وزارت بهداشت اعلام كرده است به دلیل نداشتن اعتبار نمی‌تواند این كار را انجام دهد و تا به حال نتوانسته است این سیستم را نصب كند. از طرف دیگر دغدغه جدی برای شهروندان موضوع زباله‌های بیمارستانی است كه باید برطرف شود.

اختلاف وزارت بهداشت و شهرداری بر سر زباله های بیمارستانی
سلامت نیوز: سخنگوی شهرداری تهران گفت: وزارت بهداشت طبق قانون باید زباله‌های بیمارستانی را در محل بیمارستان‌ها دفع بهداشتی كند اما برای این كار اعتبار ندارد حالا ما (شهرداری) باید جوابگوی زباله‌های بیمارستانی باشیم؟

محمد هادی ایازی در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: در خصوص زباله‌های بیمارستانی همان گونه كه قانونگذار مشخص كرده است. وزارت بهداشت مكلف است در بیمارستان‌ها سیستمی نصب كند كه زباله‌ها در محل بیمارستانها سوزانده شود.

وی افزود: وزارت بهداشت اعلام كرده است به دلیل نداشتن اعتبار نمی‌تواند این كار را انجام دهد و تا به حال نتوانسته است این سیستم را نصب كند. از طرف دیگر دغدغه جدی برای شهروندان موضوع زباله‌های بیمارستانی است كه باید برطرف شود.

ایازی تصریح كرد: در زمان حاضر توسط شهرداری این زباله‌ها به صورت بسته‌بندی شده از بیمارستان‌ها تحویل گرفته می‌شود و در منطقه خاص دفن بهداشتی می‌شود. اما سؤال این است كه وظیفه سوزاندن زباله‌ها مگر بر عهده بیمارستانها نیست.

وی در پاسخ به اینكه آیا تفكیك زباله‌های بیبمارستانی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود ادامه داد: در برخی بیمارستان‌ها تفكیك زباله‌های بیمارستانی از غیر بیمارستانی انجام می‌شود.

ایازی همچنین در پاسخ به این سؤال كه وزارت بهداشت معتقد است تفكیك زباله در بیمارستان‌ها انجام می‌شود ولی شهرداری آنها را هنگام بردن با هم مخلوط می‌كند تصریح كرد: باید در نظر داشت كه محل دفن زباله‌های بیمارستانی از غیر بیمارستانی جدا است و من خودم این مكان را دیده‌ام.

وی درباره دستگاه زباله‌سوز مركزی خاطرنشان كرد: دستگاه زباله‌سوز مركزی را شهرداری نباید بخرد. ما می‌گوییم همانكه قانون‌گذار گفته است باید انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش كه قانون چه گفته است، گفت: قانون گفته است وزارت بهداشت باید زباله‌های بیمارستانی را دفع بهداشتی كند.

ایازی در واكنش به این پرسش فارس كه ولی وزارت بهداشت می‌گوید اعتبار این كار را ندارد گفت: آنها پول ندارند ما باید پاسخگو باشیم.

به گزارش فارس، این درحالی است كه حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: 20 درصد بیمارستان‌های كشور، زباله‌های بیمارستانی را بی‌خطر می‌كنند و در بیش از 90 درصد این مراكز نیز تفكیك زباله بیمارستانی با زباله عادی انجام می‌شود اما شهرداری دوباره این زباله‌ها را مخلوط می‌كند.

وی افزود:‌ مهمترین مشكل در ساماندهی، مشكل زباله‌های بیمارستانی این است كه بودجه مشخصی كه برای این كار اختصاص یافته است، كفاف اجرای برنامه‌های وزارت بهداشت را نمی‌دهد و به همین علت در كوتاه مدت نمی‌توانیم این مشكل را حل كنیم.

این در حالی است كه محمدباقر قالیباف شهردار تهران قالیباف با انتقاد از اینكه برخی بیمارستان‌ها زباله‌های عفونی را در جوی‌ آب می‌ریزند گفت: شهرداری تهران وظیفه‌ای در قبال جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی ندارد؛ گفت: وزارت بهداشت متولی این موضوع است كه تاكنون اقدامی نكرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha