤثر بوده است.

كارشناس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: افزایش مصرف میوه و سبزی‌های تازه به خصوص سبزی‌های برگ سبز، كلم بروكلی، كاهو و هویج در برنامه غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان توصیه می‌شود.

عبداللهی افزود: مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآیند شده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد و مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ نیز با افزایش خطر ابتلا به سرطان مری مرتبط است.

وی اضافه كرد: نحوه طبخ غذا نیز در ایجاد عوامل سرطان زا نقش دارد، استفاده از حرارت‌های بالا برای طبخ غذا نیز موجب تولید مواد سرطان زا می‌شود. مصرف میوه و سبزی اثر محافظتی نسبت به سموم تشكیل شده بر اثر روش‌های نامناسب طبخ ایجاد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha