چگونگی معاینه از سوی پزشك متخصص یا مورد اعتماد بیمار، فواصل زمانی معاینات، سن انجام معاینات( در افراد دارای ریسك، معاینات از سن پایین تر انجام می‌شود) از موارد مهمی است كه در موفق بودن یا نبودن غربالگری تاثیر چشمگیری بر جای می‌گذارد.

غربالگری موجب تشخیص به موقع سرطان و جلوگیری از نقص عضو می‌شود
سلامت نیوز: دبیر علمی ششمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران گفت: تشخیص به موقع، فرصت بیشتری را به پزشك و بیمار برای درمان می‌دهد و از ایجاد نقص عضو در فرد جلوگیری می‌كند.

به گزارش  فارس، محمدرضا امیر در آستانه بر پایی ششمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران (26 تا 28 آبان) اعلام این مطلب افزود: غربالگری نیازمند تعادل در 4بخش شامل معاینات شخصی، معاینه توسط پزشك، تصویربرداری و امكانات درمانی است.

وی یادآور شد: چگونگی معاینه از سوی پزشك متخصص یا مورد اعتماد بیمار، فواصل زمانی معاینات، سن انجام معاینات( در افراد دارای ریسك، معاینات از سن پایین تر انجام می‌شود) از موارد مهمی است كه در موفق بودن یا نبودن غربالگری تاثیر چشمگیری بر جای می‌گذارد.

دبیر علمی همایش سالانه انجمن سرطان ایران تصویر‌برداری برای پیدا كردن ضایعات را مهمترین ركن غربالگری در كشورهای پیشرفته بر شمرد و افزود: نقش معاینات شخصی و معاینه توسط پزشك، امروزه در كشورهای پیشرفته غربی روز به روز كم رنگ تر شده، جای خود را به تصویربرداری به ویژه ماموگرافی و MRI می‌دهد.

وی با تأكید بر اینكه غربالگری متفاوت از تشخیص است، گفت: افراد در معرض خطر مانند كسانی كه خویشاوندان درجه نخست آنها به سرطان مبتلا بوده‌اند. نمی‌بایست با افراد عادی در یك گروه غربالگری قرار گیرند.

میر، مرحله چهارم غربالگری را شامل امكانات درمانی برای بیماران بر شمرد و اظهار داشت: بسیاری از غربالگری‌هایی كه به صورت محدود در برخی مناطق كشور برای شناسایی افراد مبتلا به برخی سرطان‌ها كه در آن منطقه شایع بوده‌اند، انجام گرفته با شكست مواجه شده‌اند و دستاورد آن تنها تهیه چند مقاله بوده است.

وی گفت: مادام كه امكانات درمانی مناسب برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در مناطق مختلف كشور نداشته باشیم، غربالگری كمك چندانی نمی‌كند.

دبیر علمی همایش سالانه انجمن سرطان ایران از همكاری نكردن مردم به دلیل انجام نشدن اطلاع‌رسانی به عنوان مانع دیگر اجرای صحیح غربالگری نام برد.

وی گفت: در ششمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران مباحث مرتبط با غربالگری و سرطان در كنار روش‌های پیشرفته تشخیصی و درمانی این رشته معرفی خواهد شد.

ششمین همایش سالانه انجمن سرطان ایران با محوریت عدالت در سلامت و با هدف ارائه جدید‌ترین روش‌های تشخیص و درمانی این بیماری این بیماری 26 تا 28 آبان امسال در مركز همایش‌های بین‌المللی رازی تهران بر پا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha