شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 205939

صبحت در مورد هموروئید چیز جالبی نیست، اما این یک حقیقت است که هموروئید یک بخش نسبتا شایعی از زندگی است. همه ما هموروئید داریم.

6 روش آسان برای جلوگیری از هموروئید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، هموروئیدها (بواسیر) که همان رگ‌های خونی بزرگ‌شده در ناحیه پایانی روده هستند زمانی تبدیل به یک مشکل می‌شوند که باعث خارش، درد و خونریزی شوند. خوشبختانه با استفاده از روش‌هایی می‌توان از مشکلات ناشی از هموروئیدها جلوگیری کرد که در ادامه این مقاله به 6 مورد از روش‌های آسان اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بدانید: دلیل بروز بواسیر یا هموروئید چیست؟ پیشگیری و درمانهای خانگی و پزشکی


1. فیبر فراوان جذب بدن خود کنید
هموروئیدها بیشتر در افرادی رخ می‌دهند که دفع مدفوع غیرمعمول یا گهگاه دارند. یکی از آسان‌ترین و طبیعی‌ترین راه‌ها برای منظم کردن دفع مدفوع این است که از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها فیبر کافی را جذب بدن خود کنید.
افزودن فیبر به رژیم غذایی از توصیه‌های همگانی هم پزشک‌های خانواده و هم متخصص‌های بیماری‌های گوارشی است. جذب فیبر فراوان ممکن است گاز معده را افزایش دهد، اما این گاز معده کمترین هزینه‌ای است که برای بهره‌برداری از مزیت فیبرها می‌توان متحمل شد. درنتیجه برای جلوگیری از هموروئیدها توصیه می‌شود که روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنید. از منابع غذایی ارزشمند فیبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
حبوبات که می‌توان برای نمونه به لپه، عدس، لوبیای سیاه، لوبیای لیما و لوبیای پخته اشاره کرد.
غلات سبوس‌دار که می‌توان برای نمونه به جو، سبوس، جو دو سر و برنج قهوه‌ای اشاره کرد.
سبزی‌ها که می‌توان برای نمونه به کنگر فرنگی، نخود سبز، کلم بروکلی و کلم بروکسل اشاره کرد.


میوه‌ها که می‌توان برای نمونه به تمشک، گلابی، سیب و موز اشاره کرد.
2. آب کافی بنوشید
این روش جلوگیری از هموروئید آسان و ارزان است، اما متاسفانه تنها تعداد معدودی از افراد از این روش استفاده می‌کنند. برای داشتن دفع مدفوع سالم علاوه بر اتخاذ یک رژیم غذایی سرشار از فیبر نوشیدن مایعات کافی نیز از عناصر کلیدی محسوب می‌شود. نوشیدن آب کافی به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند و درنتیجه فشار آوردن حین دفع مدفوع را کاهش می‌دهد. نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز نه‌تنها حرکت نرم و روان دستگاه گوارشی شما را حفظ می‌کند، بلکه به کل بدن شما هم سود می‌رساند.


3. فعالیت جسمی زیادی انجام دهید
ورزش و هموروئیدها یک رابطه عشق-نفرت باهم دارند. ورزش به منظم‌تر نگه‌داشتن روده بزرگ کمک می‌کند. باوجوداین، انجام فعالیت‌هایی که فشار شکمی را افزایش می‌دهند (مانند بلند کردن وزنه) می‌تواند باعث شکل‌گیری هموروئیدها شوند. فعال ماندن باعث کاهش زمان نشستن و همچنین فشار وارده بر رگ‌های درون مقعد یا راست‌روده می‌شود. اگر سابقه هموروئیدهای شدید دارید، توصیه می‌شود که برای جلوگیری از عود کردن هموروئیدها کلا از بلند کردن وزنه‌های سنگین و دیگر فعالیت‌های توان‌فرسا خودداری کنید و در عوض ورزش‌های متعادل‌تری همچون یوگا، شنا و پیاده‌روی را انجام دهید.


4. در مصرف ملین‌ها احتیاط را رعایت کنید
وقتی‌که دچار یبوست شدید، بعضی از مکمل‌های فیبری، مخصوصا کپسول پسیلیوم می‌توانند به منظم‌تر کردن رفع مدفوع کمک کنند و درنتیجه از هموروئیدهای دردناک جلوگیری کنند. در مورد ملین‌ها باید گفت که تنها ملین‌های مناسب می‌توانند به شما کمک کنند. سالم‌ترین ملین‌ها آن‌هایی ‌ هستند که به جای تحریک یا شبیه‌سازی فعالیت‌های فیزیولوژیکی، هماهنگ با بدن شما کار می‌کنند.
بعضی از ملین‌ها با تحریک انقباض روده‌ای به حرکت محتویات درون روده کمک می‌کنند. چنین چیزی ممکن است فشارهای هموروئیدی را افزایش دهد و باعث تشدید علائم شود. برای جلوگیری از هموروئیدها یا درمان هموروئیدهایی که فعال هستند، ملین‌های اسمزی توصیه می‌شود که به‌آسانی میزان آب درون روده را افزایش و یبوست را کاهش می‌دهند.


5. هنگام احساس اجابت مزاج فورا اقدام کنید
زمانی که احساس اجابت مزاج کردید فورا برای تخلیه روده خود اقدام کنید. این یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از هموروئیدها است. زمانی که بدنتان به شما هشدار می‌دهد، اگر از او پیروی کنید، احتمال بروز مشکل کمتر می‌شود. زمانی که احساس اجابت مزاج در شما شکل گرفت، اگر به آن پاسخ مثبت ندهید و منتظر بمانید امکان زور زدن حین اجابت مزاج و درنتیجه ابتلا به هموروئیدها افزایش می‌یابد.


6. از زور زدن خودداری کنید
زور زدن و واردکردن فشار روی رگ‌های موجود در مقعد یکی از مرسوم‌ترین دلایل هموروئیدهای دردناک و خون‌آلود است. در بعضی از موارد، این هموروئید دردناک و خون‌آلود به هنگام اجابت مزاج و فشار آوردن بیش‌ازاندازه به مقعد رخ می‌دهد. دیگر موقعیت‌ها نیز باعث متحمل شدن فشار زیاد به مقعد می‌شود که برای نمونه می‌توان به بلند کردن اشیاء سنگین، سرفه مزمن یا حتی بارداری اشاره کرد. به‌طورکلی برای جلوگیری از هموروئیدها مراقب فشار آوردن به روده‌های خود باشید یا تا حد امکان از زور زدن خودداری کنید.
منبع: ٍEverydayHealth
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha