رگ قلب بیمار مذكور با پارگی كوچك از محل جدا شدن شریان آئورت از قلب همراه بود كه گسترش آن تا عروق خون رسان مغز، دست‌ها، شكم و پاها، خطر جدی مرگ آنی را برای بیمار ایجاد كرده بود.

سلامت نیوز: جراحان كشورمان در اقدامی نادر و در شرایط ایست قلبی و ریوی در مدت هفت ساعت عمل جراحی به موفقیت كم نظیری در درمان «دای سكشن» پیشرفته آئورت دست یافتند.

به گزارش (ایسنا)، در این عمل جراحی مردی 58 ساله با عارضه پرفشاری خون و درد ناحیه قفسه سینه و شكم به یكی از بیمارستان‌های كشور مراجعه و با تشخیص جدا شدن لایه‌های عروق شریانی در محل سرخرگ آئورت موسوم به «دای سكشن» در اقدامی فوق اورژانسی تحت عمل جراحی پیوند رگ مصنوعی قرار گرفت و حدود نیم متر رگ مصنوعی به وی پیوند زده شد.

دكتر مهرداد هاشمی، فوق تخصص بیهوشی قلب و عضو تیم جراحی مذكور به ایسنا گفت: رگ قلب بیمار مذكور با پارگی كوچك از محل جدا شدن شریان آئورت از قلب همراه بود كه گسترش آن تا عروق خون رسان مغز، دست‌ها، شكم و پاها، خطر جدی مرگ آنی را برای بیمار ایجاد كرده بود.

وی افزود: دكتر ماندگار، جراح قلب و عروق و سرپرست تیم در پی مشاهده وسعت عارضه و درگیر بودن شریان‌های اصلی بدن، كار تعویض عروق را در شرایط ایست قلبی - تنفسی و در دمای 25 درجه سانتی‌گراد آغاز كرد.

رییس بخش مراقبت‌های ویژه قلبی بیمارستان لاله با بیان اینكه شرایط ایست قلبی و ریوی در دمای پایین با وسایل مخصوص از جمله تشك سرما، یخ و دستگاه قلب و ریه مصنوعی برای انجام جراحی فوق مهیا شد، گفت: از آنجایی كه قطع گردش خون با خطرات جدی از كار افتادن مغز، كبد و كلیه‌ها و حتی فلج اندام‌های تحتانی به دلیل عدم خون‌رسانی به نخاع همراه است، تیم درمانی با پذیرش خطرات و با استفاده از داروهای ویژه كاهش سوخت و ساز اندام‌ها و به ویژه مغز، تلاش بی‌وقفه‌ای برای نجات جان این بیمار صرف كردند.

وی ادامه داد: در نهایت تیم جراحی با تعویض بخش رگ مربوطه در نواحی آئورت صعودی و نزولی و ناحیه شكم و همچنین تا عروق خون رسانی منتهی به دست و شریان گردنی كاروتید با بهره‌گیری از بیش از 30 سانتی متر رگ مصنوعی موسوم به توبولرگرافت در مدت هفت ساعت عمل جراحی پرهیجان به موفقیت كم نظیری در درمان دای سكشن پیشرفته آئورت دست یافت.

هاشمی گفت: خون رسانی به عضله قلب و بافت مغز دو اقدام دشوار و حیاتی در حین ایست قلبی محسوب می‌شود و این خطر پیوسته وجود داشت تا بافت‌هایی مانند نخاع، كلیه‌ها، كبد، مغز و قلب دچار نارسایی و آسیب جبران ناپذیر شوند. اما خوشبختانه عمل جراحی با موفقیت پیش رفت.

وی در پایان گفت: همچنین به دلیل استفاده از داروهای ضد انعقاد و احتمال هرگونه خونریزی مجدد، قفسه سینه 48 ساعت پس از جراحی بسته شد و بیمار 72 ساعت پس از عمل بدون اختلال شناختی، حسی، حركتی و نارسایی كبد، كلیه‌ها و نخاع روی پاهای خود ایستاد و راه رفت كه این امر حاكی از موفقیت و عبور از عوارض احتمالی عمل جراحی است. بیمار اكنون در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و به زودی از بیمارستان مرخص خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha