به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشم‌ها به شدت تحت فشار نور قرار می‌گیرد و فرد دچار عارضه چشمی می‌‌شود و به دلیل اینكه نوجوانان در یك وضعیت ثابت تا ساعت‌ها می‌نشیند، ستون فقرات و استخوان‌بندیش دچار اشكال شده و ممكن است، مبتلا به آرتروز شود.

بازی‌های یارانه‌ای موجب تنبل شدن ذهن می‌شود
سلامت نیوز: یك كارشناس بهداشت گفت: بازی‌های یارانه‌ای موجب تنبل شدن ذهن،هیجان‌های شدید عصبی و التهاب استخوان‌ها و مفاصل می‌شود.

 رایانه‌ها كه امروز در زندگی بیشتر انسان‌ها راه یافته‌‌اند، مانند دیگر ساخته‌های دست بشر، 2 روی سكه دارند كه یك روی آن، بهره‌گیری درست و مفید برای سرعت‌بخشی، دقت و در كارها و كمك به پیشرفت امور است و روی دیگر آن، استفاده‌های نادرست و نابجا است كه گاه، آسیب‌های فراوان را در پی دارد.

نسیمه نجفی، كارشناس بهداشت استان گلستان در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس درباره محاسن و مضرات رایانه‌ها می‌گوید: در دنیای رایانه، آنچه بیشتر نوجوانان را شیفته خود می‌كند، همان چیزی است كه به آن «بازی‌های رایانه‌ای» می‌گویند.

فارس: محاسن بازی‌های رایانه‌ای چه چیز‌هایی است؟

نجفی: فرآیند یادگیری را آسان و توجه نوجوان را جلب می‌كند، با رایانه فراگیر، هر چند بار كه بخواهد، می‌تواند موضوعی را ببیند، بخواند و مرور كند، برخی از برنامه‌های آموزشی، به نوجوانان كمك می‌كند تا بسیاری از مهارت‌های زندگی را با خود تمرین كنند. برنامه‌های رایانه‌ای در وقت و هزینه، صرفه‌جویی‌های بسیاری را به همراه دارند، بازی‌های یارانه‌ای آموزشی همچنین به كودكان و نوجوانان مبتلا به بیماری‌هایی چون «فلج مغزی» و «معلولان ذهنی» كمك می‌كند.

فارس: معایب بازی‌های یارانه‌ای چه چیز‌هایی است؟

نجفی: از جمله معایب بازی‌های یارانه‌ای می‌توان به آسیب‌های جسمانی، آسیب‌های روانی - تربیتی و تنبل شدن ذهن اشاره كرد.

فارس: مشكلات جسمی بازی‌های یارانه‌ای چیست؟

نجفی: به دلیل خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشم‌ها به شدت تحت فشار نور قرار می‌گیرد و فرد دچار عارضه چشمی می‌‌شود و به دلیل اینكه نوجوانان در یك وضعیت ثابت تا ساعت‌ها می‌نشیند، ستون فقرات و استخوان‌بندیش دچار اشكال شده و ممكن است، مبتلا به آرتروز شود.

همچنین احساس سوزش و سفت شدن گردن، كتف‌ها و مچ دست ‌از دیگر عوارض كار ثابت و طولانی مدت بازی با رایانه است. هیجان همیشگی هنگام بازی، بر روی بدن فرد تأثیر می‌گذارد و پی‌آمدهای منفی نظیر فشار خون بالا و مشكلات گوارشی برجا می‌گذارد.

فقدان تحرك جسمی و ورزش در كودكانی كه ساعت‌های زیادی صرف بازی‌های یارانه‌ و تلویزیون می‌كنند، می‌تواند به عنوان عامل مهمی در ابتلای افراد به چاقی، بیماری مزمن شریان‌های قلبی، افزایش فشار خون، دیابت و بیماری التهاب استخوان‌ها و مفاصل باشد.

همچنین پوست فرد، در معرض پرتوهایی قرار می‌گیرد كه از صفحه رایانه پخش می‌شود و ممكن است باعث عارضه‌های پوستی در فرد شود، ایجاد تهوع و سرگیجه،‌ به ویژه در كودكان و نوجوانانی كه زمینه صرع دارند، از دیگر عوارض این بازی است.

به نظر برخی از متخصصان اعصاب و روان، بازی‌های پرهیجان رایانه‌ای موجب بروز هیجان‌های شدید عصبی در نوجوانی می‌شود كه از نظر عصبی ضعیف هستند و برای ابتلا به صرع، آمادگی دارند.

فارس: بازی‌های یارانه‌ای چه آسیب‌های روانی - تربیتی برجا می‌گذارد؟

نجفی: تقویت حس پرخاشگری، انزواطلبی از عوارض آسیب‌های روانی - تربیتی بازی‌های یارانه‌ای است. نوجوانانی كه همیشه با بازی‌های رایانه‌ای درگیرند، به انزوا و درون‌گرایی متمایل شده و در برقراری ارتباط اجتماعی پویا با دیگران ناتوان خواهند بود.

فارس: بازی‌های رایانه‌ای چگونه موجب تنبل شدن ذهن می‌شود؟

نجفی: در این بازی‌ها، به دلیل اینكه بیشتر، كودك و نوجوان با ساخته‌ها و برنامه‌های دیگران رو به روست و كمتر قدرت دخالت و تصرف در آن‌ها را پیدا می‌كند، حالت انفعال گرفته و اعتماد به نفس او در برابر ساخته‌ها و پیشرفت دیگران، متزلزل می‌شود. پی‌آمد منفی دیگر ‌آن اخلال در روابط خانوادگی و افت تحصیلی است.

فارس: پیشنهاد شما برای كسانی از بازی‌های یارانه‌ای استفاده می‌كنند، چیست؟

نجفی: زمان بازی‌های كامپیوتری و تماشای تلویزیون در كودكان باید محدود شود، بازی‌های تصویری خلاق كه به وسیله آن‌ها، معماهایی حل می‌شود، بیش از بازی‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد. بازی‌های جمعی، كمتر مسئله‌ساز است، بین بازی‌ با رایانه، به طور منظم از كودكمان بخواهیم كه استراحت كند، صفحه نمایشگر رایانه، اندكی پایین‌تر از چشم‌ها قرار داده شود تا چشم‌ها مسلط به صفحه رایانه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha