شعار امسال روز جهانی غذا "متحد علیه گرسنگی" برای به رسمیت شناختن تلاشهای انجام شده در مبارزه با گرسنگی در سطوح ملی ، منطقه ای و بین المللی انتخاب شده است. همکاری برنامه جهانی غذا با برنامه های کشوری در راستای امنیت غذایی بر اساس این موضوع با بکارگیری مجموعه ای از ابزارهای ابتکاری صورت می گیرد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

تلاش برای پایان بخشیدن به گرسنگی و سوء تغذیه
سلامت نیوز: دفتر برنامه جهانی غذا سازمان ملل با قدردانی از مدیریت شایسته ، همکاری و کمک های برجسته دولتها در جهت یافتن راهکارهای پایدار برای گرسنگی و سوء تغذیه ، روز جهانی غذا راگرامی داشت


شیلا سیسولو ، معاون اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: اگر ما دست در دست هم دهیم قادر خواهیم بود که در زندگی کسانی که برای سیر کردن خانواده هایشان تلاش می کنند ، تغییری اساسی ایجاد کنیم.
وی افزود:  برنامه جهانی غذا از طریق همکاری با دولتها ، مقامات محلی و کشاورزان خرد به بالا بردن سطح تغذیه و ارائه راه حل های پایدار برای مبارزه با گرسنگی کمک می کند.


در ماه گذشته دولت کشور کیپ ورد پس از قریب به سه دهه همکاری با برنامه جهانی غذا مسئولیت کامل برنامه ملی تغذیه در مدارس را خود بر عهده گرفت. این تحول نمونه بارزی از یک راهکار ملی برای مبارزه با گرسنگی و ارائه برنامه ای می باشد که کودکان را در جهت رشد ذهن و بدنی سالم یاری می کند و این امر به منزله سرمایه گذاری برای آینده کشور کیپ ورد و مردم آن می باشد.


سیسولو با تاکید بر تاثیر استراتژی های جامع ملی برنامه ریزی شده در جهت افزایش تولید مزارع ، بهبود تغذیه ، تقویت سیستم های حمایت اجتماعی و اطمینان از دسترسی کودکان به غذای مناسب در زمان مناسب افزود :رهبران از فرصت استفاده می کنند تا  سیاستها ، برنامه ها و منابع موجود موثر ، کارآمد را در راستای اولویتهای ملی و منطقه ای همسو سازند.


با حضور بی نظیر و هدفمند در عرصه امدادرسانی در بیش از 70 کشور جهان و بیش از چهار دهه تجربه در زمینه برآورده نمودن نیازهای غذایی و تغذیه ای زنان ، کودکان و خانواده ها ، برنامه جهانی غذا مفتخر است که با دولت ها ، بنیادها ، بخشهای خصوصی ، سازمان های غیر دولتی و سایرین در جهت آگاهی از پیشرفت  برنامه های کشوری امنیت غذایی و حمایت از اجرای موفقیت آمیز آنها همکاری  نزدیک دارد.  


در بسیاری از مناطقی که برنامه جهانی غذا فعالیت دارد ، کشورها در جهت گسترش شبکه امنیت غذایی و تغذیه ای کوشش می کنند. برنامه جهانی غذا با ارائه نیروی متخصص و منابع لازم برای طراحی ، توسعه و مرتبط سازی این برنامه ها نقش حمایتی مهمی را در تحقق امنیت غذائی پایدار برای افراد نیازمند ایفا می کند.


نگار گرامی ، نماینده برنامه جهانی غذا در ایران ، به مناسبت روز جهانی غذا گفت : ما در ایران نیز این روز را با عزمی راسخ برای ارائه راه حل های نوین جهت رفع این معضل جهانی گرامی می داریم.



شعار امسال روز جهانی غذا "متحد علیه گرسنگی" برای به رسمیت شناختن تلاشهای انجام شده در مبارزه با گرسنگی در سطوح ملی ، منطقه ای و بین المللی انتخاب شده است. همکاری برنامه جهانی غذا با برنامه های کشوری در راستای امنیت غذایی بر اساس این موضوع با بکارگیری مجموعه ای از ابزارهای ابتکاری صورت می گیرد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.همه این برنامه ها در جهت بهره برداری از عملکردهای بالقوه کشاورزی برای بهبود دسترسی به مواد غذایی مغذی است که پایه و اساس زندگی می باشد. به عنوان مثال:


مصر-  برنامه جهانی غذا و اتحادیه جهانی برای بهبود تغذیه(GAIN)  با همکاری دولت مصر در یک پروژه ملی اقدام به غنی سازی آرد گندم - ماده اصلی نوعی نان سنتی مصری- نموده است که نتیجه آن محافظت از 50 میلیون مصری در مقابل کم خونی و کمبود سایر ریز مغذی ها می باشد. اجرای موفقیت آمیز برنامه غنی سازی آرد منجر به تصویب برنامه ملی جدیدی با همکاری برنامه جهانی غذا جهت غنی سازی روغن نباتی یارانه ای با ویتامین های A وD برای مصرف بیش از 60 میلیون مصری گردید.


غنا- برنامه جهانی غذا برای پروژه تغذیه در مدارس در غنا در بین 150 هزار کودک میان وعده توزیع می کند. برای این میان وعده ها از محصولات کشاورزان غنایی استفاده شده است. بواسطه کارکردن با دولت و خرید محلی مواد غذایی برای پروژه "تغذیه در مدارس، برنامه جهانی غذا از آموزش و پرورش حمایت می نماید ، سطح در آمد کشاورزان محلی را بالا می برد و گرسنگی غیر مزمن و سوء تغذیه را با ارائه غذای غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی کاهش می دهد.


گواتمالا- برنامه جهانی غذا در طرح مبتکرانه خرید برای پیشرفت از قدرت خرید خود به شیوه ای بهره می گیرد که به ارتباط کشاورزان با بازار و افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک شود. در گواتمالا ، 48 زن از یک سازمان کشاورزی توانمند گردیدند تا به طور مستقیم و بدون واسطه محصولات خود را به برنامه جهانی غذا بفروشند و  همچنین این زنان تشویق شده اند که خود ذرت هایشان را خشک و تمیز کنند به جای اینکه آنها را به آسیاب محلی ببرند. این کار زنان را قادر می سازد تا محصول بهتر با قیمت مناسب تر تولید و ارائه نمایند.


بنگلادش- برنامه جهانی غذا و دولت بنگلادش همکاری نزدیکی دارند تا جامعه را در مقابل بلایای طبیعی مقاوم سازند. اکنون استراتژی های مقابله با تغییرات آب و هوایی و جوی باعث جلوگیری از زیر آب رفتن 30 هزار مزرعه و همچنین آمادگی بیش از 6/1 میلیون زن  که برای آمادگی در برابر بلایای طبیعی آموزش دیده اند شده است. این همکاری به مدت 30 سال است که در جریان می باشد و در طی این مدت 26 هزار کیلومتر جاده روستایی ساخته شده است که ارتباط مردم را با بازارها در زمان سیل باز نگه می دارند و 17 هزار کیلومتر بستر رودخانه و ساحل ساخته و ترمیم  شده اند  تا از نفوذ نمک و رسوبات به زمین های کشاورزی جلوگیری کنند و مانع فرسایش آنها شوند.


برنامه جهانی غذا، بزرگترین سازمان  بشردوستانه  دنیا در مبارزه  با گرسنگی  است. این سازمان هرساله بطور میانگین به 90 میلیون نفر در بیش از 70 کشور دنیا کمک های غذائی می رساند.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha